آفتاب

برنامه اتحادیه اروپا برای قابل‌ بازیافت کردن تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی

برنامه اتحادیه اروپا برای قابل‌ بازیافت کردن تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی را قابل بازیافت کرده، تولید پلاستیک‌های یک بارمصرف را کاهش داده و همچنین استفاده از میکروپلاستیک‌ها را محدود کند. این برنامه می‌تواند یک اقتصاد جدید پلاستیکی را پایه‌گذاری کند.

به گزارش ایسنا، هیات اجرایی اتحادیه اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) از اجرای این برنامه خبر داد.

اروپایی‌ها سالانه ۲۵ میلیون تن پسماند پلاستیکی تولید می‌کنند که تنها کمتر از ۳۰ درصد آن بازیافت می‌شود. همچنین میکروپلاستیک‌ها وارد چرخه هوا، آب و غذا می‌شوند که عواقب نامشخصی برای سلامت انسان و حیات وحش دارد.

فرانس تیمرمانس، معاون اول رئیس کمیسیون اروپا گفت: اگر ما در شیوه تولید و استفاده از پلاستیک‌ها تغییری ایجاد نکنیم تا سال ۲۰۵۰ پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها از ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. تنها راه‌حل طولانی مدت، کاهش پسماندهای پلاستیکی با بازیافت و استفاده مجدد و بیشتر از آنهاست.

در طرح‌های پیشنهادی ارائه شده در آغاز سال ۲۰۱۸، ترزا می، نخست وزیر انگلیس در مورد ریشه‌کن کردن پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت تا سال ۲۰۴۲ اظهار امیدواری کرد. طرح کلی او ساختن کشوری پاک‌تر و سبزتر است. این طرح شامل تشویق فروشگاه‌ها به تولید محصولات بدون پلاستیک است.

طبق برنامه‌های کمیسیون اروپا تا سال ۲۰۳۰ تمام فروشگاه‌های اتحادیه اروپا ملزم به استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی قابل بازیافت بوده و استفاده از پلاستیک‌های یک بارمصرف باید کاهش یابند. همچنین میکروپلاستیک‌های مورد استفاده در لوازم آرایشی و دیگر محصولات نیز باید به شدت محدود شوند. این برنامه‌های هیات اجرایی اتحادیه اروپا، اکنون باید توسط دولت‌های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا تصویب شوند.

به علاوه، این برنامه سبب افزایش سرمایه‌گذاری‌ها روی تولید مواد پلاستیکی قابل بازیافت سازگار با محیط زیست و بهبود فرآیند بازیافت می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله، هدف کمیسیون اروپا، پایه‌گذاری یک اقتصاد پلاستیکی جدید است که بسیار مناسب‌تر بوده و منجر به رشد شغلی و نوآوری شده و همچنین اروپا را پیشگام تحول در زمینه مصرف پلاستیک در جهان خواهد کرد.

کد N1816063

وبگردی