آفتاب
دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد؛

لزوم الگو برداری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مدیریت بحران آب

لزوم الگو برداری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مدیریت بحران آب

دبیر کمیسیون انرژی گفت: استفاده از آب شیرین کن برای استان‌هایی که در حاشیه خلیج فارس هستند می‌تواند جوابگوی مصرف شرب، کشاورزی و صنعت باشد.

عبدالحمید خدری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاثیر بارندگی‌های اخیر بر ذخایر سدها اظهار داشت: واقعیت این است که ما کم بارش‌ترین سال آبی را در 50 سال اخیر سپری می‌کنیم و در این شرایط الگوی مصرف‌مان هم نامناسب است.

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات ما بحث هدررفت آب است، اگر میانگین دنیا 10 تا 13 درصد هدررفت است در برخی استان‌ها مثل بوشهر این رقم 40 درصد است چون سیستم آبرسانی فرسوده است، اگر بتوانیم سیستم‌ها را به روز کنیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات‌مان را حل کنیم.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اگر امسال 500 متر مکعب هم بارندگی داشته باشیم چون الگوی مصرف نامناسب است، بازهم با بحران مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: اگر الگوی مصرف فرهنگسازی و نهادینه شود کمک بزرگی می‌کند و بیش از جیره بندی جواب می‌دهد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم با بیان اینکه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با بکارگیری تکنولوژی و استفاده از آب شیرین کن‌ها مشکل کم آبی ندارند، پیشنهاد داد: استفاده از آب شیرین کن برای استان‌هایی که در حاشیه خلیج فارس هستند می‌تواند جوابگوی مصرف شرب، کشاورزی و صنعت باشد.

وی یادآور شد: سد کوثر که حدود 80 درصد آب شرب استان بوشهر را تامین می‌کند 45 میلیون متر مکعب کاهش آب دارد، بنابراین احداث 20 آب شیرین کن در دستور کار قرار گرفته که اگر فعال شوند در تامین آب شرب و کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کد N1820580

وبگردی