آفتاب
رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور:

اختیارات مسئولان ایمنی محدود است/گزارش‌های حوادثِ کار را کارفرما امضا می‌کند

اختیارات مسئولان ایمنی محدود است/گزارش‌های حوادثِ کار را کارفرما امضا می‌کند

«ابوالفضل اشرف منصوری» می‌گوید: از آنجا که طبق ماده ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط و ایمنی و بهداشت کار برعهده کارفرماست، عملا مسئول ایمنی کارگاه در اعمال ضوابط ایمنی کار، دست بالا ندارد و تحت نفوذ کارفرما قرار دارد.

ابوالفضل اشرف منصوری (رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور) در گفت‌و‌گو با ایلنا، از محدود بودن اختیارات مسئولان ایمنی کارگاه‌های کشور انتقاد کرد و گفت: از آنجا که طبق ماده ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابطِ ایمنی و بهداشت کار برعهده کارفرماست؛ عملا مسئول ایمنی کارگاه، در اعمال ضوابط ایمنی کار دست بالا را ندارد و تحت نفوذ کارفرما قرار دارد.  

وی با بیان اینکه بدین ترتیب اختیارت اجرایی مسئولان ایمنی محدود است، گفت: برای نمونه، صورتجلسه‌های حوادث ناشی از کار، با دخالت کارفرما تنظیم می‌شود. این در حالی است که مسئول ایمنی باید در تدوین گزارش مداخله داشته باشد تا گزارش خلاف واقع تنظیم نشود؛ اما همانطور که گفتم طبق ماده ۹۵ قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط و ایمنی و بهداشت کار برعهده کارفرماست. در نهایت هم امضای گزارش را کارفرما می‌زند و ممکن است که این وسط حق‌کشی بشود؛ چراکه به هر صورت کارفرما نمی‌خواهد زیر بارِ پرداخت دیه و مسئولیت‌های کیفری حادثه‌ای برود که در نتیجه قصور وی رخ داده است.

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه وقتی مسئول ایمنی در مقام کارگرِ کارگاه از کارفرما مزد می‌گیرد، بی‌دفاع می‌شود، گفت: مسئول ایمنی باید قدرت تصمیم‌گیری، امنیت شغلی و پشتیبانی‌های قانونی در مقابل زیاده‌خواهی‌های برخی از کارفرمایان را داشته باشد، تا حوادثی‌ که در درجه اول، جان کارگران و در درجه دوم اموال کارگاه را به نابودی می‌کشاند، پیش نیاید.

با این حال اشرف منصوری تاکید دارد؛ برخی از کارگران و کارفرمایان از مسئول ایمنی تبعیت نمی‌کنند. او می‌گوید: هشدارهای فنی مسئول ایمنی دخالت نیست بلکه جنبه پیشگیرانه برای حفظ جان کارگران را دارد و قابل درک نیست که چرا در کارگاه‌های کشور ما مسئول ایمنی جایگاهِ مناسب ندارد و مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. در همه جای دنیا HSE (ایمنی و بهداشت کار) یک الزام است؛ اما در ایران، نه تنها یک الزام نیست؛ بلکه مزاحمت برای کسب سود بیشتر تلقی می‌شود.

 رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه از آنجا که مسئول ایمنی کارگاه، مزدبگیر کارفرماست و  نمی‌توان حقوق و دستمزد وی را از محل دیگری تامین کرد، گفت: تنها راهی که پیش روی ماست این است که به طریقی امنیت شغلی مسئول ایمنی را تضمین کنیم چراکه کارفرما با کوچکترین مشاجره‌ای با مسئول ایمنی می‌تواند وی را اخراج کند یا قراردادش را تمدید نکند. از این رو در درجه اول باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخواهیم در آیین‌نامه‌های مربوط به این حوزه در درجه اول امنیت شغلی مسئول ایمنی کارگاه را لحاظ کند.

اپلیکیشن ایمنی؛ ابزاری برای استقلال مسئولان ایمنی و بهداشت کار

وی با بیان اینکه راه دیگری که برای تضمین امنیت شغلی توسط کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور پیگیری می‌شود، راه‌اندازی اپیلیکیشن مسئولان ایمنی برای ثبت لحظه‌ای تخلفات کارفرمایان است، گفت: توسط این اپلیکیشن مسئول ایمنی هر زمان که بخواهد تخلف کارفرما را ثبت می‌کند تا در پایگاه داده‌ها ثبت و ضبط شود. به این ترتیب دیگر نیاز نیست که مسئول ایمنی به صورت مستقیم با کارفرما طرف شود و به صورت مستقل کار خود را انجام می‌دهد.

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور اظهار امیدواری کرد: معاونت بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توسعه این اپیلیکیشن حمایت کند چراکه امنیت شغلی مسئولان ایمنی و سلامتی کارگران در گرو حمایت از آن است.

اشرف منصوری در پایان گفت: علاوه بر همه اینها، جایگاه تشکل‌های مردم‌نهاد باید ارتقا یابد و مشارکت آنها برای کارهای زیربنایی و حمایتی، در نظر گرفته شود. کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار خواهان حمایت دولت است چراکه به هر صورت تنها تشکل صنفی که مسئولان ایمنی در آن عضویت دارند، همین کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار  است.

کد N1819016

وبگردی