آفتاب

توضیح نوبخت درباره افزایش بودجه صدا و سیما/ ۶۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای امور فرهنگی هزینه می‌کنیم

توضیح نوبخت درباره افزایش بودجه صدا و سیما/ ۶۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای امور فرهنگی هزینه می‌کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش بودجه صدا وسیما گفت: مجلس در مجموع تشخیص دادند که از محل افزایش منابع مصرفی بخشی از آن را به صدا و سیما اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در حاشیه بررسی بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش اعتبار برخی دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما و نظر دولت در مورد آن گفت: نمایندگان مجلس در مجموع تشخیص دادند که از محل افزایش منابع مصرفی بخشی از آن را به صدا و سیما اختصاص دهند.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: بنابر تشخیص کمیسیون تلفیق بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش منابع داشتیم که در بین ردیف‌ها دستگاه‌های مختلف توزیع شد که برخی از آنها موجب افزایش ردیف‌هایی شد که در پیشنهاد اولیه دولت نبود.

وی در خصوص موضع دولت در این باره گفت: طبیعتا ما از لایحه خودمان دفاع می‌کنیم ما ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان در نظر گرفته بودیم که حذف شد اما خوشبختانه در جای دیگر اعتبار آن تامین شد و الان مشکلی برای پرداخت نداریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه بعه رویکردی که در مجلس وجود دارد و دولت هم موافق آن است ما به دنبال آن هستیم که در سال آینده به عنوان تامین حقوق بازنشستگان محترم و همسان‌سازی و متناسب‌سازی را انجام دهیم البته چون الان مستندی وجود ندارد من می‌توانم آن را با احتیاط ترمیم حقوق نام بگذارم.

نوبخت تصریح کرد: اگر محدودیت‌ها نبود و دولت توان آن را داشت برای برخی ردیف‌ها همچون بازنشستگان، فرهنگیان و دانشگاهیان اعتبار بیشتری اضافه می‌کردیم.

وی در خصوص جدول ۱۷ و حذفیات آن و نظارت پذیرتر شدن نهادهایی که از دولت اعتبار دریافت می‌کنند، گفت: نوع نگاه دولت به فرهنگ تغییر نکرده و دولت در قبال فرهنگ عمومی و اجتماعی وظایف خود را انجام می‌دهد. حالا یا خود مستقیما این کار را می‌کنند یا اینکه با کمک بخش‌های غیردولتی این وظیفه را انجام می‌دهد دولت در این مقوله اگر احساس کند فلان نهاد فرهنگی با همان رویکرد دولت می‌تواند باری را از دوش دستگاه‌های اجرایی بردارد مسلما از کمک کردن مضایقه نخواهد کرد.

نوبخت تصریح کرد: برای ما مهم است نهادی که از ما کمک می‌خواهد و اعتبار فرهنگی می‌گیرد در چه راهی آن را هزینه می‌کند و آیا باری از دوش دولت بر می‌دارند یا خیر. وقتی ما نمی‌دانیم قرار است این بودجه با چه سازوکاری هزینه شود نه شرعا و نه قانونا مجاز نیستیم که آن را در اختیار فلان نهاد قرار دهیم و در روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد اگر نهادی به هدف مورد نظر ما نرسد از دادن اعتبار به آن خودداری خواهیم کرد.

نوبخت ادامه داد: در مرحله اول ۵۹ نهاد فرهنگی که با نام از دولت اعتبار می‌گرفتند حذف کردیم و الان هیچ نهادی بودجه خود را محرز شده و مستحق دریافت از دولت نمی‌داند.

وی ادامه داد: این ۵۹ نهاد حذف شده ولی اعتبار آنها هنوز باقی مانده ما بیش از ۵۹۰ نهاد فرهنگی داریم که هر کدام از آنها می‌توانند طرح و پروپوزال خود را ارائه دهند و اعلام کنند چگونه کار خواهند کرد و اگر موفق شوند ما را قانع کنند ما قصد دوم را پرداخت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای امور فرهنگی هزینه می‌کنیم که بیش از ۷۰ درصد آنها توسط نهادهای غیردولتی هزینه می‌شود اما جامعه دولت را مسئول می‌داند و امروز این جامعه نسبت به فرهنگ اعتراض دارد و دولت باید پاسخگو باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: جالب اینجاست که همین نهادها در امور فرهنگی جامعه معترض هستند در حالی که آنها وظیفه فرهنگی دارند و اینجا اعلام می‌کنم که این راه نخست ما بود نهادهایی که در جدول ۱۷ بودند کنار گذاشته شدند اما باید بررسی شود چرا این ۵۹ نهاد در این جدول حضور داشتند و چه سازوکاری بوده که آنها توانستند به این جدول راه پیدا کنند اما بقیه خیر.

وی ادامه داد: اکثریت مردم رای خود را به یک تفکر فرهنگی مشخص دادند که آن تفکر اعتدالی و ضد انحصاری است و باید همه آن را قبول کنند.

وی افزود: ما به تمام نهادهای فرهنگی فرصت مجدد می‌دهیم که برنامه خود را ارائه دهند و خود را با معیارهای جدید ما تطابق بدهند ما بودجه فرهنگی را حذف نکردیم ما فقط به نهادهای فرهنگی که باری از دوش دولت بردارند بودجه اختصاص خواهیم داد که برخی از آن نهادها از جدول ۱۷ به جدول ۷ کوچ کردند. جدولی که مانند کارمندان به صورت ماهیانه بودجه دریافت می‌کنند و ما آنها را به صورت ماهیانه رصد خواهیم کرد.فعالیت برخی از این ۵۹ نهاد هیچ گاه مورد تایید دولت و نظام نبوده در حالی که آنها از دولت پول می‌گرفتند به دولت هم انتقاد می‌کردند.

نوبخت در خصوص اینکه بیشترین موسسات  قدرتمند و بانفوذ هستند و امکان دارد با حذف بودجه دولتی برای دولت بحران یا چالش به وجود آ‌ورند گفت: ما از اینکه چنین ظرفیتی برای تخریب وجود دارد باخبر هستیم ولی اگر می‌ترسیدیم این کار را انجام نمی‌دادیم و لذا با قدرت تمام از این رویه حمایت خواهیم کرد و آن را به سرانجام خواهیم رساند.

(ادامه دارد)

 

کد N1820275

وبگردی