آفتاب

آغاز پیش‌فروش سکه از سه‌شنبه/ادامه حراج تا پایان سال

آغاز پیش‌فروش سکه از سه‌شنبه/ادامه حراج تا پایان سال

در زمان ثبت‌نام یک میلیون تومان علی‌الحساب دریافت می‌شود و در هنگام تحویل براساس قیمت روز، برای سررسیدهای 6 ماهه با تخفیف 4 درصد و برای دوره یک ساله با تخفیف 9 درصد تحویل داده خواهد شد.

مسعود رحیمی (مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی) اعلام کرد: از 17 بهمن ماه پیش‌فروش سکه در بازه‌های زمانی 6 ماهه و یکساله انجام می‌شود.

وی درباره شرایط این پیش‌فروش توضیح داد: در زمان ثبت‌نام یک میلیون تومان علی‌الحساب دریافت می‌شود و در هنگام تحویل براساس قیمت روز، برای سررسیدهای 6 ماهه با تخفیف 4 درصد و برای دوره یک ساله با تخفیف 9 درصد تحویل داده خواهد شد.

به گفته وی، همه افراد 18 سال به بالا با کارت ملی می‌توانند به 1312 شعبه منتخب بانک ملی مراجعه کنند.

رحیمی، میزان عرضه سکه از طریق بانک کارگشایی را حدود 227 هزار قطعه عنوان کرد و گفت: از این میزان، 107 هزار نیم سکه و 120 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی بوده است.

وی تصریح کرد: هم حراج سکه در بانک کارگشایی و هم پیش‌فروش سکه تا اطلاع ثانونی و متناسب با میزان استقبال مردم انجام می‌شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان این مطلب که؛ ما برنامه بلندمدت برای حراج نداربم و مداخله در بازار برای ما خوشایند نیست، یادآور شد: قیمت انس جهانی و ارز، در این رابطه تاثیرگذار است. اگر بانک مرکزی دخالت نمی‌کرد، حباب سکه ممکن بود بیش از ٢٥٠ هزار تومان باشد. حال آنکه تخفیف نه درصدی باتوجه به مبلغ یک میلیون تومان، بازهم جذاب است و حدود ١٥ درصد نسبت به شرایط یک میلیون تومان برای مردم در زمان تحویل سود خواهد داشت.

جعفر مهدی‌زاده (مدیر اداره سیاست‌ها و بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی) هم گفت: بانک مرکزی برای ثبات اقتصادی در بازار سکه حضور خواهد داشت. ما اخیرا در بانک کارگشایی حراج سکه داشتیم و حباب بازار ارز را حذف کردیم.

به گفته او، بیش از ١٣٠٠ شعبه بانک ملی امکان حراج سکه را دارند. شرایط هم برای مردم مهیا است و ما امیدواریم تقاضای خانوارها را پوشش دهیم. البته رشد نقدینگی اگرچه نسبت به پارسال کمتر شده ولی مطلوب نیست و اگر از طرح استقبال خوبی شود، در موضوع جذب نقدینگی  وضعیت خوبی خواهیم داشت.

در بخش دیگری از این نشست، مدیر اداره سیاست‌ها و بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: انتظار تحولات شدید برای قیمت سکه نخواهیم داشت. حراج هم دسترسی پایین و محدودی داشت و سه روز در هفته انجام می‌شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره حباب کنونی بازار سکه باتوجه به حراج بانک کارگشایی گفت: اکنون بازار سکه حباب بیست تا سی هزار تومانی دارد و البته پیش‌فروش سکه نامحدود است و سقف زمانی ندارد.

او با بیان این مطلب که ٢٥٠ هزار سکه توزیع شده که ١٠٧ هزار نیم سکه و ١٢٠ هزار سکه تمام بهار آزادی بوده، متذکر شد: ذخایر طلا و سکه بانک مرکزی در شرایط خوبی قرار دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

او همچنین درباره احتمال حضور دلالان در بازار سکه گفت: مکانیزم پیش‌فروش می‌تواند دخالت دلالان را کاهش دهد. ما در پنج سال گذشته عرضه سکه نداشتیم و حالا هم احتمال ادامه حراج را تا پایان سال خواهیم داشت.

کد N1822394

وبگردی