آفتاب

۴ هزار دانشجوی عراقی در ایران بورسیه تحصیلی شده‌اند

۴ هزار دانشجوی عراقی در ایران بورسیه تحصیلی شده‌اند

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: امروز چهار هزار دانشجوی عراقی به صورت رسمی از سوی دولت این کشور در ایران بورسیه شده‌اند و این فارغ از دانشجویان عراقی است که با هزینه خود در ایران تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مصطفی مسجدی صبح امروز در نشستی خبری که در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور گفت: عراق از دو بحران بسیار بزرگ با موفقیت بیرون آمد؛ بحران داعش و جنگ با تکفیری‌ها که تهدید بسیار جدی و مهمی در منطقه بود و سرزمین‌های زیادی را اشغال کرده بود. عوامل مهمی در این موفقیت نقش داشتند؛ حضور مردم، حشدالشعبی، دولت عراق و... اما عراقی‌ها معترفند که ایران در عبور از بحران نقش‌آفرین هستند و قدردان این حمایت هستند.

وی همه پرسی اقلیم کردستان را بحران دیگر عراق دانست و اظهار داشت: اگر این موضوع درست اداره نمی‌شد منجر به بحران داخلی و جنگ داخلی می‌شد اما عراقی‌ها این مسئله را هم پشت سر گذاشتند و در این پرونده هم ایران نقش مهمی داشت.

سفیر ایران در بغداد عراق وارد مرحله جدید خواهد شد و آن مرحله معمار و سازندگی اقتصادی و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها است، تصریح کرد: در این مرحله ایران باید نقش بی‌بدیل خود را مانند گذشته انجام دهد یعنی ایران در کنار دولت و ملت عراق در امر سازندگی باید تلاش کند و فعال باشد و موسسات‌، شرکت‌ها، وزارتخانه‌ها و مردم در امر بازسازی عراق کمک کنند.

مسجدی ادامه داد: خبرنگاری از من پرسید که آیا ایران بعد از جنگ به عراق کمک می‌کند. من گفتم موقعی که در سختی‌ها کنار همدیگر هستیم مگر می‌شود در دوران بازسازی، بازگشت آوارگان به مناطق خود، ساختن‌ خانه‌ها و پل‌ها نباشیم؟ این وظیفه جمهوری اسلامی است که به کشور دوست و همسایه مسلمان خود کمک کند.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور در سطح خوبی است، خاطرنشان کرد: در ابعاد امنیتی و دفاعی و نظامی در سطح خوبی است. در بعد فرهنگی، علمی و دانشگاهی قابل اعتنا است. در مسائل اجتماعی در سطح فوق‌العاده‌ای است. سالانه شش میلیون نفر رفت و آمد دارند. چهار میلیون نفر از ایران سالانه به عراق می‌روند و حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر تا دو میلیون نفر از عراق به ایران می‌آیند.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه روابط دولتی دو کشور بعد از سقوط صدام بسیار گسترده و عالی است، ابراز داشت: هرچند در مسئله کردستان، چالشی میان ایران و کردها به وجود آمد ولی رابطه جدی میان ایران و احزاب کرد وجود دارد. ایران تلاش می‌کند به بهبود روابط بغداد و اربیل کمک کند، به گونه‌ای که هم منافع دولت مرکزی حفظ شود و هم منافع مردم کرد تامین شود.

مسجدی با بیان اینکه مناسبات اقتصادی ایران با عراق در مرحله دوم قرار دارد که بعد از چین قرار دارد، عنوان کرد: حجم مبادلات تجاری میان شش و نیم تا هفت میلیون دلار در سال است و با فروش برق، گاز و زائرین سطح مبادلات به ۱۲ میلیون دلار می‌رسد. روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب گاز از نفت شهر صادر می‌شود و سه نیروگاه برق عراق توسط ایران اداره می‌شود. عراقی‌ها بیش از این نمی‌توانند گاز بگیرند مگرنه ایران آماده برای صادرات گاز است.

وی افزود: قراردادها و موافقتنامه‌های زیادی درسطح تجاری و وزارت کشور و همچنین بخش‌های خصوصی ایران و عراق وجود دارد. مرزهای دو کشور، امن و پر مبادله‌ای است. ما بیشترین مرز را عراقی‌ها داریم. ایران هم طولانی‌ترین مرز برای عراق است که امن‌ترین مرز این کشور است.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه کشورمان در عراق شش نمایندگی و کنسولگری دارد، یادآور شد: ایران در هیچ کشوری همانند عراق این تعداد نمایندگی ندارد که نشاندهنده سطح و عمق روابط است. در مبادلات تجاری، مرزهای ما تماما فعال هستند و کامیون‌های تجاری میان دو کشور تردد دارند. سطح روابط اقتصادی قابل قبول و خوب است.

مسجدی با تاکید بر اینکه ایران و عراق دو کشور دوست و مسلمان هستند که باید سطح روابط‌شان را ارتقا دهند، بیان کرد: امروز چهار هزار دانشجوی عراقی به صورت رسمی از سوی دولت این کشور در ایران بورسیه شده‌اند و این فارغ از دانشجویان عراقی است که با هزینه خود در ایران تحصیل می‌کنند. ظرفیت‌های دو کشور ایجاب می‌کند که روابط خود را در همه ابعاد توسعه دهیم.

ادامه دارد...

کد N1814258

وبگردی