آفتاب

اژدهایی که سیمرغ را بلعید

اژدهایی که سیمرغ را بلعید

نفتکش سوئز مکس سانچی با پرچم کشور پاناما روز شنبه ۲۵ آذر ماه با بارگیری حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی ، عسلویه را به مقصد کره جنوبی ترک می‌کند، این کشتی قرار بود محموله‌ای با ارزش تقریبی ۶۰ میلیون دلار را به شرکت هانوا توتال تحویل دهد، اما هیچگاه به مقصد نرسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نخستین ساعات روز یکشنبه، خبرگزاری شینهوا چین خبری مبنی بر برخورد نفتکش «سانچی» با یک فله‌بر چینی منتشر کرد که به سرعت در ایران بازنشر شد.

این نفتکش شنبه ۱۶ دی ماه ساعت ۸. ۳۰ به وقت محلی در ۱۶۰ مایلی سواحل شانگهای با کشتی سی اف چینی با نام کریستال برخورد کرده بود.

نفتکش که ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی خدمه آن بودند در‌‌ همان لحظه اول دچار انفجار و احتراق می‌شود، فله بر چینی، حامل ۶۴ هزار تن غله بود خسارت‌های جزئی دید و همه ۲۱ سرنشین آن در سلامت اعلام شدند.

خبر‌ها یک به یک روی خروجی‌ها رفت، سانچی می‌سوزد.... از سرنوشت خدمه خبری نیست.... چین همکاری نمی‌کند.......... درخواست کمک از جامعه جهانی..... رئیس جمهور دستور ویژه صادر کرد...... سه وزارتخانه مسئول پیگیری شدند..... کمیته اضطرار پیگیری حادثه تشکیل می‌شود........ وزیر کار مامور ویژه رسیدگی به حادثه می‌شود...... چین همچنان تعلل می‌کند..... مقامات سیاسی کشور مجدانه فشار سیاسی به چین را آغاز می‌کنند.... اما آتش سانچی همچنان زبانه می‌کشد و بیم و امید‌ها در آتش زبانه می‌کشد.

سرنوشت۳۲ سرنشین ایرانی و بنگال سانچی همچنان در ابهام است، ۴ نفر از ایرانی‌ها دانشجو هستند، یک زن در میان آنان است.

مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‎های Salvage، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند، همچنین دو فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

قشقاوی معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه اعلام کرد: دوستان ما در سفارت ایران در چین و همچنین کنسولگری کشورمان در شانگهای در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به طور کامل از ابعاد قضیه اطلاع پیدا کنند.

دو روز از بروز این حادثه می‌گذرد و به گفته منابع محلی، نیروهای امدادی چینی و کره‌ای هیچ نشانی از خدمه نفت‌کش سانحه دیده پیدا نکرده‌اند.

۱۸ دی ماه جسد یکی از ۳۲ نفر از اعضای نفتکش در حالی که دچار سوختگی بوده پیدا و جهت شناسایی و تشخیص هویت به بندر شانگهای انتقال داده می‌شود.

برای سومین روز متوالی سانچی همچنان می‌سوزد و وزارت حمل و نقل چین با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کند که شرایط جوی بد، وزش بادهای شدید، بارندگی و موج‌های بلند مانع تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش سوزی و جست‌وجو برای ۳۱ خدمه مفقود شده این نفت‌کش شده است.

کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش تشکیل می‌شود، سخنگو از دست به عصا کار کردن چینی‌ها سخن می‌گوید و اعلام می‌کند: اولین موضوع برای ما نجات جان خدمه است. با توجه به اینکه موتورخانه کشتی ١٣ تا ١۴ متر زیر آب است امکان دارد که در آنجا محبوس شده و زنده باشند.

کورسوی امیدی پیدا می‌شود...

از کمک خواستن از ژاپنی‌ها سخن می‌گوید و از دستور ویژه رئیس جمهور و مامور شدن سه وزارتخانه برای پیگیری حادثه خبر می‌دهد، دریافت سیگنال از مفقودین را تکذیب می‌کند و از علت وقوع حادثه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

از طریق مرکز MRCC بندر عباس با مرکز MRCC چین تماس گرفته و اطلاعات کشتی و اطفا حریق لحظه به لحظه دنبال می‌شود.

اسامی ۳۲ پرسنل از سوی شرکت ملی نفتکش به صورت رسمی اعلام می‌شود. همچنان از ۳۱ خدمه خبری در دسترس نیست.

با یک شرکت ژاپنی قرارداد منعقد می‌شود و قرار می‌شود که ۲ آتشخوار حاوی کف و فوم وارد بندر شانگهای شوند.

۴ آتش خوار چینی همچنان در محل حادثه مستقر هستند و کم و بیش به سمت نفتکش حمله ور می‌شوند.

موضوع بیمه نفتکش مطرح می‌شود مدیر عامل بیمه مرکزی اعلام می‌کند که۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است، ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است.

روز چهارم حادثه رئیس جمهور با ظریف، زنگنه و آخوندی جلسه تشکیل می‌دهد، پیگیری سرنوشت خدمه در دستور کار اصلی این کمیته مشترک قرار می‌گیرد.

احتمال محبوس شدن خدمه در موتورخانه نفتکش بیش از هر گزینه دیگری قوت می‌گیرد.

کشتی ۲۷۴ متری همچنان در حال سوختن است، تصاویر دریافتی حکایت از آن دارد که شدت برخورد کشتی چینی به نفتکش ایران به قدری زیاد بوده که بدنه دوجداره کشتی را از سمت مقابل پاره کرده است.

علاوه بر کشتی‌های چینی و ژاپنی، کره‌ای‌ها نیز به تیم امداد و نجات اضافه می‌شوند کره جنوبی از‌‌ همان لحظات ابتدای سانحه (ساعت ۸ شب ۱۶دی به وقت محلی) با هواپیما و کشتی امداد و نجات به سمت نفتکش حرکت می‌کند.

چین همچنان تعلل می‌کند معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام می‌کند انتظار ما به عنوان سازمان بنادر این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق، اقدامات موثرتری انجام دهد،؛ هنوز امکانات به کار گرفته شده موثر نبوده‌اند.

خانواده دریانوردان لحظه به لحظه اخبار و امدادرسانی را با حضور در محل شرکت ملی نفتکش با نگرانی و بیم و امید دنبال می‌کنند.

 اعزام نیروی دریایی ارتش برای امدادرسانی مطرح و تصمیم بر این می‌شود که ۱۲ تکاور نیروی دریایی به محل حادثه فرستاده شوند.

مقام‌های چینی همواره در تلاش هستند که از بروز فاجعه زیست محیطی پس از تصادف نفت‌کش ایرانی و کشتی چینی جلوگیری کنند، ۳۱ خدمه کشتی ایرانی همچنان ناپدید هستند.

فشارهای سیاسی ایران تا حدی کارساز می‌شود، چینی‌ها قول می‌دهند که جدی‌تر وارد عملیات اطفای حریق شوند.

روز پنجم رسانه‌های کره‌ای به نقل از یکی از مقام‌ات وزارت امور اقیانوس‌ها و شیلات کره‌جنوبی از احتمال اینکه آتش سوزی نفت‌کش ایرانی یک ماه ادامه داشته باشد سخن می‌گویند، نگرانی‌ها برای سرنوشت دریانوردان ایرانی تشدید می‌شود، فکر و دعای ایرانیان به همراه دریانوردان است، دل مردم نیز با دریادلان در سانچی می‌تپد.

روز پنجم است وزارت حمل و نقل چین امروز اعلام می‌کند در نفت‌کش ایرانی انفجار رخ داده است. غیر از یک پیکر هنوز از سایر خدمه خبری در دست نیست.

معاون کنسولی وزیر خارجه می‌گوید: طبق تماسی که با سرکنسول ایران در شانگهای داشته ابراز امیدواری شده تا غروب آتش مهار شود.

همچنان خبر‌ها حول محور وضعیت خدمه و گمانه زنی بر محبوس شدنشان در موتورخانه است.

سخنگوی کمیته اضطرار از توقف عملیات اطفا از سوی چینی‌ها به بهانه بدی شرایط جوی و انفجار متوسطی که روی عرشه نفتکش اتفاق افتاده خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که عملیات تا فردا متوقف است.

پیرو دستور ریاست محترم جمهوری به وزرای نفت، امور خارجه و راه و شهرسازی در خصوص رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن، علی ربیعی وزیر کار مسئول رسیدگی به وضعیت نفتکش شده و بلافاصله در نامه‌ای به وزیر منابع انسانی چین خواستار پیگیری حادثه نفتکش توسط نیروی دریایی و وزارت حمل و نقل چین می‌شود.

روز ششم سخنگوی کمیته اضطرار اعلام می‌کند که چینی‌ها به دلیل انفجار از محل حادثه عقب نشینی کردند.

ارتش جهت عملیات تجسس به منطقه اعزام و اعلام می‌شود که اگر انفجاری رخ ندهد عملیات اطفا تا فردا به پایان می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش اعلام می‌کند که آتش‌خوار‌ها روی قسمت عقبی نفتکش جهت پایین آوردن دمای آن متمرکز شده‌اند، به زودی ۲ آتش خوار ژاپنی به تیم اطفای حریق سانچی می‌پیوندند.

هنوز دلیل اصلی برخورد نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی مشخص نشده، اما تحقیقات روی بدنه کشتی چینی از روز گذشته و با ورود این کشتی به بندر چین، آغاز شده است. نفتکش ایرانی به آبهای ژاپن نزدیک می‌شود، وزیر کار از درخواست از شش کشور برای مشارکت در اطفای حریق خبر می‌دهد. رایزنی‌هایی با سازمان بین المللی دریانوردیIMO برای تلاش در جهت ترغیب کشورهای منطقه به تسریع در روند اطفای حریق نفتکش سانچی می‌شود.

روز هفتم است ربیعی از آغاز عملیات اطفای حریق از ساعت ۷. ۵ صبح به وقت شانگ‌های از سوی سه شناور ژاپنی و چینی صحبت کرده و ابراز امیدواری می‌کند که آتش مهار شود و‌‌ همان شب به همراه هیاتی راهی چین می‌شود.

صبح روز هفتم حادثه خبر می‌رسد که دو پیکر دیگر بروی عرشه نزدیک موتورخانه پیدا می‌شود، چینی‌ها جعبه سیاه را هم از کشتی خارج می‌کنند. تیم تجسس ایران به سانچی نزدیک می‌شود و فرمانده عملیات و نجات امیدوار است که با خبرهای خوش به ایران برگردد.

ظریف با همتای چینی خود درباره سانحه نفتکش سانچی گفت‌و‌گو می‌کند و وزیر امور خارجه چین با ابراز تاسف از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی اعلام می‌کند که نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش بکار گرفته و به کمک‌های خود ادامه خواهند داد.

روز هشتم وضعیت نفتکش خوب نیست و هنوز خبری از دریانوردانمان نداریم.

ساعت ۵ صبح است همه چیز تمام شد.

چینی‌ها می‌گویند همه دریانوردانمان در‌‌ همان لحظات اولیه جان باخته‌اند.

خبر می‌رسد که سانچی را هم نمی‌توانیم نجات دهیم.

سناریوی سانچی به سکانس آخر می‌رسد دریا او را با همه سرنشینانش و امید چشم براهانش، خودخواهانه می‌بلعد.

کد N1815715

وبگردی