آفتاب

افزایش سرطان ، سقط جنین و بیماری‌های تنفسی در عسلویه/ ضرورت آغاز پروژه رفع آلایندگی

افزایش سرطان ، سقط جنین و بیماری‌های تنفسی در عسلویه/ ضرورت آغاز پروژه رفع آلایندگی

یک فعال محیط زیست گفت: باتوجه به استقرار ٢٠ سال از صنعت نفت در عسلویه، آیا وقت آن نرسیده که پروژه رفع آلایندگی آغاز شود؟

بوهندی کمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه علیرغم اینکه یک روز در تقویم به عنوان روز هوای پاک درج شده اما هیچ اثری از پاک شدن هوا درعسلویه مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: در شهرستان عسلویه همچنان مردم حسرت یک روز پاک را می‌خورند و آلایندگی هوا، خاک و آب موجود در عسلویه مردم را کلافه کرده، بطوری که بعنوان معضل و مرگ تدریجی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مطالبه اول همه اهالی این شهرستان رفع آلایندگی است، افزود: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آلایندگی تأثیرمنفی در امید به زندگی در بین مردم داشته و مبتلایان به بیماریهای صعب العلاج در این شهرستان منجمله سرطان و سقط جنین و بیماریهای تنفسی رو به ازدیاد است.

کمالی تصریح کرد: باتوجه به استقرار ٢٠ سال از صنعت نفت در عسلویه، آیا وقت آن نرسیده که پروژه رفع آلایندگی آغاز شود؟

وی ادامه داد: هیئت دولت به کرات برای معضل دریاچه ارومیه و همچنین برای گرد و غبار خوزستان جلساتی تشکیل می‌دهد، تا مشکلشان رفع شود اما سوال اینجاست که چند بار برای معضل رفع آلایندگی عسلویه، جلسه داشته است؟

این فعال محیط زیست یادآور شد: البته در این زمینه کارهای محیط زیستی صورت گرفته است، که از جمله آن‌ها خاموش کردن فلر فاز اول پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی است اما این کار قطره‌ای از دریا است.

وی افزود: البته هـیچکس منکر خدمات صنعت نفت در منطقه نیست، اما نیاز اساسی احداث بیمارستان نفت در شهرستان عسلویه است، چرا که در مرحله اول برای خود پرسنل صنعت نفت نیاز ضروری است و جامعه بومی هم می‌توانند از این خدمات بهداشتی ودرمانی استفاده کنند، تأسیس بنیاد پیشگیری از سرطان وهمچنین چکاب دوره‌ای ساکنین توسط صنعت نفت می‌تواند دیوار اعتماد بین ذینفعان (صنعت نفت و جامعه بومی عسلویه) را تقویت کند.

کمالی بیان کرد: گسترش و توسعه فضای سبز در حوزه پیرامون بدون محدودیت می‌تواند در کاهش آلایندگی تأثیر گذار باشد، همچنین مشارکت صنعت نفت برای لحاظ کردن توزیع شیر رایگان در سبد غذایی مردم می‌تواند جهت کاهش تأثیر منفی آلایندگی موثر واقع شود.

کد N1816911

وبگردی