آفتاب

"رهگذر" با صدای بابک بابایی به شیوه "گلها" منتشر شد

"رهگذر" با صدای بابک بابایی به شیوه "گلها" منتشر شد

سومین اثر بابک بابایی (خواننده و نقاش) که در آن به بازخوانی آثاری از ژانر موسیقی گلها می‌پردازد، باعنوان "رهگذر" وارد بازار موسیقی ایران شد.

به گزارش ایلنا، بابک بابایی که با انتشار دو آلبوم "بر من گذشت" و "آوارنگاه" شناخت خود از این ژانر را نشان داده است، در سومین گام جدی خود به سراغ آثاری از موزیسین‌های شناخته شده‌ی گلها در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ رفته است.

او درباره ساختار کلی "رهگذر" گفت: این آلبوم براساس آنسامبلی دو وجهی (سنتی و مدرن) به صورت ترکیبی تنظیم شده که غیر از یک قطعه تمام قطعات شکل بازخوانی دارد اما نکته‌ حائز اهمیت در کلیت قطعات، وفادار بودن به فضای قطعات اصلی است. دیگر اینکه در خوانش و لحن آثار دقت فراوانی کردم تا خیلی تغییر پیدا نکند ولی در عین حال شیوه‌ای با تمبر و امضای خاص خود و البته تا حدی امروزی در آن اعمال شده است.

وی از دشواری‌های انتخاب از میان آن همه تصنیف و ترانه‌ خوب و شنیدنی یاد کرد و گفت: سعی کردم قطعاتی را انتخاب کنم که عموماً کمتر شنیده شده یا بهتر است بگویم کمتر در زمان خود شنیده شد. آکسان‌ها و نوانس‌ها و کشش‌های قابل تامل که با سازهایی چون پیانو، تار، کمانچه و نی اجرا شده از دیگر فاکتورهای این اثر است و همچنین ریتم‌های متنوع کوبه‌ای‌ها در جای‌جای اثر خودنمایی می‌کند. طرح کاور این اثر توسط حسن کریم‌زاده، نمادی از امروز و دیروز را با ساختاری زیبا و با پشتوانه آلبوم‌های قبل مانند کنتراست متنوع و هدف‌دار به عنوان اولین برخورد مخاطب با این آلبوم را به تصویر کشیده و شنونده را آماده‌ی شنیدن یک اثر با این ژانر و عنوان می‌سازد.

خواننده‌ی"بر من گذشت" اظهار داشت: به نظرم احیای یک ژانر می‌تواند کارگشا باشد، به شرطی که با علم و هدف و شناخت آثار آن ژانر صورت گرفته باشد و به ساختار اصلی آن وفادار بماند. من هم در رهگذر به خاطر علاقه‌ی وافری که از کودکی به این ژانر داشتم، سعی کردم با شناختی که از جنس، توانایی و امکانات صدایم داشتم، دست به انتخاب بزنم. از سوی دیگر فرم قطعات، نوع شعر و نگرش آهنگساز را در تناسب با علایق و توانایی‌های خودم قرار دادم.

بابک بابایی که با آلبوم" آوار نگاه" به عنوان یک خواننده با امکانات و محدوده‌ی صوتی متفاوت خودش را مطرح کرده است، درباره‌ ویژگی‌های آثار انتخابی در آلبوم "رهگذر" گفت: من به دنبال آثاری بودم که کمتر شنیده شده باشد و در عین حال پتانسیل کافی برای نوع اجرایم داشته باشد. البته تلاش خودم را در نهایت دقت انجام دادم که تنوع در آثار انتخابی لحاظ شود. آثاری که به دفعات اجرا و بازخوانی شده به گمانم به اندازه کافی مورد قضاوت و شناخت قرار گرفته شده‌اند. اما همیشه آثار زیبایی هستند که به علل مختلف کمتر شنیده شده‌اند. نهایتا من سعی کردم سراغ کمتر شنیده‌ها بروم و شنونده را به سمت آثار و گنجینه‌های نهفته در تاریخ موسیقی ملی سوق دهم.

در آلبوم" رهگذر" قطعاتی مانند رهگذر، شراره، ساختم بتی، شاخه به شاخه، نور سحری، پارو بزن و شیرین جان با صدای بابک بابایی و نوازندگی پیام سوری، مرتضی صنایعی، مسلم علیپور، پیمان خازنی، حمیدرضا یوسفی توسط نو خسروانی باربد اجرا و عرضه شده است.

کد N1819689

وبگردی