آفتاب

ترس سران کشورهای عربی و اسرائیل از رشد نفوذ ایران در خاورمیانه

ترس سران کشورهای عربی و اسرائیل از رشد نفوذ ایران در خاورمیانه

وزیر اسبق خارجه رژیم صهیونیستی گفت: با ایرانی که امروز از طریق کوریدوری در منطقه با عراق و سوریه و لبنان و مدیترانه است، روبرو هستیم اما ترس از ایران به عنوان یک هژمون منطقه‌ای بسیار وسیع‌تر از این است.

به گزارش ایلنا، «شلومو بن عامی» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی در سرمقاله‌ای که در استراتژیست منتشر شده از ترس سران کشورهای عربی و اسرائیل از رشد نفوذ ایران در خاورمیانه گفته و نوشت: « با ایرانی که امروز از طریق کوریدوری در منطقه با عراق و سوریه و لبنان و مدیترانه است، روبرو هستیم اما ترس از ایران به عنوان یک هژمون منطقه‌ای بسیار وسیع‌تر از این است.»

وزیر اسبق رژیم صهیونیستی مدعی شد: « هیچ شکی نیست که خاورمیانه با درگیری‌های منطقه‌ای از هم گسیخته است اما بسیاری از این درگیری‌ها به خاطر منافع بازیگران منطقه‌ای نیست. برنامه هسته‌ای ایران با هدف جبران ضعف‌های نظامی متعارف در میان همسایگان کلید خورد.اما با لغو تحریم های بین المللی اقدامات هسته‌ای ایران متوقف شد. در عین حال دشمنان ایران به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی که هر دو بودجه‌های نظامی زیادی دارند به تکنولوژی‌های نظامی غربی دسترسی پیدا کردند.»

این مقام اسبق رژیم صهیونیستی  کرد: « در این میان عراق به عنوان یکی از مسیرهای اصلی این کوریدور به نظر می‌رسد یکی از شرکای بی قید و شرط ایران است.»

«شلومو بن عامی» در این سرمقاله مدعی شد: «امروز مشخص شده که هژمون اصلی در سوریه، روسیه است. ولادیمیر پوتین می‌داند راضی کردن گروه‌های معارض برای کنار گذاشتن سلاح کار سختی است. قدرت نیروی هوایی اسرائیل هرگز به ایران اجازه حضور در سوریه را نمی‌دهد. »

وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به نفوذ ایران در لبنان هم اشاره کرد و نوشت: « حزب‌الله نسبت به حفظ موازنه نظم نهادی در لبنان تمایل دارد و این نشان می‌دهد جنگ با اسرائیل به نفع حزب الله نیست.»

وی در این مقاله مدعی شد: « منافع امروز ایران در گرو اجتناب از درگیری با همسایگانش است و این خبر خوبی برای دشمنان ایران است. عربستان سعودی به طور خاص با اصلاحات داخلی سختی دست و پنجه نرم می‌کند و در منجلاب دخالت‌های نظامی خود در سوریه و یمن گرفتار شده است. ایران می‌تواند وارث غنایم  خاورمیانه باشد. »

کد N1820909

وبگردی