آفتاب

با فرار بیمه‌ای کارفرمایان مقابله شود/بیکاری بحران صندوق‌ها را تشدید می‌کند

با فرار بیمه‌ای کارفرمایان مقابله شود/بیکاری بحران صندوق‌ها را تشدید می‌کند

اکبر قربانی با انتقاد از عملکرد دولت در قبال صندوق‌های بیمه‌ای گفت: بیکاری روزافزون و فرار بیمه‌ای کارفرمایان، از عوامل تشدید بحران هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر قربانی (دبیر خانه کارگر غرب تهران) در نشست امروز رابطین خانه کارگر غرب تهران گفت: در سال جاری تامین اجتماعی تنها ۵۳ هزار میلیارد تومان از محل وصولی‌ها که شامل حق بیمه‌هاست، درآمد داشته‌ که این امر نشان از یک کسری بودجه بزرگ است.

قربانی افزود: اگر دولت تمام بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی تا پنج سال آینده پرداخت کند، مشکل به صورت مقطعی حل می‌شود؛ اما باید به یاد داشته باشیم که پس از این مدت سازمان تامین اجتماعی دچار یک سیر نزولی می‌شود.

قربانی با بیان اینکه دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان ذکر می‌کند، گفت: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بدون حساب دیرکرد پرداخت آن در حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است.

قربانی در ادامه با اشاره به ضریب پشتیبانی چند صندوق بیمه‌ای گفت: هم‌اکنون صندوق بازنشستگان کشوری یک میلیون و ۱۹۱ هزار بیمه‌شده اصلی و در مقابل یک میلیون و ۲۷۹ هزار مستمری‌بگیر دارد که بدین ترتیب ضریب پشتیبانی آن ۰.۹۳- صدم درصد است. صندوق بازنشستگان شهرداری هم با ۱۱هزار و ۵۰۰ بیمه پرداز ۹ هزار و ۴۰۰ مستمری‌بگیر دارد. درنهایت صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی هم با حدود ۱۴ میلیون بیمه‌پرداز، سه میلیون مستمری‌بگیر دارد و ضریب پشتیبانی آن ۵ است.

دبیر خانه کارگر غرب تهران گفت: فرار بیمه‌ای کارفرمایان و دستکاری دستمزدها برای پرداخت حق بیمه از عوامل مشکل‌زا بوده‌است. نظام بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر مزایای تعریف شده است که این نظام بیمه‌ای مزایا و معایبی دارد. در مقابل نظام مشارکت را داریم که این سیستم هم مزایا و معایب خود را دارد.

قربانی در ادامه گفت: سازمان تامین اجتماعی همواره مورد هجمه‌های ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و به مردم اینگونه القا می‌شود که این سازمان به قدری قوی است که هیچ‌گاه دچار بحران نمی‌شود. این در شرایطی است که ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی هم‌اکنون به پنج رسیده است و زنگ خطر بحران را هم از سر گذرانده است. دولت هم قادر نیست در صورت دامنه‌دار شدن بحران هم به داد سازمان تامین اجتماعی برسد. همین حالا دولت ۱۰ درصد از بودجه عمومی خود را برای صندوق‌های بیمه‌ای درگیر بحران اختصاص داده است.

قربانی افزود: وضعیت سازمان تامین اجتماعی پایدار نیست و رئیس‌جمهور باید هرچه سریع‌تر بدهی سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند و ظرف یک دهه آینده تمامی نگرانی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از این ناحیه برطرف شود.

دبیر خانه کارگر غرب تهران با بیان اینکه لیست‌های حقوقی که بر مبنای آن حق بیمه‌ها پرداخت می‌شود باید واقعی شوند، افزود: در کنار این مساله دولت باید به تمامی تعهدات خود ازجمله در بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی عمل کند و منابع بیمه‌ای آن را فراهم کند.

دبیر خانه کارگر غرب تهران با بیان اینکه بحران بیکاری و در کنار آن بیمه نشدن تعداد زیادی از کارگران موجب شده درآمدهای سازمان تامین اجتماعی کاهش یابد، افزود: این در شرایطی است که کارفرمایان با بالا رفتن نرخ ارز درآمدهایشان افزایش می‌یابد و افزایش درآمد آنها نباید به این امر منتهی شود که کارگران بیمه نشوند و سازمان تامین اجتماعی هم از این محل متضرر شود. ضمن اینکه آنها باید در قیمت‌گذاری اموال خود تجدیدنظر کنند؛ چراکه قیمت دارایی‌های آنها در ۴۰ سال گذشته افزایش یافته است و قاعدتا آنها متمول‌تر شده‌اند.

کد N1821375

وبگردی