آفتاب

۹۰ درصد پروژه ایلام آبیاری تحت فشار است

۹۰ درصد پروژه ایلام آبیاری تحت فشار است

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پروژه ایلام گفت: در ایلام ۹۰ درصد پروژه آبیاری تحت فشار است که با این کار حدود ۳۰۰۰ متر مکعب آب در کل پروژه صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، از اهواز علی‌مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان درجمع خبرنگاران اظهار کرد: برای انجام این پروژه یک و نیم میلیارد دلار پیشنهاد و اختصاص داده شد و موسسه جهاد نصر به عنوان دستگاه اجرایی و کارفرما در دولت دهم برای این کار تعیین شد.

 اکبری افزود: طبق قرار وزارت نیرو برای این پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری باید آبی اختصاص می‌داد اما متاسفانه با اعلام کمبود آب تنها برای ۳۱۲ هزار هکتار در دو استان خوزستان و ایلام این وزارتخانه اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: در دولت دهم در فاز اول پروژه ۹۰ درصد پیشرفت داشتیم در حالی که در دولت قبل پروژه تنها ۱۰ درصد جلو رفته بود از دستاوردهای این پروژه می‌توان به اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم، ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها و توسعه شاخص‌های انسانی اشاره کرد.

اکبری در رابطه با کاهش میزان پروژه خاطرنشان کرد: از ۳۱۲ هزار هکتار که وزارت نیرو موظف به آبرسانی آن بود ۱۷ هزار هکتار دیگر حذف شد و پروژه به ۲۹۵ هزار هکتار تقلیل یافت.

وی عنوان کرد: این کار در قالب ۲۰۶ پروژه در ۴۰ ناحیه عمرانی با مشارکت ۷۰ پیمانکار، ۲۶ مشاور و متوسط ۷۸۰۰ نفر نیروی شاغل انجام شده است از ویژگی‌های بارز این پروژه بومی‌سازی ماشین آلات مورد نیاز است که باعث رشد صنعت کشور در ساخت ماشین‌آلات زهکشی و آبرسانی بوده است که این امر برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و در حال‌حاضر ماشین آلات این پروژه صددرصد ایرانی است که از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از یک و نیم میلیارد دلار اختصاص یافته به این پروژه با اجازه مقام معظم رهبری ۱۰۰ میلیون دلار را به وزارت نیرو برای تکمیل شبکه‌های اصلی آبرسانی تخصیص داده‌ایم. ما برای مدیریت این پروژه از مدیر طرح استفاده کردیم که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و همکاران ما در جهاد نصر نظارت بر پروژه را بر عهده دارند. این پروژه از سال ۱۳۹۲ با ۱۲۰۰ دستگاه شروع شد در سال ۹۴ به ۱۴۰۰ دستگاه رسید و در حال حاضر ۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات کشور در این پروژه درگیر هستند.

وی افزود:‌ از سال ۸۷ تا ۹۶ کل اجرای پروژه تنها ۶۶ هزار هکتار پیشرفت داشت اما از سال ۹۳ ، ۲۱۲ هزار هکتار شبکه اصلی و ۱۶۰ هزار هکتار بازسازی و نوسازی انجام شده است و در حال حاضر ۲۴۰ هزار هکتار از این پروژه زیر کشت است.

اکبری پیش بینی کرد: امسال با کمک ۲۴۰ هزار هکتاری که زیر کشت قرار گرفته امیدواریم و پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه بتواند پایداری خود را در خوزستان تثبیت کند.

معاون وزیر جهاد اذعان داشت: در بحث ۲۷۸ هزار هکتاری که انجام شده ۱۹ میلیون متر مکعب شبکه اصلی انجام شده که یک و نیم برابر فاصله ایران تا استرالیا است و ۱۳۳ میلیون متر مکعب در این پروژه خاک جابجا شده است. ۲۸ میلیون متر زهکشی زیرزمینی انجام شده که معادل ۲۸ هزار هکتار و ۵ برابر فاصله ایران تا فرانسه است. در خوزستان ۴۸ تعاونی تولید برای این پروژه تاسیس شده و ۲۸ تعاونی دیگر در دست اجرا است.

اکبری در رابطه با فاز دوم پروژه تصریح کرد: با دستور مستقیم رئیس جمهور وزارت نیرو موظف به همکاری با وزارت جهاد شده است. آب مصرفی خوزستان ۱۱ میلیارد مترمکعب است که با ۶ میلیارد مترمکعب آب تخصیص یافته توسط وزارت نیرو برای این پروژه به ۱۷ میلیارد متر مکعب خواهد رسید. قریب به اتفاق زمین‌های خوزستان صاحب دارد و نمی‌توان بر روی آن دست گذاشت.

اکبری در پایان با اشاره به این پروژه اظهار کرد: در ایلام ۹۰ درصد پروژه آبیاری تحت فشار است که با این کار حدود ۳۰۰۰ متر مکعب آب در کل پروژه صرفه‌جویی می‌شود.

در ادامه این بازدید یدالله شمایلی مدیر عامل جهاد نصر گفت: در خصوص مقابله با ریزگردها سالیان بسیاری بود که خوزستان با این مشکل درگیر بود اما به این مساله توجهی نمی‌شد تا اینکه در سال گذشته و پس از گرد و غبار شدید وزیر جهاد کشاورزی با دستور رئیس جمهور برای پیگیری مساله به خوزستان آمد.

وی افزود: ماموریت جهاد نصر از سوی وزیر جهاد احیای ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی خشک شده برای جلوگیری از ایجاد ریزگرد بود.

شمایلی عنوان کرد: در سال ۹۶ برای ۴۲ هزار هکتار که در کانون شماره ۴ قرار داشته و بزرگترین و خطرناک‌ترین کانون است کار آغاز شد که با توجه به محدویت آب مجبور به انتقال آب از کارون شدیم.

وی افزود: از اسفند سال گذشته با ۵۰۰ ماشین آلات سنگین و حدود ۶۰۰ نفر از مهندسین و افراد متخصص ظرف سه ماه ۶ میلیون متر مکعب خاکریزی و خاکبرداری انجام شد که بیشتر زمین‌ها هم باتلاقی بود حدود ۵۰ سازه تاکنون برای این طرح انجام شده که سازه کوچ امیر یکی از این سازه‌ها است و  از این میزان حدود ۱۶ پیمانکار هم با ما همکاری داشتند.

مدیرعامل جهاد نصر تصریح کرد: ما به دو جهت موظف به تامین و کشاندن آب به این منطقه هستیم یکی مرطوب‌سازی مناطق و دوم آبیاری نهال‌هایی که منابع طبیعی باید در ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار بکاهد که این امر برای بیابان‌زدایی و جلوگیری از ایجاد ریزگردها انجام می‌شود.

وی افزود: ما پیش از این در کوچ امیر مراتع خوب و بزرگی داشتیم که به تالاب منصوره متصل بود اما در اثر عدم ایجاد سیلاب و کاهش بارندگی مراتع از بین رفت ما امیدواریم با رساندن آب بتوانیم کشت گیاه را در این مناطق احیا کنیم.

شمایلی در رابطه با میزان اعتبار اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی تصریح کرد: روز گذشته ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به دستور مقام معظم رهبری و موافقت مجلس برای مبارزه با گرد و غبار اختصاص یافت. ما با جهاد کشاورزی استان توافق کردیم که به موازات کار برای ترویج و آمزوش کشاورزان اقدام کنند که این  کار را شروع کردند و در برخی مناطق کار به خوبی پیشرفته است.

مدیرعامل جهاد نصر در پایان گفت: از ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان ۲۷۸ هزار هکتار تمام شده و تا پایان سال ۹۶ به ۲۹۵ هزار هکتار خواهد رسید. فاز دوم این پروژه هم تا پایان ۱۴۰۰ تمام خواهد شد.

 

 

کد N1819128

وبگردی