آفتاب
در واکنش به بخشنامه جدید وزارت بهداشت مطرح شد؛

دریافت وجه از بیماران بابت سونوگرافی توسط پزشکان زنان ممنوع است/فقط هزینه اضافی به بیماران تحمیل می‌کنند

دریافت وجه از بیماران بابت سونوگرافی توسط پزشکان زنان ممنوع است/فقط هزینه اضافی به بیماران تحمیل می‌کنند

رئیس انجمن رادیولوژی درباره بخش‌نامه وزارت بهداشت در خصوص انجام سونوگرافی توسط پزشکان متخصص زنان گفت: اگر این اجازه به پزشکان زنان داده شود، انجام سونوگرافی بی حساب می‌شود. یعنی هر پزشکی تصمیم می‌گیرد که بیمارش را سونوگرافی کند و به نوعی این مسئله خود ارجاعی خواهد شد که هم هزینه بیمه را بالا می‌برد و هم پزشک می‌تواند در دفعات زیاد برای یک بیمار سونوگرافی انجام دهد.

جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: اخیرا بخش‌نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده که در مورد مناطق محرومی که در آنجا رادیولوژیست وجود ندارد به پزشکان زنان اجازه داده شده که سونوگرافی انجام دهند و هزینه‌‌ای هم از این بابت دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه پزشکان زنان می‌توانند سونوگرافی انجام دهند، اما نباید وجهی دریافت کنند، افزود: وزارت بهداشت معتقد است که در مناطق محروم کمبود رادیولوژیست بسیار زیاد است بنابراین پزشکان زنان می‌توانند این کار را به عهده بگیرند. درصورتی که انجمن رادیولوژی چندین بار از وزارت بهداشت خواسته کمبود نیروی رادیولوژیست‌ را با خود این افراد جبران کند.

شکوهی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید این کمبودها را با انجمن درمیان بگذارد تا این مسائل با مشارکت انجمن حل شود، گفت: آماری که وزارت بهداشت درمورد کمبود نیروی رادیولوژیست ارائه می‌کند با آماری که انجمن دارد متفاوت است.

رئیس انجمن رادیولوژی تاکید کرد: اعداد و رقمی که وزارت بهداشت در رابطه با کمبودها می‌دهد بسیار بالاست و معتقد است در یک سری مناطق اصلا رادیولوژیست وجود ندارد در صورتی که این مناطق اصلا پزشک هم ندارد یا در بسیاری از این مناطق نیز رادیولوژیست خصوصی حضور دارد اما دولت چون نمی‌تواند نیرو جذب کند بنابراین معتقد است که کمبود نیرو وجود دارد.

شکوهی با اشاره به اینکه برخی مناطقی در همه رشته‌ها کمبود نیروی طب دارد، تصریح کرد: طب در مناطق باید با مطب‌ها و درمانگاه‌های اورژانس شروع شود و با رادیولوژی آغاز نمی‌شود. بنابراین هر چه این درمانگاه گسترده‌تر شود خدماتی مانند رادیولوژی نیز به آن اضافه خواهد شد.

او درباره مشکلات این بخشنامه گفت: اگر این اجازه به پزشکان زنان داده شود، انجام سونوگرافی بی حساب می‌شود. یعنی هر پزشکی تصمیم می‌گیرد که بیمارش را سونوگرافی کند و به نوعی این مسئله خود ارجاعی خواهد شد که هم هزینه بیمه را بالا می‌برد و هم پزشک می‌تواند در دفعات زیاد برای یک بیمار سونوگرافی انجام دهد در صورتی که وقتی بیمار برای سونوگرافی به رادیولوژیست مراجعه می‌کند هم باید درخواست داشته باشد و هم فقط دو یا سه بار این کار انجام می‌شود.

رئیس انجمن رادیولوژی با تاکید بر اینکه دریافت وجه سونوگرافی از سوی پزشکان زنان ممنوع است، گفت: این مسئله برای پزشکان زنان درآمد زایی می‌کند در صورتی که دریافت وجه برای سونوگرافی از سوی پزشکان زنان ممنوع است.

او افزود: این مسئله ضرری برای سلامتی بیماران نخواهد داشت اما قطعا آنها را از نظر مالی متضرر می‌کند. انجمن رادیولوژی در حال رایزنی با وزارت بهداشت است تا این بخش‌نامه تغییر کند.

شکوهی در پایان افزود: در گذشته نیز یک گایدلاین بدون مشورت رادیولوژیست از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته بود که بعد از بررسی لغو شد و مقرر گردید گاید‌لاین‌ها یا قوانین با مشارکت رادیولوژیست‌ها و وزارت بهداشت تنظیم شود.

کد N1821738

وبگردی