آفتاب

توافق هسته‌ای پول زیادی در اختیار تهران قرار داد/ ایران و اروپا حرف‌های ترامپ را جدی نمی‌گیرند

توافق هسته‌ای پول زیادی در اختیار تهران قرار داد/ ایران و اروپا حرف‌های ترامپ را جدی نمی‌گیرند

یک رسانه آمریکایی با پذیرش ضعف‌های دولت ترامپ در عمل به وعده‌هایش در قبال توافق هسته ای مدعی شده: ترامپ باید اقدامات جدی برای بازگشت شهرت از دست رفته‌اش انجام دهد در حال حاضر ایران و اروپا حرف‌های ترامپ را جدی نمی‌گیرند.

به گزارش ایلنا به نقل واشنگتن تایمز، حرکت اخیر ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای و اولتیماتوم ۱۲۰ روزه وی به اروپایی‌ها و اعضای کنگره برای اعمال تغییرات قابل توجه در توافق هسته‌ای در نهایت به خروج کاخ سفید از توافق هسته‌ای در ماه می منجر خواهد شد. سوال اینجاست که آیا متحدان اروپایی آمریکا و کنگره تهدید رییس‌جمهور را جدی خواهند گرفت یا نه؟

در این گزارش گفته شده «طنز ماجرا آنجاست که زمانی که توافق هسته‌ای توسط دولت اوباما درحال مذاکره بود، این اروپایی ها بودند که خواستار سخت‌گیری در قبال ایران بودند و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به اجماع رسیده بود. بخش ناراحت کننده این موضوع از بین رفتن شهرت آمریکا است.»

بره ادعای گزارش واشنگتن تایمز، « با وجود اینکه ترامپ بارها توافق هسته‌ای را محکوم کرده اما تاکنون دوبار به تعلیق تحریم‌های ایران رای داده است. دولت ترامپ سیاست‌های عدم گسترش سلاح هسته‌ای در دوران اوباما را در قبال ایران و روسیه در سوریه ادامه داده است. برای غلبه دولت ترامپ بر این سال‌ها و نشان دادن توانایی رییس‌جمهور در حل مشکلات و ایجاد یک پیشرفت قابل توجه، ترامپ باید قبل از پایان موعد در ماه می، از  گذشته عبرت بگیرد. تحریم‌های جدید می‌تواند شروع خوبی باشد اما او می‌تواند اقدامات قابل توجه دیگری را هم انجام دهد تا جدیت خود را در مقابله با ایران نشان دهد.»

واشنگتن تایمز در این گزارش به ادعای ترامپ هم اشاره کرده که گفته بود «متحدان آمریکا نباید با گروه‌هایی که به تقویت سپاه کمک می‌کند تجارت متقابل داشته باشند» و نوشت: «وزارت خزانه داری آمریکا با وجود این اظهارات اخیرا مجوز ارسال ایرباس‌ها و بویینگ‌های خریداری شده توسط ایران را به آنها داده است.»

این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد: « اگر قرار است توافق بویینگ و ایرباس به قوت خود باقی باشد به این معناست که نه اروپایی‌ها و نه ایرانی‌ها هیچ کدام اظهارات رییس‌جمهور را جدی نمی‌گیرند. ترامپ یک بار برای همیشه باید وزارت خزانه‌داری را مجبور کند تا از فروش هواپیما به ایران جلوگیری کند.»

واشنگتن تایمز با بیان اینکه بسیاری از بانک های کلیدی ایران از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده‌اند و این بخشی از توافق هسته‌ای بوده است، مدعی شد: « دلیل تحریم‌ این بانک‌ها حمایت مالی از تروریسم ادعا شده است. برای مثال بانک صادرات ایران هنوز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. بانک ملی ایران یکی از بانک‌هایی است که بعد از توافق هسته‌ای از لیست تحریم‌ها خارج شده است.»

این روزنامه مدعی شد: « وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر گزارش داده بود که بانک ملی ایران به سپاه قدس کمک مالی کرده است. سپاه هم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.»

این روزنامه در پایان مدعی شد: «ترامپ طبق توافق هسته‌ای نمی‌تواند بانک ملی را به دلیل فعالیت‌هایش در لیست تحریم‌ها قرار دهد اما می‌تواند این بانک را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کند. ما شاهد دسترسی سپاه به سیستم‌های مالی آمریکا برای تامین مالی برخی عملیات‌ها در خاورمیانه هستیم.»

واشنگتن تایمز نوشت: «توافق هسته‌ای پول زیادی در اختیار ایران قرار داده است. بازگشت به قبل از توافق هسته‌ای بر همین اساس کار راحتی نیست اما ترامپ به وضوح اعلام کرده که سعی در بازگشت هزینه‌های از دست رفته دارد. ترامپ برای موفقیت باید بر سر وعده‌های قدرتمند خود بایستد و اقدام لازم را انجام دهد.»

کد N1821337

وبگردی