آفتاب

نمی‌توان دم از دموکراسی زد و از حزب خبری نباشد/ احزاب پل ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند

نمی‌توان دم از دموکراسی زد و از حزب خبری نباشد/ احزاب پل ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند

عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه احزاب پل ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند، گفت: کشورهایی که دم از دموکراسی می‌زنند اما دموکراسی را سرکوب می‌کنند، قطعا با چالشی‌هایی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انواری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در دومین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: در این نشست باید وحدت و استراتژی واحد حاصل و از همه ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

وی با بیان اینکه همگرایی را باید تعریف کنیم، افزود: در یک طبقه‌بندی کلی دو دسته حزب بیشتر در دنیا نداریم. یک سری احزاب انسانی هستند که به دنبال توسعه انسانی و توسعه عدالت و رفع ظلم و مدافع حقوق مردم و حق گرا هستند  و توسعه کارآمدی را در صحنه خدمت به مردم دنبال می‌کنند که انشاءالله احزاب آسیایی که اجتماع کردند، از این دست هستند.

عضو حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: این احزاب انسانی قدرت را برای خدمت مسوولانه می‌خواهند و به دنبال همدلی و وحدت برای مقابله با نظام سلطه می‌خواهند.

انواری با اشاره به دسته دوم احزاب که آنها را احزاب حیوانی دانست ،گفت:این احزاب قدرت را برای رفتار شخص، سلطه، زور، تخریب و تهدید می‌خواهند و به دنبال تطمیع، زور و جدال باطل برای تفرقه‌افکنی هستند. بنابراین این دو دسته و حزب قابل تعامل با هم نیستد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بیان کرد: حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود حق الهی است و در نظام‌های مردم سالاری،  مردم حق تعیین سرنوشت خود را دارند.  یعنی قوام سیاست به مردم است.

وی با بیان اینکه قدرت در عین حال که کمال است اما در واقع یک امانت است، افزود:کسانی که از آرای مردم به قدرت می‌رسند در واقع امانت‌دار صاحبان قدرت‌اند. دولت امانتدار و خدمت‌گذار است.اما برخی دولت‌ها وقتی قدرت را به دست می‌گیرند، سلطه‌گر هستند.

انواری با تاکید براینکه احزاب به عنوان ابزار دموکراسی پل ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند، بیان کرد: نمی‌توان دم از دموکراسی بزنیم  و از حزب خبری نباشد. این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: کشورهایی که دم از دموکراسی می‌زنند اما دموکراسی را سرکوب می‌کنند، قطعا با چالشی‌هایی مواجه هستند. در این فضایی که قرار گرفتیم باید شایستگی را شناسایی و منافع گروهی-اجتماعی را نمایندگی و اراده شهروندان را مجسم کنیم. همچنین بر قدرتی که تفویض شده است، نظارت داشته باشیم.

عضو حزب موتلفه اسلامی افزود:برای رسیدن به کمال احزاب آسیایی نیازمند تعاملات از طریق گروه‌ها هستیم و باید همفکری در برنامه اجتماعی و فرهنگی برای  مسیر راه ابریشم داشته باشیم. باید زیرساخت‌ها در مراودات حزبی ایجاد شود و الگوهایی را برای توسعه و پیشرفت بتوانیم تشکیل دهیم.

انواری با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهم کارگروه‌هایی را از احزاب مختلف آسیایی تشکیل و به صورت اتاق فکر، برون‌داد داشته باشیم، اظهار کرد: سازمان‌هایی مانند سازمان ملل که اسمشان ملل است، وجود دارد، اما دولت‌ها در آنجا حق توحش و حق وتو می‌گیرند. باید روی این کار کنیم که سازمان مللی متشکل از احزاب رسمی با بقیه کشورها شکل گیرد.

کد N1822104

وبگردی