آفتاب

برنامه میان مدت وزارت نیرو برای کاهش ۳۲ درصدی ردپای آب و کاهش ۳۷ درصدی ردپای انرژی

برنامه میان مدت وزارت نیرو برای کاهش ۳۲ درصدی ردپای آب و کاهش ۳۷ درصدی ردپای انرژی

وزیر نیرو گفت: بررسی‌های اولیه نشانگر آن است که در میان مدت امکان کاهش ۳۲ درصدی رد پای آب (از جمله آب مجازی) و کاهش ۳۷ درصدی ردپای انرژی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در هجدهمین مراسم بنیاد جهانی آب اظهار داشت: در جهانی که منابع طبیعی آن محدود بوده و در بسیاری از موارد پاسخگوی الگوی مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نیست و در جهانی که مرزهای اکولوژیک آن یکی پس از دیگری در حال فرو شکستن است قطعا پرداختن به هر یک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی، جوانان و پسماند که محورهای اساسی فعالیت‌های بنیاد انرژی را تشکیل می‌دهند نه تنها مفید بلکه ضروری است.

وزیر نیرو افزود: موارد دیگری چون فقر، نابابری، ایمنی، بهداشت سلامت، غذا، تغییر اقلیم، رشد جمعیت چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و صلح و امنیت جهانی نیز در پایداری توسعه کشورها و تاب آوری جامعه جهانی نقشی کلیدی دارند.

اردکانیان با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که بشر امروز و وضعیت طبیعی کره خاکی را تهدید می‌کند تغییرات اقلیمی ناشی از زندگی پس از انقلاب صنعتی است گفت: به نحوی که دانشمندان علوم زمین عصر امروز را به عنوان یک عصر جدید نشات گرفته از فعالیت‌های انسانی نامیده‌اند.

وی ادامه داد: البته اکثر مولفه‌های هدف‌گذاری شده توسط بنیاد جهانی انرژی و دیگر موارد بر یکدیگر تاثیرات متقابل دارند که شناسایی آنها و تاکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی آنها یکی از راهبردهای کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و موفقیت در اهدافی است که امروزه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی بسیاری از کشورها، بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌هایی همچون بنیاد جهانی انرژی به آن پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد دست‌یابی به اهداف و شاخص‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است بیان کرد: از جمله این موارد می‌توان به دستور کار تصمیمات کاپ ۲۱ و نتایج حاصل از نشست ریو و همچنین اهداف توسعه پایدار اشاره کرد.

اردکانیان همچنین اظهار داشت: وزارت نیروی ایران به عنوان یک سازمان دولتی که تامین کننده خدمات مرتبط با برق، انرژی و آب و فاضلاب برای جمعیت بیش از ۸۰ میلیون و برخی از کشورهای همسایه است در جایگاه وظایف حکومتی خود بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ کلیه ابعاد آن با دو مولفه آب و انرژی معتقد است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار SDG۲ و SDG۷ و همچنین SDG۶ در تامین دسترسی پایدار به آب باکیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب و همچنین دسترسی به انرژی پایدار برعهده وزارت نیرو است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین المللی دارد خاطر نشان کرد: در همین راستا وزارت نیرو با همکاری بنیاد جهانی انرژی پروژه داوطلبانه‌ای را برای الگوسازی در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پایش و کاهش رد پای آب و کربن در وزارت نیرو آغاز کرده است.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشانگر آن است که در میان مدت امکان کاهش ۳۲ درصدی رد پای آب (از جمله آب مجازی) و کاهش ۳۷ درصدی ردپای انرژی وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو با توجه به همبسته‌های موجود بین عوامل طبیعی مثل آب، خاک، انرژی، محیط زیست، تغییر اقلیم و تاثیر آنها بر بهداشت، ایمنی، رفاه و توسعه اجتماعی از یک سو و درک مخاطرات مرتبط با آنها زا سوی دیگر و اعتماد عمیق به رعایت حقوق شهروندی و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی برنامه‌های وسیعی در رابطه با توسعه پایدار، مدیریت فقر، سازگاری با محیط زیست، کاهش گازهای گلخانه‌ای ، افزایش کارایی و بهره‌وری در بخش‌های آب و آبفا، برق و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک دارد. و به صورتی فعال در سطح ملی و بین المللی مشارکت کرده است. و برنامه‌های لازم را برای استفاده از ساز و کارهای بین المللی اعم از مشارکت‌های دوجانبه و چندجانبه ظرفیت‌سازی در سطح ملی، توسعه و انتقال فناوری و تامین منابع مالی انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: در مقیاس کلان نیز با اجرای طرح‌هایی در سطح ملی، پروژه‌های افزایش بهره‌وری انرژی را در سطوح بالا دستی میان‌دستی و پایین دستی بر ق در دست اجرا دارد که در چهارچوب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین سازگاری با آن اهداف مشخصی را برنامه‌ریزی کرده و اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه در بخش آب در راستای کاهش تنش‌های ناشی از ازدیاد جمعیت، تغییر اقلیم نه تنها برنامه‌های جلوگیری از هدرفت آب و افزیش بهره‌وری در مصرف را دنبال می‌کند افزود: اجرای پروژه‌هایی که در آن استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت تقویت می‌شود را نیز مد نظر دارد.

اردکانیان گفت: در پروژه ساخت تصفیه خانه فاضلاب استان تهران نه تنها از انتشار گازهای گلخانه ای به میزان قابل توجهی شده بلکه با تولید پساب تصفیه شده در سال امکان تغذیه آبخوان‌ها و استفاده از آن را در آبیاری فضاهای سطح شهری فراهم کرده است. در این پروژه با ایجاد ظرفیت تولید برق معادل ۲۴ مگاوات امکان تامین برق جمعیت ۳۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به حضور جوانان در فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ما برای توفیق در تغییر الگوی مصرف و الگوی انرژی حضور جوانان است.

وی با اشاره به پروژه‌های انتخاب شده در ۱۷۷ کشور جهان که عضو بنیاد انرژی هستند تصریح کرد: در این پروژه‌ها افراد سهم خویش را در مسوولیت اجتماعی و بین نسلی بر ایجاد تغییری مثبت در اصلاح روندهای موجود ایفا کرده‌اند تا جهانی سالم‌تر و پایدارتر را به نسل بعدی بشر تحویل دهند.

کد N1815473

وبگردی