آفتاب

بیمارستان‌های تهران؛ یک گفتگوی ویژه | گرفتن نبض امور

بیمارستان‌های تهران؛ یک گفتگوی ویژه | گرفتن نبض امور

همشهری آنلاین: رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین از مشکلات بیمارستان‌های دولتی و فرسوده تهران می‌گوید.

دكتر خسرو صادق نيت در پاسخ به همشهري آنلاين درباره قدمت مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) و تعداد تخت‌هاي اين بيمارستان مي‌گويد: مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) بيش از 80 سال، فدمت دارد، به همين دليل، يكي از قديمي‌ترين، بيمارستان‌هاي دولتي تهران و كشور است. اين مجتمع در عين حال، بزرگ‌ترين مرکز آموزشي، پژوهشي و درماني کشور است كه افتخار اجرا و آموزش بسياري از اقدامات درماني را براي اولين بار در کشور دارد.

  • 80 سال قدمت، 1100 تخت

رييس مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) در پاسخ به همشهري آنلاين درباره تعداد تخت‌هاي موجود و تعداد مراجعان خاطر نشان مي‌كند: اين مجتمع بيمارستاني، 1100 تخت بيمارستاني دارد كه اين تعداد تخت، پاسخگوي حجم زياد مراجعان نيست چرا كه تعداد بسيار زيادي از مراجعان اين بيمارستان را علاوه بر تهراني‌ها، مردم ساير شهرستان‌هاي ديگر تشكيل مي‌دهند به همين دليل، نياز به تخت جديد به شدت احساس مي‌شود. تعداد مراجعان اين بيمارستان، نسبت به تخت‌هاي بيمارستاني بيش از انتظار است.

  • 2000 مراجعه روزانه

او درباره تعداد مراجعاني كه روزانه به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند هم مي‌گويد: روزانه بيش از 2000 نفر به صورت بستري، سرپايي و اورژانس براي براي درمان و ارائه خدمت به اين مجتمع، مراجعه مي‌كنند. در بخش اورژانس هم روزانه بين 200 تا 250 بيمار پذيرش مي‌شوند و اين در حاليست كه ما فقط 50 تخت اورژانس داريم. با توجه به تعداد زياد مراجعان به اين بيمارستان، باز تاكيد مي‌كنم كه نياز يه تخت جديد به شدت احساس مي‌شود.

  • بيش از 85 درصد تخت‌هاي بيمارستان در سال اشغال است

صادق نيت اضافه مي‌كند: بيش از 85 درصد تخت‌هاي ما در ايام سال اشغال است. در حالي كه همه مي‌دانيم، اگر 75 درصد تخت‌هاي بيمارستان اشغال باشد هر بيمارستاني وارد وضعيت بحران مي‌شود. فشار كاري كادر درماني ما بسيار بالاست اما همچنان با وجدان كاري و مسئوليت پذيري بالا، پاسخگوي نياز بيماران همستند و خدمات رساني را به نحو مطلوب انجام مي‌دهند.

  • ضرورت توجه به فرسودگي بيمارستان و لزوم بازسازي

رييس مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) در پاسخ به اين سوال كه براي مشكل فرسودگي بيمارستان تاكنون چه اقداماتي انجام شده است مي‌گويد: شهرتهران، بيشترين آمار بيمارستان‌هاي دولتي قديمي و فرسوده را دارد به همين دليل بيمارستان‌هاي قديمي و فرسوده تهران، همگي نياز به بازسازي و جايگزيني دارند. از آنجايي كه يكي از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، توجه به مناطق محروم كشور بوده است و همواره تهران به عنوان شهري برخوردار تلقي شده ، همين موضوع باعث شده است كه بيمارستان‌هاي جديد در ساير مناطق كشور احداث شوند و تهران، بيشترين بيمارستان‌هاي فرسوده و قديمي را داشته باشد. مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) هم با بيش از 80 سال قدمت، يكي از بيمارستان‌هاي فرسوده تهران است.

  • بيمه‌ها همكاري نمي‌كنند

صادق نيت اضافه مي‌‌كند: فرسودگي بيمارستان و زير ساخت‌هاي بيمارستاني، قطعا مشكلاتي را براي خدمات رساني بهتر براي مردم ايجاد مي‌كند و به همين دليل يكي از خواسته‌هاي ما همواره تامين بودجه كافي براي بازسازي و مرمت بيمارستان بوده است گرچه در سال گذشته تا حدي بيمارستان بازسازي شد اما همچنان مشكلات وجود دارد. در سال‌هاي 93 ، 94 و تا حدي سال 95، حمايت‌هاي مالي خوبي در راستاي طرح تحول سلامت انجام شد و بخشي از بيمارستان بازسازي شد اما امسال به دليل كمبود بودجه و بد عهدي بيمه‌ها به شدت مشكل داريم و لازم است براي خدمت رساني بهتر به مردم، موضوع برطرف كردن معضل فرسودگي بيمارستان‌هاي دولتي، مورد حمايت جدي قرار گيرند. بايد براي بازسازي بيمارستان‌هاي فرسوده تهران، بودجه مناسب و قابل قبول در نظر گرفته شود.

رييس مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) درباره ديگر مشكلات بيمارستان مي‌گويد: اين مجتمع، به نوعي آخرين اميد مراجعان و بيماراني است كه به آن مراجعه مي‌كنند چرا كه بيماراني كه به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند، اغلب به چند مركز درماني ديگر چه در تهران و چه در ساير شهرستان‌ها مراجعه كرده اند و چون عملا پاسخ مناسب تشخيصي و درماني دريافت نكرده اند به اين بيمارستان معرفي شده اند چرا كه علاوه بر تجهيزات موردنياز در بخش‌هاي مختلف پزشكي و درماني از برجسته‌ترين كادر درماني هم برخوردار است.

  • اغلب بيماران از قشرهاي ضعيف و آسيب‌ديده جامعه هستند

صادق نيت تاكيد مي‌كند: از آنجا كه مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) دولتي است، اغلب بيماراني كه به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند به لحاظ توان مالي ضعيف هستند، بنابراين، ما نيز همچون بسياري از بيمارستان‌هاي دولتي ديگر، بايد پاسخگوي نيازهاي قشر آسيب‌پذير باشيم. اقلام و داروهاي مورد نياز مصرفي بيماران را بايد به طور روزانه و خيلي سريع براي مردم خريداري كنيم و به دستشان برسانيم و اين همه در حاليست كه بيمه‌ها همكاري نمي‌كنند و ماه‌هاست كه به تعهدات خود عمل نكرده اند و بدهكار هستند.بيش از 10 ماه است كه بيمه‌ها بدهي خود را پرداخت نكرده اند و همين امر ما را با مشكلات گوناگون دچار كرده است و مي‌كند و اگر وضع به همين روال ادامه يابد نه مي‌توانيم پاسخگوي انتظارات بحق بيماران به نحو احسن و آ ن طور كه مي‌خواهيم و شايسته است باشيم و نه مي‌توانيم به پرسنل و كادر درماني حق الزحمه پرداخت كنيم گرچه آنها ماه‌هاست كه حق الزحمه دريافت نكرده اند و اين همه در شرايطي است كه به لحاظ نيروي انساني و كادر درماني، متخصصان و استادان، بهترين‌ها را در اختيار داريم اما كمبود بودجه و اعتبارات ما را به شدت دچار مشكل خواهد كرد.

  • طرح تحول سلامت، نيازمند حمايت جدي نمايندگان مجلس

او درباره طرح تحول سلامت هم چنين مي‌گويد: طرح تحول سلامت بسيار به ما كمك كرد. در سال‌هاي 95 و 96، مشكلات ما بسيار كمتر بود اگر از اين طرح حمايت نشود قطعا با بحران جدي مواجه خواهيم شد. بيمارستان‌هاي دولتي با فشار زياد رو به رو هستند اگر به داد آنها رسيده نشود، نمي‌ توانند پاسخ انتظارات بحق مردم را بدهند. حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از طرح تحول سلامت، هم توجه به مطالبات بحق مردم است و هم بسياري از مشكلات موجود را برطرف مي‌كند.

صادق نيت در پاسخ به سوال همشهري آنلاين درباره گله‌مندي مردم از وضعيت نوبت‌دهي و همچنين امكانات لازم براي همراهان بيماران چنين توضيح مي‌دهد: براي همراهان بيماراني كه از ساير مناطق كشور به اين بيمارستان براي درمان اعزام شده اند همراه سرايي خارج از محل بيمارستان درنظر گرفته ايم كه البته با محدوديت‌هايي براي پذيرش به دليل حجم زياد بيماران رو به رو هستيم.

درباره مشكل نوبت‌دهي هم بايد بگويم كه سعي كرديم در اين باره مشكلي وجود نداشته باشد اما اين مسئله به دليل تعداد زياد مراجعان در برخي از رشته‌هاي تخصصي وجود دارد كه باز به دليل تقاضاي زياد مردم براي درمان به اين مجتمع بيمارستاني است.

رييس مجتمع بيمارستاني امام خميني( ره) تاكيد مي‌كند: بيمارستان‌هاي دولتي و فرسوده تهران، نيازمند نگاه ويژه و اعتبارات ويژه هستند تا بتوانند بيش و بهتر از گذشته، پاسخگوي نياز بيماراني كه با هزار اميد و انتظار براي درمان، اين بيمارستان‌ها را انتخاب مي‌كنند، باشند.

کد N1822562

وبگردی