آفتاب

آنکارا تشکیل نیروهای مرزی در شمال سوریه را محکوم کرد

آنکارا تشکیل نیروهای مرزی در شمال سوریه را محکوم کرد

وزارت خارجه ترکیه با اشتباه خواندن رویکرد آمریکا مبنی بر ادامه همکاری با شبه‌نظامیان کُرد سوریه، تصمیم آمریکا برای تشکیل ارتش کُردی در شمال سوریه را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای، طرح ایالات متحده برای تشکیل نیروهای امنیتی مرزی در سوریه را محکوم و بر عزم دولت آنکارا بر از بین‌بردن تمام تهدیدهای امنیتی علیه این کشور را تأکید کرد.

ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش اعلام کرده که می‌خواهد  نیرویی از شبه‌نظامی کرد و عرب بالغ بر ۳۰ هزار نفره در سوریه تشکیل دهد. این نیرو قرار است که از مرزهای مناطق تحت کنترل حزب «نیروهای دموکراتیک سوریه» محافظت کند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ادامه همکاری ایالات متحده با یگان‌های مدافع خلق (کردها) در تناقض با تعهداتش است. این امر امنیت ملی‌ ما و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند و این موضوع مردود است.»

این وزارتخانه افزود: «ما تداوم رویکرد اشتباه ایالات متحده را محکوم می‌کنیم و بار دیگر متذکر می‌شویم که ترکیه بر از بین بردن تمام تهدیدها علیه آن، مصمم است.»

در این بیانیه با اعلام این‌که ائتلاف با ترکیه درخصوص چنین نیروهایی رایزنی نکرده، تأکید شده است:  «تحمیل کردن چنین اقدام یک‌طرفه‌ای به کل ائتلاف، حرکتی نادرست است که می‌تواند به مبارزه با داعش آسیب وارد کند.»

گفته می‌شود «نیروهای دموکراتیک سوریه» نزدیک به ۳۰ هزار جنگنده در اختیار دارد که حدود ۲۵ هزار نفر آن را شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» تشکیل می‌دهند.

یکی از مقام‌های بلندپایه دولت ترکیه، روز گذشته به رویترز گفت آموزش نیرویی ۳۰ هزار نفره در مرزهای سوریه  سبب شده که نماینده آمریکا روز چهار‌شنبه برای ادای توضیحاتی به آنکارا دعوت شود.

کد N1815161

وبگردی