آفتاب

پایان رقابت ۱۰ ساله گوگل، بدون برنده

پایان رقابت ۱۰ ساله گوگل، بدون برنده

همشهری آنلاین: پس از گذشت یک دهه از آغاز رقابت جایزه ایکس ماه گوگل، این رقابت به صورت خودکار و بدون اینکه برنده‌ای داشته باشد به پایان خواهد رسید.

براساس گزارش نيواطلس، گوگل در بيانيه‌اي اعلام كرد قرار نيست ضرب‌الاجل 31 مارس خود را تمديد كند و به نظر نمي‌آيد هيچ يك از شركت‌كنندگان بتوانند تا آن تاريخ خود را به ماه برسانند، از اين رو در اين تاريخ رقابت به پايان رسيده و جايزه 30 ميليون دلاري آن به كسي تعلق نخواهد گرفت.

اين رقابت از سال 2007 با هدف مشخص و شفاف رساندن يك فضاپيما به سطح ماه آغاز شد، به شرطي كه بتواند در مسافتي كوتاه حركت كرده و تصاوير ويديويي به زمين ارسال كند. قرار بر اين بود كه جايزه‌اي 20 ميليون دلاري به اولين تيمي كه بتواند به ماه برود اهدا شود و 10 ميليون ديگر به عنوان "جايزه دستاورد" درنظر گرفته شده‌بود.

از آن زمان تاكنون تاريخ پايان رقابت بارها تغيير كرد تا در نهايت به تاريخ 31 مارس 2018 رسيد كه غيرقابل تغيير است. همچنين بارها به مقدار جوايز اين رقابت افزوده شد درحالي كه تنها پنج شركت‌كننده جدي در اين رقابت باقي مانده بودند.

به گفته پيتر ديامانديس، بنيانگذار و رئيس اين رقابت، پس از مشورت با پنج شركت كننده باقيمانده اين نتيجه گرفته شد كه هيچ‌يك از آنها قادر نيستند به دليل مشكلات فني، چالش‌هاي مقرراتي و هزينه بالا، تا ضرب‌الاجل تعيين شده خود را به ماه برسانند. وي همچنين اعلام كرد از آنجايي كه برخي از شركت‌كنندگان تا موفقيت در ارسال فضاپيما به ماه فاصله چنداني ندارند، درصورتي كه پشتيبان مالي جديدي پيدا شود مي‌توان به اين رقابت ادامه داد.

کد N1818774

وبگردی