آفتاب

جهانگیری به آخوندی : تمام تجهیزات را برای برف روبی به کار بگیرید!

جهانگیری به آخوندی : تمام تجهیزات را برای برف روبی به کار بگیرید!

جهانگیری به آخوندی : تمام تجهیزات را برای برف روبی به کار بگیرید! | بارش برف سنگین امروز منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و همچنین مسدود شدن جاده ها و فرودگاه مهرآباد و امام خمینی شد که از این رو معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری دستور به استفاده از تمامی تجهیزات برای برف روبی داد که....

بیشتر بخوانید : وضعیت پروازهای خروجی فرودگاه مهرآباد و امام خمینی...
بیشتر بخوانید : مسدود شدن فرودگاه امام خمینی و مهرآباد...
بیشتر بخوانید : تعطیلی مدارس و دانشگاه های تهران...
اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه) در تماس های تلفنی جداگانه با وزیر راه و شهرسازی و استانداران البرز و قم، خواستار اقدامات فوری برای روانسازی راهها و یخزدایی از مسیرها شد.
وزیر راه و شهرسازی که در‌ جلسه ستاد مدیریت راههای کشور مستقر بود و استانداران‌ البرز و قم نیز در این تماس های تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت راهها و اقدامات انجام شده برای روانسازی مسیرها ارائه کردند.
تعطیلی موقت پرخی فرودگاه ها
در همین حال، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در شرایط کنونی و با توجه به بارش برف هیچ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه های امام خمینی و مهرآباد انجام نمی گیرد.
سطوح پروازی فرودگاه ها آماده است اما به دلیل کاهش دید امکان نشست و برخاست هواپیما امکان پذیر نیست.
 شرکت های هواپیمایی آماده اند تا به محض عادی شدن شرایط جدید پروازهای خود را از سر بگیرند.
جعفرزاده افزود: مسافران خارجی برای اطلاع از وضع پروازها با شماره های ۰۹۶۳۳۰ و ۵۱۰۰۱۱۸ و مسافران پروازهای داخلی با شماره های ۰۲۱۴۴۶۶۵۵۲۶ و ۰۲۱۴۴۶۶۵۵۱۹ از وضع پروازها آگاه شوند.
همه  پروازهایی که مقصدشان تهران است تا آگاهی در آینده انجام نمی گیرد.
آخرین وضعیت جاده‌های کشور
گزارش پارسینه حاکی از آن است که آزاد راه زنجان - قزوین، واقع در استان زنجان، محور طارم - زنجان، واقع در استان زنجان، محور قدیم رشت - قزوین، واقع در استان قزوین، آزاد راه قزوین - رشت، واقع در استان قزوین، محور ساوه – بوئین زهرا، واقع در استان مرکزی، محور هراز ( تهران – آمل و بالعکس )، واقع در استان های تهران و مازندران، محور تهم – چورزق - زنجان، واقع در استان زنجان، محور قزوین - همدان، واقع در استان قزوین و آزاد راه تهران - قم، واقع در استان تهران، از روز گذشته (۷ بهمن) تا اطلاع بعدی، به دلیل بارش برف و عدم ایمنی کافی مسدود است.
بر اساس این اطلاعیه، آزاد راه ساوه - تهران، واقع در استان مرکزی و محور کندوان ( کرج – چالوس و بالعکس )، واقع در استانهای البرز و مازندران، از امروز (۸ بهمن ۹۶) تا اطلاع بعدی، به دلیل بارش برف و عدم ایمنی کافی مسدود است.
البته استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، سمنان، کرمانشاه، کردستان، گلستان، قزوین، زنجان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، همدان ، تهران، استان مرکزی، گیلان ، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی و ارتفاعات محورهای کندوان، هراز و فیروزکوه شاهد بارش شدید برف هستند.همچنین محور فیروزکوه (محدوده گدوک) دارای مه گرفتگی همراه با کاهش دید است و در استان آذربایجان شرقی (محورهای مراغه - هشترود و بستان‌آباد - زنجان)، در استان آذربایجان غربی(محورهای ارومیه - نقده و پیرانشهر)، در استان اردبیل (گردنه الماس) و در استان همدان(گردنه‌های آوج، اسدآباد و همه‌کسی) شاهد کولاک و یخ‌زدگی بوده و تردد خودروها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.
با توجه به بارش شدید برف و کولاک و کاهش دید افقی زیر ۲۰۰ متر تا اطلاع بعدی تمام پروازها در فرودگاهای امام خمینی (ره) و مهرآباد تهران، فرودگاه ایلام و چهار پرواز فرودگاه زاهدان لغو شده است.
پیش بینی هواشناسی چه می گوید؟
مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور روز یکشنبه افزود: پیش بینی ها نشان می دهد بارش از بخش های غربی در مناطق مرکزی، استان تهران، بخش های شمالی تا شمال شرق ادامه دارد اما انتظار داریم امروز به تدریج در نیمه غربی بارش ها قطع و فقط به بخش های شمالی و شمال شرق کشور منتهی شود.وی با بیان این که بارش ها از فردا به تدریج در کل کشور قطع می شود، افزود: در تهران بارش ها تا بعدازظهر امروز ادامه دارد اما به تدریج از شدت آن کاسته می شود.وظیفه اظهار کرد: در حاشیه دریای خزر نیز بارندگی کم و بیش ادامه دارد که در بخش های غربی خزر به تدریج قطع می شود اما در بخش های شرقی تا فردا ادامه دارد.به گفته وظیفه: در بخش های دریای خزر در قالب نقاط بارش به صورت برف است و فقط حاشیه دریای خزر به علت گرمتر بودن هوا برف ندارد و شاهد بارندگی هستیم ، اما رشت بارش برف دارد.
وظیفه درباره افت دما در کشور افزود: در مناطق کوهستانی شمال غرب و غرب افت دما خواهیم داشت، به طور کلی با توجه به فصلی که در آن قرار داریم در این شرایط در تمام نقاط کشور افت دما خواهیم داشت.
وی با بیان این که دمای تهران شب گذشته به منفی چهار درجه رسید، دمای منفی شش را برای امشب تهران پیش بینی کرد. وی توصیه کرد هموطنان از تردد غیر ضروری در معابر و جاده ها خودداری کنند و رانندگان حین رانندگی تا حد امکان شرایط عابران را رعایت کنند.
مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور گفت: اکنون برف زیادی روی درختان نشسته است بنابراین لازم است هم شهرداری و هم هموطنان باغچه منازل و یا درختان در منازل خود را از برف پاک کنند چون هوا به تدریج در حال سرد شدن است و ذوب برف نداریم بنابراین به یخ تبدیل و در نهایت موجب شکستن درختان می شوند. این بارش برف در فصل و زمان بسیار مناسبی رخ داده است، همچنین با توجه به کم آبی و خشک شدن منابع آبی برای کشاورزان نعمت بزرگی است.
وظیفه تاکید کرد: علاوه بر این، با توجه به شرایط کم آبی به خصوص برای مناطقی مانند تهران که با کمبود شدید آب مواجه است، بارش ها جای شکر دارد، هر چند بارش به صورت برف بوده اما اگر همین هم نبود چه بسا در تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه می شدیم.
مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور درباره ورود سامانه جدید بارشی دیگری به کشور گفت: فعلا سامانه قابل توجهی نداریم.
بر اساس اعلام سازمان هوا شناسی، با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه یخ زدگی در معابر عمومی و جاده های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده های کوهستانی پیش بینی می شود. از این رو به شهروندان توصیه می شود از سفر غیر ضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از تجهیزات زمستانی و به خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند.
به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشنبه مدیریت در بهینه سوخت و انرژی به ویژه مصرف گاز جهت اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصیه می شود.
درخواست نجفی از جوانان تهرانی
همچنین محمدعلی نجفی شهردار تهران با اشاره به اینکه برف از شب گذشته در تهران در حال باریدن است، گفت: با بارش برف نگرانی مردم مربوط به کم‌آبی جبران می‌شود و باید شکر خدا را کنیم که این نعمت از آسمان نازل شده است.
وی با بیان اینکه از روز گذشته آمادگی لازم را در خصوص گرمخانه‌ها داشته‌ایم، گفت: در این زمینه مأموران شهرداری در حال آماده‌باش بوده تا کسی در سرمای دیشب بیرون نماند.تا امروز صبح که من گزارش خواستم مورد خاصی اشاره نشده است.
شهردار تهران با بیان اینکه ۱۲۰۰ خودرو برف‌رو و ۲ هزار کارگر از شب گذشته مشغول به فعالیت هستند، گفت: همچنین ۱۶۳ سایت برف‌رو و ۳۵۰۰ مخزن شن آماده داشته‌ایم.وی با بیان اینکه مأموران شهرداری در کنار مأموران راهور کار خودشان را انجام می‌دادند، گفت: از همان ساعات اولیه برف‌روبی را آغاز کردیم ولی سرعت برف زیاد بود. به هر حال در حال حاضر از سمت غرب به تهران جاده تهران - کرج و بعضی از بزرگراه‌های فتح و آزادگان مشکل داریم و همچنین از تهران به سمت غرب در همت و حکیم مشکلاتی وجود دارد که مشغول رفع آن هستیم . نجفی با بیان اینکه سایت‌های برف‌روبی را از مدت‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم گفت: از قبل آماده بودیم همچنین اداره هواشناسی هم اعلام کرده بود که بارش برف داریم و ۲ هزار کارگر که بعضاً شیفت خود را عوض نکردند در حال فعالیت هستند.دو نکته در ارتباط با همشهریان عرض می‌کنم اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند. تعدادی از وسایل حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها کار نمی‌کنند، حرکت در رفت‌وآمدها سخت و سرعت کم است. بسیاری از درختان بر اثر برف سنگین شکسته شدند و البته درختانی هم که روی آنها برف است زیر برخی از آنها ماشین است و احتمال شکستن و سقوط آنها بر روی خودروها وجود دارد و خواهش من از جوان‌ترها این است که وقتی هوا بهتر شد اگر حال و حوصله داشتند تشریف بیاورند یک مقدار به آرامی برف روی درختان را بتکانند تا از شکستن آنها جلوگیری کنند.
البته مأموران این کار را انجام می‌دهند اگر مردم این کار را کنند خودش یک نوع ورزش و تفریح محسوب می‌شود فکر می‌کنم کمک مؤثری به حفظ درختان می‌شود.امروز شهروندان به جای ورزش جلوی در خانه خود را پاکسازی کنند و همچنین برف درختان را که جزو اموال عمومی است بتکانند حال که خدا این نعمت را به ما داده از آن به نحو شایسته استفاده کنیم و آن را تبدیل به یک فرصت کنیم.
آمار مشکلات و خرابی‌ها و مصدومیت‌ها را ندارم اجازه دهید وقتی کامل شد ارائه می‌دهم تا جایی که می‌دانم خوشبختانه خیلی مشکل نداشتیم به جز تردد و رفت‌وآمد خودروها، دیشب برخی از خودروها مسیر نیم ساعته را ۳ تا ۴ ساعت معطل شدند، یک مقدار این موضوع طبیعی است و یک مقدار هم ضعف امکانات است.نجفی با بیان اینکه مردم ما اصولاً با استعداد و باهوش هستند، گفت: از هر مشکلی مردم یک فرصت درست می‌کنند و این بحث تبدیل چالش‌ها به فرصت در بین مردم جا افتاده است الحمدالله که این مردم را داریم.
برق کدام مناطق قطع شد؟
مدیرعامل توانیر گفت: در حال حاضر ۷۰۰ مورد قطعی در تهران شناسایی شده که به علت حجم تردد ممکن است رفع خاموشی‌ها زمانبر باشد، اما پیش بینی می‌شود که نهایتا تا غروب وضعیت این ۷۰۰ مورد نیز پایدار شود.آرش کردی با بیان این‌که از دیروز اکیپ‌های برق در حالت آماده باش قرار دارند، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که در سریع‌ترین زمان ممکن قطعی‌های موجود را برطرف کنیم.وی با بیان این‌که از ۱۳۰۰ خط موجود در تهران تنها ۲۱ خط دچار خاموشی شده است، عنوان کرد:‌ علت عمده این خاموشی‌ها شکستگی شاخه‌ها است.به گفته مدیرعامل توانیر در شمال غرب، نیاوران و قدس شاهد بیشترین خاموشی‌ها بوده‌ایم، اما به طور کلی باید گفت که خاموشی‌ها کمتر از یک درصد کل بار در استان تهران است.کردی با بیان این‌که تمام موارد خاموشی شناسایی شده است، گفت: نگرانی عمده‌ای برای این مساله وجود ندارد و با توجه به این‌که طبق پیش‌بینی‌ها در بعدازظهر شاهد کاهش بارندگی هستیم، امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم مشکلات پیش آمده را برطرف کنیم.
کد N1820349

وبگردی