آفتاب

تعیین سقف معافیت مالیاتی برای حقوق‌های کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان / مالیات حقوق کارکنان دولت پلکانی افزایش می‌یابد

تعیین سقف معافیت مالیاتی برای حقوق‌های کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان / مالیات حقوق کارکنان دولت پلکانی افزایش می‌یابد

نمایندگان در جریان تصویب لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی را مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ( ۲۷۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سال تعیین می‌شود و به این اعتبار سقف دریافت مالیات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در بخش درآمدی اختصاص داشت، بند الف تبصره ۶ این لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه که با ۱۵۲ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۷ سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ( ۲۷۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایا فوق‌العاده و کارانه و غیره به استثنای تبصره یک و دوی قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به امور پژوهشی و دانشگاهی مازاد بر مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد(۱۰%) و نسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد (۱۵%) و نسبت به مازاد چهار برابر، تا شش برابر بیست و پنج درصد(۲۵%) و نسبت به مازاد شش برابر سی و پنج درصد(۳۵%) تعیین می‌شود. میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد (۵۷) و (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و شانزده میلیون (۲۱۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

غلامرضا تاجگردون در جریان تصویب این مصوبه با تاکید بر اهمیت این مسئله اعلام کرد: متاسفانه هر وقت می‌خواهیم از حقوق افراد کم‌درآمد دفاع کنیم، محکوم به پوپولیسم می‌شویم. شایسته نیست وقتی به حق حرف می‌زنیم  به این شکل علیه‌مان موضوع‌گیری شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ کل کشور همچنین اضافه کرد: این مصوبه به نفع افراد کم‌درآمد است و در حالی این بند در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید که بنابر آماری که در اختیارمان قرار گرفت، خط فقر در کشور ۳ میلیون تومان درنظر گرفته شده و ما به این اعتبار سقف تعلق مالیاتی را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان دریافتی در ماه درنظر گرفتیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران و باشت در مجلس تاکید کرد: برخی معتقدند این مصوبه به نفع اعضای هیات علمی نبوده و به نام هیات علمی و به کام دیگران است اما بنابر آماری که در اختیارمان قرار گرفته است، اعضای هیات علمی 8 میلیون تومان حقوق می‌گیرند که این فرمول مدنظر ما بیش از فرمول مدنظر دولت به نفع هیات علمی خواهد بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: شاهدیم که امروز مدیران زیادی از مالیات فرار می کنند. برای مثال شاهد هستیم مدیری که ۲۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد برای خود نرخ مالیاتی صد در صد محاسبه می کند که این خلاف اخلاق و دین است.

کد N1822432

وبگردی