آفتاب

صادرات ٣٨١ هزارتن سیب در سال ٩٦/ بیش از ٥ میلیون تن مرکبات تا پایان سال تولید می شود

صادرات ٣٨١ هزارتن سیب در سال ٩٦/ بیش از ٥ میلیون تن مرکبات تا پایان سال تولید می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید مرکبات کشور از مرز ٥ میلیون تن فراتر خواهد رفت و ما با مازاد تولید مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست بعد از ظهر امروز دوشنبه ١٦ بهمن در خصوص میزان تولید مرکبات در کشور اظهار کرد: ما تا پایان سال بیش از ٥ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می کنیم که با توجه به این میزان از تولید نگران ماندن آن بر روی دست کشاورزان هستیم.

وی افزود: در حال حاضر انبارها از مرکبات اشباع شده و کمبودی در کشور نداریم. تا خرداد ماه به راحتی می توانیم بازار را تامین کنیم.

طهماسبی در رابطه با یارانه صادراتی خاطرنشان کرد: یارانه صادراتی به سیب و پرتقال تعلق گرفته که میزان آن ٥٠ میلیارد تومان است که تخصیص داده شده است و صادرات این محصولات را به کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشتیم.

وی با اشاره به کیفیت پرتقال داخلی نسبت به پرتقال مدیترانه ای تصریح کرد: پرتقال مدیترانه ای به خاطر شرجی بودن هوا و بارندگی زیاد باید ٢٧ مرحله سم پاشی کنند و نسبت به پرتقال ما کیفیت مناسبی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشور ما به خاطر اقلیم خشک و آفتابی نیاز به سم پاشی پرتقال ندارد و به خاطر آفتاب ویتامین D و C بیشتری دارد.

وی در خصوص ذخیره پرتقال کشور اذعان داشت: تاکنون ٥٠٠ هزارتن پرتقال در شمال کشور ذخیره کرده ایم و قیمت آن در بازار ١٥٠٠ تا ٢٠٠٠ تومان است.

طهماسبی بااشاره به تولید سیب در کشور تشریح کرد: ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار تن سیب در سال ٩٦ در کشور تولید شد که ٤٠٠ هزار تن از آن سیب درجه ٣ و صنعتی محسوب می شود و در تولید آبمیوه و کنستانتره استفاده می شود. یک میلیون و ٢٠٠ هزارتن از این سیب ها متعلق به آذربایجان غربی است و ٦٠٠ هزارتن تابستانه است. مابقی آن نیز در سردخانه ها نگهداری می شود.

وی در خصوص صادرات سیب افزود: امسال ٣٨١ هزارتن سیب از کشور صادر شده است اما سال گذشته حدود ٣٥٣ هزار تن سیب صادرات داشتیم لذا اگر سیاست کالا با کالا در خصوص سیب و موز اعمال نمی شد ١٥٠ هزارتن سیب بر روی دست کشاورزان ارومیه ای می ماند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید زیتون بیان کرد: ٥٣٠٠ هکتار زیتون بعد از اجرای طرح طوبی به ٣٢ هزار هکتار رسید و برخی کشاورزان تا ١٨ تن برداشت محصول داشتند.

وی افزود: طرح اصلاح و بازسازی اراضی کشاورزی را در دستور کار داریم که از ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار هکتار باغ کشور ٩٠٠ هزار هکتار باید در چرخه بازسازی قرار بگیرد که امسال حدود ٦٠٠ هزار هکتار را در دستور کار قرار دادیم.

وی عنوان کرد: ٣٦٥ نهالستان مجوز و پروانه کار گرفتند که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اصفهان، خراسان البرز و مازندران این کار رونق گرفت و ارقام و پایه های با کیفیت به بخش نهالکاری اضافه شد.

طهماسبی افزود: برای بخش نهالستان صندوق حمایت ازنهال را توسط بخش خصوصی راه اندازی کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سایه بان ها باعث افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب شده اند و میزان مصرف آب را ٣٠ درصد کاهش داده اند.

 

 

کد N1822851

وبگردی