آفتاب

تعیین تکلیف سپنتا نیکنام به مجمع سپرده شد/در جلسه وزیر اطلاعات با فراکسیون ولایی مجلس چه گذشت؟

تعیین تکلیف سپنتا نیکنام به مجمع سپرده شد/در جلسه وزیر اطلاعات با فراکسیون ولایی مجلس چه گذشت؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با موافقت نمایندگان، مصوبه مجلس درباره مجاز بودن نامزد شدن اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

نمایندگان در صحن علنی امروز (یکشنبه 24 دی‌ماه) مواد اعاده شده طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، بررسی کردند.
شورای نگهبان ماده 1 و ماده 4 این طرح را مورد ایراد قرار داده بود که کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزید و نمایندگان هم با نظر کمیسیون موافقت کردند.

ماده 1 تصریح می‌کند: دو تبصره به عنوان تبصره‌های 1 و 2 به ماده 30 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوبه 1 خردادماه سال 75 به شرح ذیل الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود:
تبصره 1-اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.
تبصره 2- اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
نمایندگان با 134 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 202 رأی مأخوذه بر این مصوبه قبلی تأکید کردند.
همچنین ماده 4 این طرح که اعلام می‌کند این قانون از زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم‌الاجرا می‌باشد، را نمایندگان با 124 رأی موافق، 22 رأی مخالف، 16 رأی ممتنع از 202 رأی مأخوذه تأئید کردند.
براین اساس، به دلیل اصرار مجلس بر مصوبه خود، این مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.

در جلسه وزیر اطلاعات با فراکسیون ولایی مجلس چه گذشت؟
همچنین ایسنا نوشت:
فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس صبح امروز در جلسه خود با وزیر اطلاعات به بررسی اعتراضات اخیر و بحث فیلترینگ شبکه مجازی پرداخت.
سید محمدجواد ابطحی، با بیان این مطلب اظهار کرد: در جلسه امروز، نمایندگان سوالاتی را در خصوص اغتشاشات اخیر، سرنخ‌ها، فیلترینگ شبکه مجازی به ویژه تلگرام و بعضی حوادث حاشیه‌ای مانند ادامه اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش و همچنین برخی مسائل استانی مانند سیستان و بلوچستان و کرمانشاه نیز مطرح کردند.
وی تصریح کرد: البته با توجه به وقت کم وزیر اطلاعات نیز توضیحات کلی را ارائه کرد که آگاهی هایی قبلا به برخی مسئولین داده شده بود البته ریشه برخی از این اعتراضات مطالبات اقتصادی و نارضایتی های مردم در مورد بیکاری و گرانی بوده است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس همچنین بیان کرد: با توجه به فرصت کوتاهی که در این جلسه وجود داشت مقرر شد جلسه سه ساعته دیگری با وزیر اطلاعات برای بررسی مسائل و پاسخ‌های وی به نمایندگان برگزار شود.
23215

 

کد N1814733

وبگردی