آفتاب

صدور بی‌رویه مجوز فست فودها بازنگری می‌شود

صدور بی‌رویه مجوز فست فودها بازنگری می‌شود

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد که در صدور بی‌رویه مجوز فست فودها بازنگری می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، زهرا عبداللهي گفت: یکی از اقداماتی که در کارگروه بین بخشی تغذیه و امنیت غذایی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دنبال می‌شود این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور بی‌رویه مجوز برای فست فودها، بازنگری کرده و صدور مجوز برای فروش غذاهای محلی و ایرانی را تشویق کند.

او افزود: یکی از برنامه‌های این دفتر، شناسایی غذاها و خوراک‌های محلی مناطق مختلف کشور است. برخی از غذاها و خوراک‌های محلی، در حال فراموشی است و وزارت بهداشت برای شناسایی و ترویج این غذاها، برنامه‌ جدی دارد.

عبداللهي اظهار داشت: در دو سال گذشته و با همکاری کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز بهداشت استان‌ها و شهرستان‌های کشور، انواع غذاها و خوراک‌های محلی شناسایی و از نظر ارزش تغذیه ای، میزان کالری، قند، چربی و نمک آنالیز شد و کتابی تحت عنوان خوراک‌های بومی ایران چاپ شد که در آن توصیه‌های کارشناسان تغذیه نیز ذکر شده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم غذاهای ایرانی را بیشتر دوست دارند و این غذاها ارزش غذایی بیشتری دارند و سالم‌تر هستند و حاوی مقادیر کمتری از فاکتورهای خطر بیماری‌های غیرواگیر است.

عبداللهی یکی از دلایل مصرف بالای فست فود را صدور بی‌رویه مجوز برای فعالیت آنها عنوان کرد و افزود: تعداد واحدهای عرضه فست فود حتی در روستاها به شدت در حال افزایش است و اگر هدف از این کار، افزایش اشتغال است، باید در جهت بهبود تغذیه جامعه و حفظ سلامت مردم و از طریق عرضه غذاهای ایرانی باشد.

او یادآور شد: فست فودهای ایرانی زیادی مانند انواع کوکوها، کتلت‌ها و املت داریم که در مدت زمان کمی آماده می‌شود و می‌توانند جایگزین فست فودهای فعلی مانند سوسیس و کالباس شوند.

کد N1816693

وبگردی