آفتاب
رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:

افزایش نرخ ارز منجر به مناقشه بین تولیدکنندگان با سفارش دهندگان شده است/ در وضعیت ناپایداری اقتصادی نمی‌توان کالا تولید کرد

افزایش نرخ ارز منجر به مناقشه بین تولیدکنندگان با سفارش دهندگان شده است/ در وضعیت ناپایداری اقتصادی نمی‌توان کالا تولید کرد

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: در قراردادهایی که پول گرفته و با نرخ پایه قبلی تعهد داشته‌ایم، هنوز نتوانستیم کالا را تحویل بدهیم و باید مواد اولیه و سایر تجهیزات وابسته را با نرخ جدید بخریم که این مساله باعث خسارت به سازندگان می‌شود.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر تولید تجهیزات نفتی اظهار داشت: وقتی نرخ ارز از شرایط ثبات و پایدار خارج شده و به جریان متغیر تبدیل شود، خسارت ایجاد می‌کند، زیرا بخش عمده‌ای از مواد اولیه با شاخص ارز رابطه مستقیم دارد، بنابراین به نوعی ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز باعث می‌شود نتوانیم برای سفارش‌هایمان پیشنهاد قیمت بدهیم زیرا نمی‌دانیم چه شرایطی برایش پیش می‌آید.

پدیدار گفت: در این شرایط زیر بار ارائه قیمت نمی‌رویم و یا قیمتی را اعلام می‌کنیم که غیر واقعی است، درصورتی که قیمت پایین بیاید ما منتفع می‌شویم، اما اگر بالا برود ما باید در قرارداد پیش بینی لازم را داشته باشیم تا مابه‌التفاوت نرخ ارز را مطالبه کنیم و این موضوع منجر به ایجاد مناقشه بین تولیدکنندگان با سفارش دهندگان و کارفرمایان می‌شود.

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: ما در حال حاضر بخشی از کالاها را با مواد اولیه‌ای که با قیمت قبلی ارز خریداری کرده‌ایم، تولید می‌کنیم، اما در قراردادهایی که پول گرفته و با نرخ پایه قبلی تعهد داشته‌ایم، هنوز نتوانستیم کالا را تحویل بدهیم و باید مواد اولیه و سایر تجهیزات وابسته را با نرخ جدید بخریم که باعث خسارت به سازندگان می‌شود و دود آن به چشم همه می‌رود.

وی یادآور شد: وقتی به ناپایداری اقتصادی بی‌توجهی شود تولیدکننده نمی‌تواند کالا را تحویل بدهد و این تاخیر باعث می‌شود پروژه به نتایج خود نرسد و کشور و ملت خسارت ببینند.

کد N1819556

وبگردی