آفتاب

شکایت از خبرنگار افشاگر | ماجرای شکایت از الهه موسوی چیست؟

شکایت از خبرنگار افشاگر | ماجرای شکایت از الهه موسوی چیست؟

«الهه موسوی»، خبرنگار محیط‌زیست روزنامه قانون در هفته گذشته، با نوشتن گزارشی از برداشت بیشتر از حد مجاز از جنگل «داراب کلا» مازندران در روزنامه قانون، از سوی شرکت «نکاچوب» به دادگاه کشانده شد، این درحالی است که افشاگری بهره‌برداری غیرمجاز سوداگران جنگل‌های هیرکانی در گزارش او، بدون نام‌بردن از این شرکت بود...

با شکایت یک شرکت برداشت چوب از یک خبرنگار به دلیل افشای جنگل‌تراشی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری خبر داد که حتما از این خبرنگار حمایت می‌کند. «الهه موسوی»، خبرنگار محیط‌زیست روزنامه قانون در هفته گذشته، با نوشتن گزارشی از برداشت بیشتر از حد مجاز از جنگل «داراب کلا» مازندران در روزنامه قانون، از سوی شرکت «نکاچوب» به دادگاه کشانده شد، این درحالی است که افشاگری بهره‌برداری غیرمجاز سوداگران جنگل‌های هیرکانی در گزارش او، بدون نام‌بردن از این شرکت بود. با این حال، شرکت سهامی «نکاچوب» با کشاندن این خبرنگار به دادگاه به دلیل نشر اکاذیب، خود را لو داد. 
از اواخر هفته گذشته بسیاری در فضای مجازی به این اتفاق واکنش نشان داده و از این خبرنگار دفاع کرده‌اند؛ ازجمله معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست که در حساب شخصی توییترش، با هشتگ «#الهه- موسوی- تنها- نیست» نوشت: «خانم الهه موسوي از شجاع‌ترين و حرفه‌اي‌ترين خبرنگاران محيط‌زيست بوده، حتما براي دفاع از ايشان هرچه در توان دارم، انجام مي‌دهم.»
در گزارش موسوی آمده است که درجریان طوفان‌ سال ۹۴ و همچنین ریزش برف در‌ سال ۹۵ مازندران، درخت‌های جنگلی بسیاری شکستند و بر کف جنگل افتادند اما این شرکت خارج از سهمیه برداشت قانونی از این درختان برداشت کرده است.
به گفته نویسنده این گزارش، برداشت از درختان شکسته و افتاده هم نیاز به مجوز دارد اما این شرکت پس از لورفتن عمل غیرقانونی‌اش به صورت تقلبی روی درخت‌های برداشت‌شده علامت‌گذاری کرده و روی آنها کد زده است تا این کار را قانونی جلوه دهد. از سوی دیگر، درحالی ‌که جنگل‌بانان منطقه در این‌باره به اداره منابع طبیعی گزارش داده بودند، اداره ترتیب اثری به این موضوع نداده بود.  پس از انتشار این گزارش، خبرنگار متوجه شد که این شرکت پرونده‌ای در دادسرای شعبه ششم ساری علیه او تشکیل داده و او را به دادگاه احضار کرده است؛ هرچند براساس قانون، دادسرای مازندران صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی را ندارد و باید دادسرای فرهنگ و رسانه‌ها به این موضوع رسیدگی کند. اتهام نشر اکاذیب موسوی درحالی است که او اسناد زیادی به صورت کتبی و تصویری و ویدیو در اختیار دارد که نشان می‌دهد این شرکت تخلف کرده است.
کد N1819521

وبگردی