آفتاب

جریمه 1.2 میلیارد دلاری کوآلکوم در اروپا

جریمه 1.2 میلیارد دلاری کوآلکوم در اروپا

اتحادیه اروپایی، تراشه‌ساز آمریکایی را به پرداخت 1.2 میلیارد دلار جریمه به دلیل نقض قوانین ضدتراست محکوم کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس تحقیقات صورت گرفته بین سال‌های 2011 تا 2016 کوآلکوم میلیاردها دلار به مشتری عمده خود یعنی اپل، پول داده است تا تراشه‌های مودم را فقط از این کمپانی خریداری کرده و تراشه‌های رقیب، یعنی اینتل را کنار بگذارد.{لینک}

این تبانی باعث شده است تا اپل فقط از تراشه‌های کوالکوم در آیفون و آی‌پد استفاده کند وهمین امر منجر به پایین آمدن قیمت تراشه نشده و قوانین ضد تراست اروپا نقض شده است.

بنابراین وقتی کوالکوم رقیبی نداشته است، قیمت‌ را خودش تعیین کرده و به اپل داده است.

به دنبال اعلام جریمه 997 میلیون یورویی( 1.2 میلیارد دلار) معادل 4.9 درصد از گردش مالی کوآلکوم در سال 2017، سهام این کمپانی در بورس 5 درصد سقوط کرد.

از سوی دیگر سال گذشته اپل و کوآلکوم نیز با هم درگیری حقوقی پیدا کرده و اپل با متهم کردن کوآلکوم به فروش تراشه‌های خود بیش از قیمت بازار، خواستار پرداخت جریمه 1 میلیارد دلاری شده که این دادگاه هنوز ادامه دارد.

جالب اینجاست که پرونده مشابهی در سال 2009 علیه اینتل در اروپا مطرح شد که در نهایت اینتل به دلیل نقض قوانین ضدتراست در اروپا 1 میلیارد یورو جریمه شد.

اتحادیه اروپا در زمینه جریمه کمپانی‌های آی تی آمریکایی یَدِ طولایی دارد و اخیر گوگل را به دلیل حذف رقبا در موتور جستجو و نتایج فروشگاه آنلاین، 2.4 میلیارد یورو جریمه کرد.

 

5656

 

 

کد N1818933

وبگردی