آفتاب

افتتاح پایانه کانتینری لجستیکی با ظرفیت 30 هزار TEUدر غرب تهران

افتتاح پایانه کانتینری لجستیکی با ظرفیت 30 هزار TEUدر غرب تهران

پایانه کانتینری لجستیکی در غرب تهران به مساحت 5 هکتار و با ظرفیت 30 هزار TEU و با سرمایه گذاری 15 میلیارد تومانی بخش خصوصی تا یک ماه دیگر به افتتاح می رسد.

به گزارش ایلنا، امید ملک، رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته  از افتتاح پایانه کانتیرنی در غرب تهران در قالب سرمایه گذاری BOT و به ارزش 15 میلیارد تومان در مساحت 5 هکتاری خبر داد و گفت: ظرفیت این پایانه سالانه چیزی حدود 30 هزار TEU خواهد بود.

وی ادامه داد: افتتاح این پایانه می تواند در کاهش هزینه‌های قیمت تمام شده کالا، کاهش ماندگاری کالا در گمرک، انتقال بار از روی جاده به ریل، کاهش هزینه‌های سوانح رانندگی و افزایش سهم ریلی در جابه‌جایی بار و کالا موثر باشد.

ملک با بیان اینکه طبق گفته های وزیر راه و شهرسازی باید مزیت های رقابتی را در کشورمان افزایش دهیم ، گفت: ایجاد بندر خشک در کشور باعث کاهش هزینه های مبادله کالا می شود که این موضوع در نهایت به پایین آمدن هزینه های واردات و کاهش قاچاق کمک می کند.

طبق گفته وی اگر عملکرد لجستیکی در کشور بهبود پیدا کند می تواند تولید ناخالص ملی را تا یک درصد افزایش دهد و از سوی دیگر از آنجایی که مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی یک هفتم مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای است منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته  با بیان اینکه از گمرکات کشور به صورت بهینه استفاده نمی شود، گفت: در حال حاضر 120 گمرک داخلی در کشور داریم که استفاه بهینه از این زیرساخت نمی شود. در کشور ایران نظام لجستیک‌ زیرساخت ندارد و فعال نیست به همین دلیل قیمت تمام شده کالا نیز افزایش می‌یابد.

ملک با اشاره به ارائه بارنامه سراسری در بنادر خشک اظهار داشت : با این بارنامه امکان تداوم حمل کالا با ریل فراهم می‌شود و تجار ما از این مزیت بهره‌مند می‌شوند و هزینه های انبارداری هم کاهش پیدا میکند چراکه توقف بار و کالا نخواهیم داشت.  

وی با تاکید بر اینکه  استفاده از مزایای صنعت لجستیک در ایران به کاهش 10 تا 30 درصدی هزینه واردات و صادرات منجر می شود، گفت: معتقدیم اگر کانتینرهای وارداتی در نقاط صنعتی تحویل صاحب کالا شود هزینه‌های کانتینر و کالا کاهش می‌یابد و کانتینر خالی جهت صادرات ارائه می‌شود.

ملک با انتقاد از مدیران دولت نهم و دهم در ارائه مجوزهای ایجاد بندر خشک در سفرهای استانی تاکید کرد: طی بررسی‌های سازمان ملل و موافقت مجلس شورای اسلامی و تصویب این موضوع، در کشور فقط 4 تا 5 بندر خشک نیاز داریم که می‌تواند به جریان صحیح کالا کمک کند و بیش از این تعداد منجر به انحراف از مسیر بنادر خشک می شود و افزایش هزینه ها را دربر خواهد داشت.

وی افزود: با افزایش تعداد بنادر خشک احتمال دپوی کالا در بنادر با هدف تولید ثروت وجود دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته  با بیان اینکه مطالبه تمام هیات های تجاری که پس از برجام وارد ایران شدند، زیرساخت های نظام لجستیکی بود، گفت: پس از برجام 150 هیات خارجی وارد ایران شدند که مطالبه همه انها وجود زیر ساختهای لجستیکی بود.

ملک با بیان اینکه در نظام لجستیک با حذف انبارداری کالا، کالا به موقع به دست مصرف‌کننده می‌رسد در حالی که ما هنوز نظام لجستیکی و توزیع لجستیک قوی در کشور نداریم، گفت: امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت بستر و زیرساخت قانونی لجستیک در کشور ما فراهم شود تا همه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی با تاکید کرد:  ایجاد پایانه کانتینری در گمرک غرب تهران، هزینه انتقال کانتینرها به داخل کشور 20 تا 30 درصد کاهش می‌یابد و این ترمینال کانتینری بازوی لجستیکی گمرک است و دروازه‌ای است تا حمل‌ونقل ترکیبی در کشور توسعه یابد.

 

 

کد N1817960

وبگردی