آفتاب

کاهش مراجعان اهدای خون/ به همه گروه‌های خونی نیاز داریم

کاهش مراجعان اهدای خون/ به همه گروه‌های خونی نیاز داریم

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: مردم در مناطقی مانند تهران و استان‌های غربی مانند البرز، قزوین، زنجان، و آذربایجان غربی و شرقی به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بارش برف در مناطق غربی و مرکزی کشور گفت: با توجه به این بارش‌ها مراجعه به مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده است. در تهران و استان های غربی چون البرز، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی و غربی به خون نیاز داریم.

او با بیان اینکه به همه گروه‌‌های خونی نیاز داریم ادامه داد: از افرادی که در نزدیکی مراکز انتقال خون سکونت دارند، تقاضا داریم با مراجعه به این مراکز برای اهدای خون حضور پیدا کنند، چرا که این سازمان باید روزانه جوابگوی ۱۷۰ مرکز درمانی و بیمارستان باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه روزانه سه هزار واحد خون و فرآورده های خونی از سازمان انتقال خون استان تهران درخواست می‌شود تصریح کرد: روزانه شمار بسیاری از جراحی های بزرگ همچون قلب باز، ارتوپدی، پیوند کبد و کلیه و جراحی روی مصدومان ترومایی در کلان شهر تهران انجام می شوند و این جراحی ها مصرف خون و فرآورده های خونی بالایی دارند و با کاهش مراجعه اهداکنندگان خون به پایگاه ها و مراکز اهدای خون ذخایر خونی و فرآورده های آن کاهش پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود ذخایر خونی در کشور مواجه هستیم گفت: همه ساله در همه جای دنیا با آغاز فصل سرما میزان مراجعه به مراکز انتقال کاهش می‌یابد از سوی دیگر بعضی از فرآورده‌های خونی مانند پلاکت که برای درمان بیماری های سرطان کاربرد دارد، مدت نگهداری شان تنها سه روز بوده و به همین دلیل باید روزانه اهدا کنندگان خون این اقدام را انجام دهند.

حاجی بیگی درباره ساعت فعالیت این مراکز در استان تهران بیان کرد: مرکز جامع وصال و مرکز جامع ستاری از ساعت ۸ تا ۲۰، مرکز آزادی از ساعت ۸ تا ۱۵، مرکز پیروزی از ساعت ۸ تا ۱۷، مرکز افسریه از ساعت ۸ تا ۱۵، مرکز شهر ری از ساعت ۸ تا ۱۷، مرکز مترو امام خمینی از ساعت ۸ تا ۱۵، مرکز چیذر از ساعت ۸ تا ۱۵، مرکز ورامین از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰، مرکز شهریار از ساعت ۸ تا ۱۵، مرکز شهید رجایی از ساعت ۸ تا ۱۴ و مرکز شهر قدس از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال هستند.

کد N1820312

وبگردی