به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار رادان در اولین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی گفت: رویکرد تمدنگرایی اسلامی هر چند ریشه در آرای اندیشمندان و عالمان بزرگ اسلامی در سده گذشته دارد، ولی در غالب یک گفتمان مستقل در کشورهای اسلامی در چند دهه اخیر و پس از انقلاب اسلامی مطرح شده است.
او ادامه داد: مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی در سال 94 و با فرمان مقام معظم رهبری راهاندازی شد. این مرکز در بین مراکز راهبردی نیروهای مسلح از جوانترین مراکز است، اما امروزه یکی از فعالترین و بهروزترین مراکز مطالعات راهبردی است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی با اشاره به دو رویکرد ویژه که در دستور کار این مرکز قرار دارد گفت: این مرکز به غیر از ماموریتها و کارهای روزمره و روتینی که انجام میدهد، دو کار ویژه اساسی را در دستور کار خود قرار داده است. اول معماری ناجای آینده و دوم اینکه با چه رویکردی این معماری انجام شده و پلیس با چه روشی در معماری آینده ناجا شکل گرفته و ماموریت خود را انجام دهد.
سردار رادان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص مراحل انقلاب گفت: مقام معظم رهبری انقلاب را به پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی تقسیم کردهاند. ما برای اینکه بتوانیم معماری ناجای آینده را داشته باشیم و بدانیم با چه رویکرد و افقی حرکت کنیم و در آینده چه مشخصاتی را داشته باشیم رویکرد خودمان را در تمدن نوین اسلامی قرار دادیم یعنی در افقی که برای خود ترسیم کردیم نقش ناجا در تمدن نوین اسلامی را مد نظر قرار دادیم.
او با بیان اینکه این موضوع از سال 94 در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: با تلاش چند ساله اکثر دانشمندان در این حوزه شناسایی و ارتباط با آنها برای همکاری مداوم و پی در پی برقرار شد. اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفت و در همین راستا اندیشمندانی را پیدا کردیم که وجود پربرکتی برای جامعه دارند و اطلاعات آنها ذخایری برای آینده جامعه است که اگر درست استفاده شود در معماری ناجا نقش بسزایی خواهند داشت.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی با بیان اینکه گذر از هر مرحله نیازمند الزاماتی است، گفت: این الزامات تولید علم و فکر و پرورش انسان در این تفکر است و این الزام باعث شد که ما همایش ناجا در تمدن نوین اسلامی را طراحی کنیم. مهمترین نکته این است که اگر دنبال معماری ناجای آینده هستیم برای این است که بتوانیم در موقعیتهای مختلف یک ناجای مدرن پاسخگو داشته باشیم که بتواند با جامعه ارتباط درست و منطقی و به موقع داشته باشد. ناجا از جمله دستگاههایی است که با مردم بسیار سروکار دارد و همانطور که از جمله نهادهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی است، اما اقدامات و کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد. ناجا نمیتواند محدود در زمان باشد چرا که جامعه در زمان محصور و محکوم نیست همانطور که میبینیم روز به روز سطح تحصیلات مردم در جامعه افزایش مییابد و با سطح بینش و دانش ما شاهد تغییر سطح مطالبات مردم نیز هستیم. تغییر سطح مطالبات نهادهایی را میخواهد که بتواند به این مطالبات پاسخ دهد و بتواند مطالبات را در ذهن مردم آماده کند که این مهمترین کارکرد سازمانهای پاسخگو در آینده است.
سردار رادان خاطرنشان کرد: از همین رو باید رویکرد مشخصی داشته باشیم و خودمان را در مرحله پنجم انقلاب که مقام معظم رهبری مشخص کردند قرار داده و محصول مورد نظر را به دست آوریم. محصولی که از این رویکرد توقع داریم پلیسی است که پلیس مامور را به پلیس مجاهد مسوول تبدیل کند یعنی از یک مامور مسوول فراتر رفته و مجاهد مسوول داشته باشیم چراکه مجاهد مسوول میتواند در هر حوزه از مسوولیت خود مانند یک مهندس عمل کند. اگر فقط مامور مسوول باشد شاید نتواند انتظارات مردم و مسوولیت خود را به خوبی انجام دهد و زمانی میتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد که مامور مهندس باشد یعنی بتواند به عنوان یک مجاهد مسوول در وظیفه خود ایفای نقش کند. در حقیقت مهندسی یکی از ویژگیهای مجاهد مسوول است و این نیازمند این است که ناجا رویکرد خود را به گونهای معرفی کند که در رویکرد تمدن نوین اسلامی تعریف شده باشد.
او با بیان اینکه غیر از ماموریتهای نوشته شده نیروی انتظامی که در قانون اساسی و شرح وظایف نیروی انتظامی آمده است ناجا دو ماموریت دیگر نیز برعهده دارد گفت: این دو ماموریت ناجا ماموریت مفهومی است که یکی از حفظ و نگهداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و دیگری حفظ نیروی انتظامی است. حفظ سازمان نیروی انتظامی نیازمند رویکرد معماری ناجای آینده و وجود مجاهد مسوول است که امیدواریم در مرکز مطالعات راهبردی این مرحله را به عمل برسانیم.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی با اشاره به برگزاری اولین همایش ناجا و تمدن نوین اسلامی گفت: روز چهارشنبه 27 دی همایش ناجا و تمدن نوین اسلامی در دانشکده علوم انتظامی برگزار میشود. ما در همین همایش به بررسی موضوعات مختلفی برای معماری ناجای آینده میپردازیم. در حقیقت این رویکرد شروع کار ماست و بعد از همایش به این موضوع توجه داریم که کدام یک از اندیشمندان میتواند ناجا را در رسیدن به بخش خود در تمدن نوین اسلامی یاری کند. از همین رو در مرکز مطالعات راهبردی با مراکز علمی و کاربردی ارتباط برقرار کردیم و توانستیم آنها را در انجام کار ناجا همراه کنیم.
سردار رادان به اهداف همایش ناجا و تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: توسعه مفهومی و گسترش ادبیات راهبردی، گفتمانسازی تمدن نوین اسلامی، بسترسازی نظری برای معماری ناجا، بهرهگیری از دیدگاه علمی صاحبنظران حوزوی، دانشگاهی، امنیتی و نظامی و ایجاد شبکه نخبگان از اهداف این همایش است. همچنین سه محور و مبانی نظری در این همایش مدنظر است که رویکردی ناجا و تمدن نوین اسلامی در اندیشه انقلاب اسلامی ناجا و رویکرد تمدنی چالش ها، راهبردها و الزامات از جمله این محورهاست.
او در ادامه تاکید کرد: باید بگویم که هرگز قرار نیست، ناجا با انجام این ماموریتها ضابطیت خود را از دست بدهد چراکه اگر ضابطیت از ناجا گرفته شود در چرخه انجام ماموریتها اساسا اقدام موثری نخواهد داشت آن چیزی که ما در این همایش شروع میکنیم مربوط به بخشهایی در ناجاست که ضابطیت ندارند. در حقیقت میخواهیم این درسها به طوری عمل شود که ضابط در چرخه صحیح ماموریت به درستی عمل کند. اگر یک ضابطه قضایی در پلیس بتواند نقش مهندسی را داشته باشد میتواند در اجرای حکم بهترین رویکرد و کارکرد را نیز داشته باشد.
او با بیان اینکه میخواهیم مامور معذور را به مامور مسوول تبدیل کنیم، گفت: باید مامور معذور را به مامور مسوول که همان مجاهد مسوول است تبدیل کنیم در چنین شرایطی پلیس ضابط وقتی مجاهدانه عمل میکند دایره مسوولیتش فراتر از وقتی است که ضابطیت خواهد کرد.
او با بیان اینکه در تعریف مراحل انقلاب تمدن نوین اسلامی آخرین مرحله است و ما در حال حاضر در مرحله سوم یعنی دولت اسلامی هستیم خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی در دو مرحلهای هستند که در روبهروی ما قرار دارند. اگر امروز مامور ما وظیفه خود را به خوبی انجام میدهد یعنی یک مامور وظیفهشناس خوب است که شاخصههای انجام ماموریت را به درستی انجام میدهد. بیشک امروز هم ناجا مامورانی دارد که وظایف خود را به خوبی انجام میدهند و جنس ماموریت آنها مجاهدانه است.
سردار رادان ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری در خصوص ناجا فرمودهاند و ناجا را مجاهدین فی سبیل الله دانستهاند معتقدیم که مجاهد باید مسوول هم باشد و اگر امروز در انجام ماموریت خود وظیفهاش را به خوبی انجام میدهد اما فردا در همه ابعاد یک مامور باید مجاهد مسوول باشد و ما میخواهیم در آینده مامور مسوول؛ مجاهد مسوول هم باشد کما اینکه در اول انقلاب هم این موضوع را مشاهده میکردیم.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی تصریح کرد: جنس مجاهد الزاما سواد نیست ما در زمان جنگ هم رزمندگان و هم مجاهدان فی سبیل اللهی داشتیم که مجاهد بود اما تحصیلات بالایی نداشت. در حقیقت مجاهد نیازمند سواد نیست اما میتواند سواد هم داشته باشد. نقش مجاهد این است که باور و اعتقاد به کار داشته باشد و جنس کار خود را از حد وظیفه به ایثار برساند مانند آنچه در زمان جنگ مشاهده میکردیم.
سردار رادان با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی معماری وضع موجود هستیم گفت: از سال آینده شروع وضع مطلوب در این معماری است که در صورتی که نیاز باشد تغییر در آموزش و گزینش نیز شکل میگیرد. چیزی که همواره در آن تاکید داشتیم این بود که اگر مطالبهسازی صحیح صورت بگیرد اقدامات نیز خودبهخود به خوبی انجام میشود در حال حاضر مطالبهسازی ناصحیح بهگونهای است که پاسخ درستی به آن داده نمیشود و این مشکل ایجاد میکند.
او با بیان اینکه من همیشه به وجود نیروی انتظامی افتخار کردم تاکید کرد: در ماموریتهای سخت بیشتر از همیشه به نیروی انتظامی افتخار میکنم و در مواقع حساس و بحرانی نیز بیش از پیش به این نیرو افتخار کردم. نیروی انتظامی کمتوقع و پرکار است و در دستههای مختلف ماموریت خود را به خوبی انجام میدهد در حقیقت نیرو ی انتظامی در وقایع مختلف در کشور جلوههای ویژهای از خود نشان داده است که من این جلوهها را در دامان جنگ دیدهام. چنین پرسنلی آمادگی لازم برای تغییر در روش و نگرش را دارد در حال حاضر ما در دولت اسلامی هستیم و نگرشمان درست و صحیح است. در معماری آینده ناجا نیز باید به گونهای باشد که براساس تمدن نوین اسلامی باشد.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است