آفتاب

توضیح سخنگوی اژه‌ای درباره رد صلاحیت ۲۸ نامزد انتخابات هیات مدیره کانون وکلا/ «احراز عدم صلاحیت» به معنی مجرم بودن طرف نیست

توضیح سخنگوی اژه‌ای درباره رد صلاحیت ۲۸ نامزد انتخابات هیات مدیره کانون وکلا/ «احراز عدم صلاحیت» به معنی مجرم بودن طرف نیست

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: احراز صلاحیت با احراز عدم صلاحیت فرق دارد .صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات هیات مدیره کانون وکلا برای دستگاهی که باید احراز صلاحیت کند، ثابت نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه انتخابات هیات مدیره کانون وکلا اسفند برگزار می‌شود اما ۲۸ نامزد این انتخابات از سوی قوه قضاییه رد صلاحیت شدند دلیل این تصمیم چه بوده است، گفت: برای تشخیص صلاحیت، لازم نیست جرمی وجود داشته باشد. قانون برای صلاحیت شرایطی گذاشته و مرجعی تعیین کرده ست که باید  صلاحیت او احراز شود، یعنی اینکه بگوییم اگر کسی صلاحیتش احراز نشد، آدم بدی است به هیچ وجه چنین نیست.

وی افزود: کسانی می‌خواهند نماینده شوند و مرجعی وجود دارد این مرجع باید صلاحیت آنها را برای حضور در این جایگاه احراز کند. کسی می‌خواهد برود در کانون وکلا و مرکزیت آنجا را هدایت کند و کل وکلا را مدیریت کند این مرکز وظایفی دارد اینها باید درد و دل همه را گوش کنند. از مسائل مالی تا مسائل شخصی افراد را باید گوش کنند و محرم مردم هستند و می‌خواهند در پرونده‌ها حضور داشته باشند. این افراد باید رازدار و امین باشند. به یک مرکزی هم گفتم بیایید احرار صلاحیت کنید بنابراین معنای احراز عدم صلاحیت این نیست که طرف مجرم است؛ نه، صلاحیت احراز نشده است. این مرجع از جاهایی که باید استعلام کند سوال و تحقیق می‌کند و بعد می‌بیند با تحقیقات صلاحیت فرد احراز می‌شود یا نه.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: من چون مورد ابتلای خیلی از موارد از جمله رئیس‌جمهور و مجلس و دیگران است باید بگویم احراز صلاحیت با احراز عدم صلاحیت فرق دارد. گفتند کسی که می‌خواهد امام جماعت شو  باید صلاحیت او احراز شود. ما در فلان مسجد تا وارد می شویم می‌بنیم آقایی ایستاده و پشت او کسی ایستاده من می‌توانم بگویم این روحانی است بیاستم و اقتدا کنم؟ من نمی‌دانم عادل نیست اما نمی‌دانم عادل هست. من نمی‌توانم بگویم من ندیدم ایشان گناه کبیره یا صغیره کند. آیا میتوانم اقتدا کم؟  اگر جایی عدالت شرط است این ویژگی باید احراز شود. حالا گاهی می‌بینیم جمعیت زیادی ایستاده‌اند نماز می‌خوانند پشت سر او می‌گویند ایشان اهل محل است و در این محل او را به عدالت می‌شناسند پس می‌توانم اقتدا کنم. من به اعتماد این‌ها اعتماد می‌کنم. لذا صلاحیت این افراد که گفتید برای دستگاهی که باید احراز صلاحیت کنند، ثابت نشده است.

کد N1822512

وبگردی