آفتاب

ممیزی‌ها کمک می‌کند تا در تئاتر سیاه‌نمایی نشود/ بودجه هنر باید مدیریت و مهندسی شود

ممیزی‌ها کمک می‌کند تا در تئاتر سیاه‌نمایی نشود/ بودجه هنر باید مدیریت و مهندسی شود

پروین داداندیش مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه 5 بهمن‌ماه با حضور در تئاتر شهر به دیدن نمایش «آکواریوم» به کارگردانی سیامک احصایی نشستند.

به گزارش ایلنا، داد‌اندیش بعد از تماشای این تئاتر ابتدا با اشاره به حمایت از آثاری که دغدغه اجتماعی دارند، گفت: در شورای اجتماعی کشور که ریاست آن با رییس جمهور است جلسات منظم ماهانه برگزار می‌شود که من به نمایندگی از وزیر ارشاد در این جلسات شرکت می‌کنم. مسئله آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مباحث مطروحه درین شوراست.

داداندیش ادامه داد: با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی طی سال های اخیر روند افزایشی پیدا کرده است تصمیمات خوبی گرفته شده و بین تمام دستگاه ها تقسیم کار ملی انجام گرفته و بودجه های خاصی هم اختصاص یافته است. اگر هنرمندان بتوانند با مشکلات و مسایل اجتماعی آشنا شوند، می توانند در کنار دولت با تمام قوا کمک کنند تا روند آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کنند.

او همچنین درباره اینکه آیا مسئولان در ایامی غیر از جشنواره تئاتر فجر هم به دیدن نمایش های روی صحنه خواهند نشست، گفت: معتقدم دیدن آثار روی صحنه وظیفه ما در وزارتخانه است و باید مسئولان محترم را مجاب کنیم که به دیدن نمایش های روی صحنه بنشینند. معمولا خانواده های مسئولان هم راغب هستند که به دیدن آثار مختلف بنشینند و بیشتر آقایان هستند که سرشان شلوغ است و شاید کمتر فرصت کنند که به دیدن تئاتر ها بیایند. نکته دیگر هم این است که برخی در فضای مجازی به مسئولان و وزرا خرده می‌گیرند که آنها حتما بیکارند که به دیدن تئاتر می‌آیند اما مساله این است که باید مسئولان ما به دیدن نمایش ها، فیلم ها و کنسرت‌های موسیقی بنشینند و شور و علاقه مخاطبان را ببینند تا به درک درستی از نیازهای هنرمندان و مردم برسند و از آنها حمایت کنند.

وی درباره ممیزی‌هایی که به آثاری با مضامین اجتماعی وارد می شود و اینکه وزارت ارشاد تا چه اندازه از ممیزی نشدن چنین آثاری حمایت می کند، عنوان کرد: ما اگر بخواهیم به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنیم هر کدام از نویسندگان و یا کارگردان های ما باید در کنارشان افراد متخصصی مثل جامعه شناس و روانشناس داشته باشند چون هدف کاهش آسیب های اجتماعی است نه تنها نمایش این آسیب ها. در دوران اخیر نقش ما چه در رسانه و چه در تلویزیون و سینما این است که واقعیت های اجتماعی را منعکس کنیم اما باید نقشی بالاتر از این برای خودمان در نظر بگیریم و برای از بین رفتن این معضلات تلاش کنیم، در نتیجه ممیزی ها می تواند به این مساله کمک کند که ما فقط سیاه نمایی نکنیم چون الان جامعه ما نیاز به امید دارد.

او خاطرنشان کرد: من با معاون وزیر در حوزه رسانه، معاون امور سینمایی و معاون امور فرهنگی صحبت کردم و در شورای معاونان مباحثی مطرح شده که ما چگونه می توانیم نقشمان را ایفا کنیم. ما باید کمک کنیم تا هنرمندان مسایل را بدانند و خودشان با ابتکار و خلاقیتی که دارند به جامعه کمک کنند. معمولا هنرمندان می توانند رهبران فرهنگی جامعه شوند و به عنوان گروه های جامع فعالیت کنند اما باید متوجه نقش خودشان باشند و در این حوزه مهارت پیدا کنند. اگر تئاتر و سینما فقط در پی انعکاس مشکلات و معضلات باشد جز ناامیدی راه به جایی نخواهیم برد. مساله سانسور در این زمینه اصلا مطرح نیست بلکه مساله ما این است که نباید دست به سیاه نمایی بزنیم. بسیاری از هنرمندان در زمینه آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و ایدز ورود می کنند و به مردم جامعه آگاهی می دهند بنابراین نقش هنرمندان در این زمینه بسیار مهم است.

بودجه هنر باید مدیریت و مهندسی شود

محمود واعظی هم درباره توجه به حریم تئاتر شهر و فضای نامناسبی که اطراف این بنا را فرا گرفته است، گفت: من زیاد در جریان این موضوع قرار ندارم اما در این دولت چون هماهنگی نزدیک تری بین شهرداری و دولت است قطعا بین معاونت فرهنگی شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید هماهنگی نزدیک تری به وجود بیاید که در نتیجه حل چنین مسایلی آسان تر خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهور درباره تخصیص کامل بودجه تئاتر بیان کرد: نکته اول اینکه تنها بودجه تئاتر نیست که در آن محدودیت وجود دارد بلکه این محدودیت در بقیه دستگاه ها هم هست و به آنها هم همه بودجه مورد نظر تخصیص پیدا نمی کند. مساله دیگر نیز این است که همین مقدار بودجه ای که صرف هنر می شود باید مدیریت و مهندسی شود تا در جای درستش مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان صحبت هایش گفت: نکته سوم نیز این است که در سال ۹۷ تلاش سازمان برنامه و بودجه این است که تمام بودجه در نظر گرفته شده، تخصیص داده شود که البته این مساله به عوامل مختلف بستگی دارد. بخشی از این عوامل به قیمت نفت بازمی گردد و یا پیش بینی که برای مالیات ها شده است که البته از آنجا که بودجه هنر بودجه زیادی نیست باید تلاش کنیم اگر محدودیتی هم وجود دارد در حوزه هنر بودجه بیشتری تخصیص داده شود.

 

کد N1819359

وبگردی