آفتاب

70 درصد جرائم کشف می‌شود

70 درصد جرائم کشف می‌شود

جانشین فرمانده ناجا گفت: خوشبختانه 70 درصد جرائم کشف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسکندر مومنی در همایش روسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی در سراسر کشور با اعلام افتتاح سامانه اموال مکشوفه گفت: هرجا کشف جرائم بالا رفته میزان وقوع، کاهش یافته است و به عبارتی کشف سریع‌تر جرائم باعث کاهش وقوع آن شده است.

او با بیان اینکه در 12 استان از 33 استان کشور افزایش وقوع سرقت را داشتیم. کشف جرائم از وظایف پلیس آگاهی است و مهم تر از آن این است که مالباختگان به اموال خود برسند. وظیفه بسیار مهم پلیس این است که قربانیان جرائم و مالباختگان بتوانند پس از کشف سرقت اموال خود را دریافت کنند. این موضوع در آرامش و امنیت جامعه بسیار مهم است.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: خوشبختانه 70 درصد جرائم کشف می‌شود به طور مثال ما در قتل 96 درصد کشف جرم داریم و در سرقت 68 درصد جرائم کشف و ضبط می‌شوند اما وقتی که عملکردمان را بیان می‌کنیم و می‌گوییم شرایط جامعه بهتر شده است این احساس امنیت در جامعه دیده نمی‌شود چرا که پس از کشف سرقت‌ها اموال به دست مالباختگان نمی‌رسد و باعث می‌شود احساس امنیت در جامعه ایجاد نشود. در حالی که آمار ما واقعی است اما از آنجایی که مردم به اموال خود نمی‌رسند این احساس امنیت در جامعه وجود ندارد.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه اموال مکشوفه تصریح کرد: از ابتدای سال 94 چندین جلسه در کمیسیون عملیاتی ما مطرح شد و موضوعاتی برای رسیدن اموال مردم به دستشان مورد بررسی قرار گرفت. یکی از دلایلی که باعث می شد مردم به اموال خود نرسند مربوط به پلیس بود و بخشی دیگر مربوط به مردم. اموال مکشوفه در انبارهای پلیس نگهداری می‌شود و مردم باید براساس فرآیند پیش‌بینی شده می‌آمدند و اموال خود را شناسایی می‌کردند که به دلیل دوری وبعد مسافت یا اتلاف وقت ممکن بود این اتفاق صورت نگیرد اما این سامانه در کمیسیون عملیات و قرارگاه سرقت برنامه‌‌ریزی شد و امروز پس از 3 سال فعالیت آن را راه اندازی می‌کنیم تا مردم بتوانند از طریق این سامانه راحت‌تر و سریع‌تر به اموال خود برسند.

سردار مومنی بیان کرد: البته از سوی دیگر متاسفانه این فرهنگ در جامعه ما ایجاد نشده که شماره سریال اموال خریداری‌شده را نگهداری کنند تا در صورت وقوع سرقت از روی شماره سریال اموال خود را شناسایی کنند. همچنین وظیفه ما این است که اموال مردم را به صاحبانشان بازگردانیم.

او خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه نیازی نیست مردم به انبارها مراجعه کنند و می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس و ورود به این سامانه اموال خود را شناسایی کرده و با ارائه مستندات اموال خود را تحویل بگیرند البته این امر نیازمند همکاری مردم است و مردم باید هر وسیله‌ای که خریداری می کنند مستندات آن را حفظ کنند.

جانشین فرمانده ناجا بیان کرد: گام بعدی ما در این سامانه این است که اگر مالی کشف شود به مردم اطلاع دهیم تا مراجعه کرده و اموال خود را دریافت کنند این امر نیز مستلزم این است که سامانه ما به روز باشد. یعنی امکان ورود اطلاعات توسط مردم وجود داشته باشد و مردم بتوانند مستندات کالاهای خود را در این سامانه وارد کنند و تعامل دو سویه نیز در این سامانه وجود داشته باشد. در صورت این ویژگی سامانه رضایتمندی مردم نیز از اقدامات پلیس بیشتر خواهد شد.

او ادامه داد: این طرح از امروز تا پایان هفته در تهران اجرایی می‌شود و هفته دوم در 16 استان بارگذاری این سامانه انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال تمام استان‌های کشور را تحت پوشش این سامانه قرار دهیم. از آن به بعد نیز این سامانه به روز‌رسانی خواهد شد و اطلاعات جدید به طورمستمر وارد آن می‌شود.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: در حوزه فضای مجازی نیز از ابتدای سال جاری تاکنون 74 درصد جرائم کشف و ضبط شده‌اند و پلیس فتا نیز در حوزه کشف جرائم فضای مجازی در کنار پلیس آگاهی عملکرد بسیار مثبتی داشته است.

کد N1818693

وبگردی