آفتاب

آمادگی اصلاح قوانین را داریم/ اصلاح وضعیت بازار فقط با مجازات میسر نیست

آمادگی اصلاح قوانین را داریم/ اصلاح وضعیت بازار فقط با مجازات میسر نیست

وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران گفت: ما تلاشمان این است که از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و اگر موارد خاصی باشد که مجازات، نامتناسب باشد، ما آمادگی داریم قوانین را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علیرضا آوایی در پایان جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مسیری که سازمان تعزیرات حکومتی دارد، بیان کرد: اصحاب رسانه فکر می‌کنند علت اصلی به وجود آمدن مسائل و مشکلات یک بعدی است درحالی که ابعاد متفاوتی دارد. معضلات ما ریشه اقتصادی، فرهنگی و گاها سیاسی دارند. اما در کلیت قضیه فکر می‌کنم مسیری که سازمان تعزیرات حکومتی دارد، یک مسیر متعادلی است.

آوایی، ادامه داد: مجازات‌ها باید بر مبنای قانون باشد و گاهی وقت‌ها خود مجازات و گاهی هم از نظر قانونی بازدارنده نیست. گاهی هم مجموعه دوستانی که متولی این امر هستند در شعب تعزیرات از ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌کنند.

وزیر دادگستری درباره سازمان تعزیرات حکومتی گفت:  معتقدم مجازات در سازمان تعزیرات حکومتی موثر است و خود مجازات حتما آثار و فوایدی دارد و اگر تصور کنیم که بحث اصلاح بازار ما فقط با مجازات اتفاق می‌افتد به نظرم کمتر صاحب نظری این نظر را دارد ولی ما معتقدیم که باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی در خصوص برخورد با متخلفان خاطرنشان کرد: در برخورد با افراد مختلف ضمن اینکه می‌بایستی ضوابط قانونی مدنظر گیرد ، ممکن است متفاوت باشد و این مجازات به شخصیت، سوابق و تاثیر آن روی جرم باز می‌گردد .

آوای افزود: اینکه فکر کنیم مساله ‌ای که به وجود آمده با مجازات رفع می‌شود اشتباه است و مجازات‌ در کنار بقیه مسائل حلال مشکلات مربوط به گرانفروشی هستند.

وزیر دادگستری افزود:‌ در بحث گرانفروشی در مواردی سه تا شش ماه حبس در قانون تعزیرات پیش‌بینی شده است.

آوایی درباره ظرفیت‌های موجود در قانون ادامه داد: این ظرفیت‌ها باید با حکمت و عاقلانه استفاده شوند تا بخش عظیمی از مشکلات را پشت سر بگذاریم. در حال حاضر قوانین مربوط به تعزیرات در حال تکامل و متقن شدن است.

وی درباره این قانون که در تشخیص مصلحت نظام تصویب شد گفت:‌ این قانون قدیمی است و با توجه به نرخ تورم برخی موارد آن قابل اصلاح است.

آوایی در پایان گفت: با ظرفیت‌های موجود از همین مجازات‌ها در راستای موثر بودن آنها می‌توان استفاده کرد.

کد N1816002

وبگردی