آفتاب

ترامپ سوریه را تهدید کرد؛ حق استفاده از گزینه نظامی را محفوظ می‌دانیم

ترامپ سوریه را تهدید کرد؛ حق استفاده از گزینه نظامی را محفوظ می‌دانیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد، دولت واشنگتن حق اتخاذ هرگونه اقدام نظامی علیه دمشق را برای جلوگیری از استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی محفوظ می‌داند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، دولت واشنگتن از گزارش‌ها درخصوص استفاده نیروهای حکومت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه‌ای در نزدیکی دمشق ابراز نگرانی کرد. 

نائورت، روز گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی گفته است: «ایالات متحده به شدت نگران گزارش‌هایی است مبنی بر این که حکومت سوریه برای به وحشت انداختن مردم بی‌گناه در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما با همکاری شرکایمان در (این ) محل در حال تحقیق در این خصوص هستیم... اگر این گزارش‌ها تایید شوند، این سومین باری است که در ۳۰ روز اخیر گزارش‌هایی درباره حمله شیمیایی به غوطه شرقی منتشر می‌شود.»

هفته گذشته، معارضان سوری، نظام دمشق را به حمله شیمیایی با استفاده از گاز کلر به منطقه‌ای در نزدیکی پایتخت متهم کردند.

در همین حال یک مقام آمریکایی نیز مدعی شده است، از زمان حمله نظامی آمریکا به یک پایگاه سوریه در واکنش به حمله شیمیایی به «خان شیخون»، حکومت سوریه در ابعاد خیلی کمی به طور متناوب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، بررسی‌های ویژگی‌های حملات اخیر نشان می‌دهد که حکومت سوریه احتمالا از سلاح‌ها و روش‌های جدیدی برای حملات شیمیایی استفاده می‌کند تا شناسایی منشا این سلاح‌های شیمیایی دشوار باشد.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد دولت واشنگتن هشدار داده است که ایالات متحده حق استفاده از گزینه نظامی برای جلوگیری و ممانعت از به‌کارگیری سلاح شیمیایی را برای خود محفوظ می‌داند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود اضافه کرد:‌ «اگر اقدام نکنیم، (حملات شیمیایی) گسترش خواهد یاقت.

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در فروردین ماه سال جاری در واکنشی به حمله شیمیایی ادعایی دولت سوریه به خان شیخون، دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد.

 

کد N1821704

وبگردی