آفتاب

تشریح ارتباط بین "قد" و "افزایش درآمد"

تشریح ارتباط بین "قد" و "افزایش درآمد"

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: هر یک سانتی‌متر افزایش قد کودک، موجب پنج درصد افزایش درآمد او در بزرگسالی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی با اشاره به گزارش جهانی تغذیه گفت: هر یک دلار سرمایه‌گذاری در مداخلات تغذیه‌ای 16 دلار سود خواهد داشت. از طرفی با هر 10 درصد افزایش درآمد سرانه کوتاه‌قدی تا سه درصد و لاغری تا 7.4 درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین هر یک سانتی‌متر افزایش قد کودک موجب پنج درصد افزایش درآمد او در بزرگسالی می‌شود.

او ادامه داد: 88 درصد کشورهای جهان با سوءتغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند و 52 میلیون کودک مبتلا به لاغری و دو میلیارد نفر دچار کمبود ریزمغذی‌ها هستند. همچنین دو میلیارد بزرگسال دچار اضافه وزن و 41 میلیون کودک چاق و 815 نفر در جهان با سوءتغذیه و گرسنگی مواجه‌اند.

عبداللهی افزود: بحران کم‌آبی و خشکسالی کشورها را برای دستیابی به هدف مبارزه با گرسنگی با چالش مواجه کرده است. در ایران نیز مانند همه کشورها دوره گذار تغذیه‌ای در حال طی شدن است. عدم کنترل کمبود ریزمغذی‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی و درنتیجه افزایش مرگ و میر، کاهش ضریب هوشی و ناتوانمندی ذهنی و در نهایت رکود اقتصادی می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه در سطح کشور چهار درصد افراد کمبود وزن دارند و در زنان کمتر از چهار درصد است، گفت: روند مصرف ریزمغذی‌ها در زنان کاهش کمبود روی در آنها را نشان می‌دهد که این میزان 30 درصد در زنان باردار است. همچنین کم‌خونی در زنان باردار 33 درصد شیوع دارد البته در یک دهه گذشته کاهش داشته است. همچنین 40 درصد کاهش شیوع کمبود آهن در دختران و 33 درصد در زنان جامعه مشاهده می‌شود.

او با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از زنان و مردان ایرانی با کمبود ویتامین D مواجه هستند گفت: کمبود این ویتامین موجب بروز بیماری‌هایی مانند راشیتیسم، پاپرانتزی، نرمی استخوان، پوکی استخوان، آسم، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و برخی سرطان‌‌ها می‌شود. همچنین 62 درصد زنان دچار اضافه وزن هستند که 20 درصد آنها را دختران نوجوان و 18 درصد دختران دچار چاقی شکمی نیز هستند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه مردم باید دو واحد میوه و سه واحد سبزی در روز مصرف کنند گفت: در کمتر از 20 درصد جمعیت به ویژه زنان دو واحد میوه مصرف نمی‌شود و فقط 42 درصد از جمعیت سه واحد سبزی را مصرف می‌کنند.

او در پایان افزود: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت امنیت غذایی است که برای این موضوع سامانه ملی امنیت غذا و تغذیه به نام سمات راه‌اندازی شده و در سطح استان‌ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و دفتر توسعه فعالیت زنان روستایی در حال گسترش است.

کد N1822159

وبگردی