آفتاب
ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سطح سخنان روحانی کمتر از توقعات جامعه بود/ رئیس‌جمهور هر دو هفته یکبار به مردم گزارش بدهد

سطح سخنان روحانی کمتر از توقعات جامعه بود/ رئیس‌جمهور هر دو هفته یکبار به مردم گزارش بدهد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره گفت و گو شب گذشته رئیس جمهور گفت: روحانی باید صریح و روشن با مردم سخن بگوید و فاصله این گفت‌وگوها را کم کند، هیچ اشکالی ندارد باتوجه به شرایط کشور هر دوهفته یک بار به مردم گزارش بدهد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به اظهارات شب‌گذشته رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: طبیعی است با مشکلاتی که پیش آمده باید ارتباطی بین رئیس‌جمهور و مردم صورت می‌گرفت اما به نظر می‌رسد یک ساعت زمان کمی برای پاسخ گویی به افکار عمومی بود. این زمان کوتاه برای بیان مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که ابعاد گسترده‌ای هم دارد، وقت کوتاهی بود. هرچند نکات و پرسش‌هایی مطرح شد که بخشی از آنها مشکلات جدی مردم بود اما این زمان برای بیان آنان کم و اندک بود.

وی ادامه داد: نرخ ارز، مشکلات مناطق زلزله‌زده، مسائل اقتصادی از مشکلات مردم بود که باید در آنان بسیاری از مسائل دیگر نیز باید بیان می‌شد اما آن چیزی که در این میان مهم است این بود که رئیس‌جمهور باید مقداری صریح‌تر و روشن‌تر با مردم صحبت کند از طرفی هم باید ابعاد پرسش‌هایی که مطرح ‌شد، گستردگی بیشتری پیدا می‌کرد و رئیس جمهور هم باید با زمان بیشتری به این سوالات پاسخ می‌داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: معمولا در دنیا همین زمان‌ها برای پاسخگویی رئیس‌جمهور در نظر گرفته می‌شود چه اشکالی دارد با توجه به شرایط کشور ایشان هر دو هفته یک بار با مردم سخن بگویند و به مسائلی که در ذهن افکار عمومی وجود دارد، پاسخ‌های جدی دهند.

وی تاکید کرد: معقدم گفت‌وگوی دیشب بد نبود اما کمتر از انتظار مردم و افکار عمومی بود. باز هم تاکید می‌کنم رئیس جمهور باید فاصله را با مردم کم کند و در هر گفت‌وگو به مسائل به صورت جداگانه بپردازد و در کنار پرداختن به مسائل صراحت را نیز در نظر داشته باشد.

ظریفیان در پاسخ به این سوال در گفت‌وگوی دیشب چه مسائلی می‌توانست  مطرح  شود، گفت: حادثه‌ای در کشور رخ داده و بخشی از جامعه اعتراضاتی داشتند که اگر بخش رادیکال نامناسب و هنجارشکن آن را در نظر نگیریم پاسخ به این امر بخشی از نیاز جامعه و افکار عمومی است. نکته دیگر ارائه راهکارهایی برای حل مسئله اشتغال بود. مردم انتظار دارند که در رابطه با این موضوع پاسخ درست بشنوند.

وی ادامه داد: مثلا در بحث بودجه که مردم هم بسیار حساس شده‌اند رئیس‌جمهور باید به دور از نگاه  پوپولیستی و به صورت واقع‌بینانه و به طور صریح درباره این موضوع توضیح می‌دادند. جامعه مایل است به صورت شفاف مسئله‌های خودش را از زبان مسئولان بشنود و پاسخ بگیرد.

ظریفیان با اشاره به این که جامعه یکسری مسائلی دارد و دوست دارد پاسخ‌هایی به طور نسبی اقناع‌کننده از مسئولان بگیرد، عنوان کرد: درست است که همه اختیارات در حوزه قوه مجریه نیست اما این قوه در منظر مردم بیشتر به چشم می‌آید. بنابراین طبیعی است که از این قوه انتظار بیشتری داشته باشند. مردم نیاز دارند در رابطه با زندگی روزمره احساس امنیت کنند و امید به آینده داشته باشند. آنان باید صریح و روشن مسائل خود را مطرح کنند و پاسخ دقیق بگیرند.

کد N1818446

وبگردی