آفتاب

رابطه غذای سنگین با بدخوابی | چرا کابوس می بینم؟

رابطه غذای سنگین با بدخوابی | چرا کابوس می بینم؟

رابطه غذای سنگین با بدخوابی | بدخوابی و کابوس های شبانه از رایج ترین شکایت بسیاری از افراد است. عده ای بر این باورند که پرخوری در هنگام شب باعث بدخوابی و احساس ناراحتی در خوابیدن می شود. در ادامه مطلب به رابطه غذای سنگین با بدخوابی می پردازیم.

به گزارش آفتاب، کابوس‌های شبانه یکی از شایع‌ترین شکایت افراد است که منجر به بروز خواب‌های آشفته و دیدن خوابهای هراس‌آور برای افراد می‌شود و متأسفانه باور در این زمینه رایج است که براساس آن سنگین شدن سر دل و پرخوری در هنگام شب منجر به دیدن کابوس‌های نابه‌هنگام می‌شود در حالیکه این باور فقط جنبه تلقینی دارد و حتی پرخوری نیز به طور مستقیم نمی‌تواند منجر به دیدن کابوس شود بلکه، با سنگین کردن معده موجب بدخوابی و احساس ناراحتی در خوابیدن می‌شود و فرد را معذب می‌کند.

استرسهای پی در پی روزانه و نگرانی‌ها منجر به ترشح نوعی هورمون در بدن افراد می‌شود که مستقیما بر سیستم اعصاب و روان تأثیر می‌گذارد و همین امر موجب بروز کابوس‌های هولناک و در پی آن بدخوابی، تپش قلب، حالت ترس، تعرق و افزایش دم و بازدم می‌شود و این در حالی است که مصرف چای یا قهوه قبل از خواب می‌تواند در بروز اینگونه از خوابها نقش داشته باشد و به همین منظور، 2 الی 3 ساعت قبل از خواب شبانه باید از مصرف چای یا قهوه خودداری شود.

خواب کافی منجر به افزایش آستانه تحمل افراد و کاهش استرس‌های روزانه می‌شود و یکی از مهمترین شیوه‌ها در کاهش استرس هنگام خواب این است که بر عامل استرس زا تمرکز نشود تا اضطراب را تشدید نکند، زیرا بیشتر افرادی که از خوابی کافی و مطلوب بی بهره‌اند، در روز دچار استرس، کم تحملی و حالات پرخاشگرانه نیز می‌شوند و نباید فراموش شود که خود خواب نیز درمان استرس نیست بلکه آن دسته از افرادی که به طور غیر معمول در روز می‌خوابند و ساعات این خوابها نیز یک ساعت یا بیشتر است ممکن دچار نوعی افسردگی شده باشند که با این علایم بروز می‌کند.

http://www.aftabir.com
کد N1822527

وبگردی