آفتاب

افزایش قیمت نفت در پی اظهارنظر وزیر عربستان سعودی

افزایش قیمت نفت در پی اظهارنظر وزیر عربستان سعودی

بعد از اظهارات وزیر نفت عربستان سعودی درباره ادامه همکاری‌ها بین تولیدکنندگان نفتی، قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بالا رفت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روز دوشنبه بعد از اظهارات وزیر نفت عربستان سعودی درباره ادامه همکاری‌ها بین تولیدکنندگان نفتی (که اخیرا از توزیع نفت امنتاع می‌کردند)، قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بالا رفت.

بر اساس این گزارش، به گفته تاجران نفتی رشد اقتصاد جهانی و افت فعالیت‌های حفاری آمریکا به حمایت بیشتر از نفت خام منجر شده است.

به گزارش رویترز، قیمت نفت خام برنت در ۱۵ ژانویه به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رسید که این قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون بالا‌ترین قیمت بوده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و عضو تاثیرگذار سازمان اوپک است روز یکشنبه اعلام کرد که تولیدکنندگان اصلی نفت توافقی داشته‌اند که طی آن باید همکاری‌ها برای تولید نفت بعد از این توافق ادامه پیدا کند و این توافق بعد از انقضای تفاهم کاهش عرضه در سال جاری است.

به گفته «خالد الفلیح» وزیرنفت عربستان، آمادگی برای ادامه همکاری‌ها در سال ۲۰۱۸ هم وجود دارد. مکانیزمی هنوز مشخص نشده اما اجماعی برای ادامه همکاری‌ها دیده می‌شود.

به گزارش این خبرگزای گروهی از تولیدکنندگان از جمله اعضای اوپک و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام تولیدشان را در ژانویه سال گذشته برای افزایش قیمت نفت متوقف کردند. این توقف پایان سال ۲۰۱۸ منقضی می‌شود.

بر اساس این گزارش، آمریکا هم فعالیت‌های حفاری برای یافتن نفت جدید خود را کاهش داد. «بیکر هیوج» که یک شرکت خدمات انرژی در آمریکاست روز جمعه گفته بود که ۵ کارگاه نفتی در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه کار حفاری خود را متوقف کرده‌اند. با این وجود شمار دکل‌ها در سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ همچنان خیلی بیشتر از شمار آن‌ها در سال ۲۰۱۶ است و همین افزایش شمار دکل‌ها منجر به افزایش تولید آمریکا در نیمه سال ۲۰۱۶ به ۹.۷۵ میلیون بشکه در هر روز شد.

به گزارش رویترز، بانک «گلدمن ساکس» روز گذشته در گزارش خود نوشت: «عامل اصلی رشد قیمت نفت، عوامل قوی بنیادین موجود در بازار، رشد قوی تقاضا و تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید بوده است.»

بانک «مورگان استنلی» اما تنها موسسه‌ای بوده است که قیمت ۷۵ دلار را برای نفت خام برنت در سه ماهه سوم امسال پیش‌بینی کرده است. بانک آمریکایی مریل لینچ، متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ را از پیش‌بینی ۵۶ دلار قبلی به ۶۴ دلار افزایش داده و برای نفت خام آمریکا هم قیمت ۶۰ دلار را پیش‌بینی کرده است.

بانک مورگان استنلی گفته بود روند رشد جهانی درحال تغییر است. رشد جهانی هماهنگ و در حال رشد است.

بر اساس این گزارش علی رغم بهبود بازار نفت، تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که بازارهای نفتی بخشی از افزایش قیمت خود را که از اوایل هفته به اوج رسیده بود، از دست داده‌اند.

شرکت «برن اشتاین» روز دوشنبه اعلام کرد که موجودی‌های نفتی به زودی به دلیل کاهش تقاضا افزایش خواهد یافت. نوعی انتظار موازنه میان موجودی نفتی و قیمت نفت خام وجود دارد و احتمالا این به آن  معناست که باید انتظار داشته باشیم قیمت نفت خام ظرف مدت کوتاهی کاهش پیدا کند.

کد N1817899

وبگردی