آفتاب

۶۰ درصد از سود واردات خودرو به عنوان مالیات ویژه اخذ می‌شود

۶۰ درصد از سود واردات خودرو به عنوان مالیات ویژه اخذ می‌شود

نمایندگان مجلس، دریافت ۶۰ درصد از سود حاصل از واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ را به عنوان مالیات ویژه تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی بخش درآمدی لایجه بودجه سال آینده کل کشور اختصاص داشت، با تصویب بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷ موافقت کردند.

مجلس بر اساس این مصوبه که با ۱۶۳ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، دولت را موظف کردند که ۶۰ درصد از درآمد (سود)حاصل از واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به عنوان مالیات ویژه از وارد کنندگان خودرو اخذ و پس از واریز به خزانه ۱۰۰ درصد از آن را صرف حمایت و اشتغال کند.

محمد دهقان پیش از انجام رای‌گیری، در تشریح این پیشنهاد الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷ اعلام کرد: باید دولت را موظف کنیم ۶۰ درصد از درآمد (سود خالص) حاصل از واردات خودرو در سالای ۹۵ و ۹۶ را به عنوان مالیات ویژه از واردکنندگان دریافت کند.

نماینده اصولگرای طرقبه و چناران در مجلس همچنین ادامه داد: دو سال گذشته رانت بزرگی برای واردکنندگان ایجاد شد، ابتدا اجازه دادند ثبت سفارش بزرگی برای واردات خودرو انجام شود و بعد آن را متوقف کردند و برای واردات تعرفه گذاشتند که باعث شد وارد کنندگان به ثروت‌های چند هزار میلیارد تومانی برسند البته گرانی دلار هم مزید بر علت بود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نیز ضمن اعلام مخالفت این کمیسیون با پیشنهاد الحاقی، تاکید کرد که این پیشنهاد اساساً امکان طرح در کمیسیون را نداشت، چه برسد به آن‌که تصویب شود.

نماینده دولت نیز ضمن مخالف با این پیشنهاد الحاقی گفت: قانون هیچ وقت عطف به ماسبق نمی‌شود سخنانی هم که در صحن توسط نمایندگان مخالف بیان شد درست نیست.

وی افزود: اعلام شد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان واردات انجام می‌شود که این عدد بسیار کلانی است در حالی که دولت برای سال آینده ۱.۵ میلیارد دلار واردات خودرو پیش‌بینی کرده است درحالی که اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانِ مخالفان درست باشد، ۲۸ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شده است که این آدرس غلط دادن به مردم است.

در ادامه پس از اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف، چند نماینده مجلس ازجمله محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی در تذکر و اخطارهای پیاپی ایرادهایی به این پیشنهاد وارد کردند که در نهایت باوجود این ایرادها، نمایندگان به تصویب آن رای دادند.

کد N1822647

وبگردی