آفتاب

دو سوم بودجه فعلی خارج از دسترس مجلس است/از اصل‌کاری‌ها مالیات بگیرید/ نسبت بودجه عمرانی به عمومی ۱ به ۷ است

دو سوم بودجه فعلی خارج از دسترس مجلس است/از اصل‌کاری‌ها مالیات بگیرید/ نسبت بودجه عمرانی به عمومی ۱ به ۷ است

نماینده مردم اصفهان گفت: حدود ۴۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه عمومی کشور است و ۶۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی است. این یعنی نسبت ۱ به ۷ بودجه عمرانی به بودجه عمومی. با این شرایط می‌خواهیم کشور را توسعه دهیم؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید رضا فولادگر در مخالفت با کلیات بودجه ۹۷ با اشاره به زحماتی که دولت و کمیسیون تلفیق کشیده‌اند، گفت: اصلاحات خوبی در کمیسیون تلفیق در رابطه با بودجه صورت گرفته است. اما چند نقطه ضعف اساسی وجود دارد. 

نماینده مردم اصفهان با اشاره به شیوه بودجه ریزی حال کشور و نقد به این روش گفت: این نوع بودجه‌ریزی عملیاتی نیست و نمی‌توان این روش بودجه‌ریزی را عملیاتی دانست. بودجه عملیاتی تعاریف خود را دارد. دو سوم بودجه فعلی خارج از دسترس مجلس می‌باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ملجس تاکید کرد: کل بودجه ما هزار و ۲۰۰هزار میلیارد است که از این میزان ۸۰۰ هزار میلیارد آن مربوط به شرکت‌های دولتی و غیرانتفاعی است. نمایندگان عزیز چقدر وقت کردید که این میزان بودجه را مطالعه کنید؟ هر ساله این بودجه خارج از بودجه عمومی ارائه می‌شود و عملا نمایندگان مجلس وقت نمی‌کنند که آن را مطالعه کنند. این یکی از نقاط ضعف بزرگ بودجه است. 

وی با اشاره به بودجه عمرانی کشور گفت: حدود ۴۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه عمومی کشور است و ۶۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی است. این یعنی نسبت ۱ به ۷ بودجه عمرانی به بودجه عمومی. با این شرایط می‌خواهیم کشور را توسعه دهیم؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است در پاسخ این نقد بگویند که می‌خواهیم از توان شرکت‌های خصوصی و فاینانس استفاده کنیم اما تاکنون در این باره چه کارهایی شده است. ما بسیاری پروژه‌های نیمه تمام داریم. 

نماینده مردم اصفهان با اشاره به صندوق توسعه ملی گفت: قرار شد این صندوق از دسترس مخارج جاری کشور خارج باشد و اتکاء ما به نفت کم شود. با تشکر از دولت برای افزایش وصول مالیات و پیشی گرفتن آن از فروش نفت باید بگویم که تمام زور مالیاتی ما روی قشر متوسط و ضعیف است. بیشتر مالیات‌های وصول شده جریمه دیرکرد مالیات است. 

فولادگر ادامه داد: برای بهتر شدن وصول مالیات‌ها، فرار مالیاتی را پیدا کنید و از اصل‌کاری‌ها مالیات بگیرید و فشار بر طبقات پایین را که دچار رکود هستند کم کنید. 

وی با اشاره به تصویب قانون همسان‌سازی حقوق و مزایا گفت: سال گذشته مجلس تصویب کرد که حقوق بازنشستگان همسان‌سازی شود. شورای نگهبان به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی از این موضوع ایراد گرفت و دوباره موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفت و در آنجا تصویب شد. می‌خواستند اینگونه وانمود کنند که شورای نگهبان مخالف تصویب همسان‌سازی بوده است در حالی که این موضوع براساس ایراد قانونی این شورا به مجلس عودت داده شد و اکنون می‌خواهند فضا را به سمتی ببرند و بگویند که اشخاص دیگری مخالف همسان‌سازی هستند.

کد N1820203

وبگردی