آفتاب

الازهر: دولت آمریکا عذرخواهی کند

الازهر: دولت آمریکا عذرخواهی کند

الازهر مصر اظهارات نژادپرستانه رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مهاجران آفریقایی‌تبار را به شدت محکوم کرد و خواستار عذرخواهی دولت واشنگتن بابت این موضوع شد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس‌العربی، الازهر مصر، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، اظهارات توهین‌آمیز و زشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مهاجران آفریقایی‌تبار را به‌شدت محکوم کرد.

در بیانیه الازهر آمده است: «چنین اظهارات نژادپرستانه و کینه‌توزانه‌ای با ارزش‌های همزیستی و فرهنگ تسامح و مدارا که جهانِ امروز به‌ویژه در سایه شدت گرفتن تعصب، نژادپرستی، اسلام‌هراسی و تروریسم به آن نیازمند است، کاملا تضاد دارد. این اظهارات در چارچوب سیاست تعصب و ضایع‌کردن حقوق ملت‌ها است که دولت جدید آمریکا آن را در پیش گرفته است.»

در ادامه تاکید شده است: «مطرح شدن چنین اظهارات کینه‌توزانه‌ای در شأن رئیس‌جمهوری یک کشور متمدن نیست. این اظهارات همچنین ادعای آمریکا را که یک کشور مهاجرپذیر است را رد می‌کند.»

الازهر مصر در ادامه این بیانیه، «از دولت آمریکا خواست به خاطر این اشتباه بزرگ عذرخواهی کند و همچنین در تصمیمات ظالمانه خود درقبال شهر قدس و ملت فلسطین نیز تجدیدنظر کند.»

ترامپ، پنجشنبه گذشته در یک جلسه رسمی و در حضور نمایندگان کنگره، چند کشور آفریقایی و فقیر دیگر را «چاله مستراح» خوانده و گفته بهتر است آمریکا از کشورهایی مثل نروژ مهاجر بپذیرد.

طبق گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، ترامپ گفته بود «چرا مردم کشورهایی را که چاله مستراح هستند، به اینجا راه می‌دهیم؟»

با وجود این، خود او استفاده از واژه انگلیسی معادل «چاله مستراح» را تکذیب کرده اما کاخ‌سفید ضمن دفاع از رئیس‌جمهور، بر زبان راندن این کلمات را تکذیب یا تایید نکرده است.

 

 

کد N1814629

وبگردی