آفتاب

ترکیه برای شرکت در نشست سوچی شرط گذاشت

ترکیه برای شرکت در نشست سوچی شرط گذاشت

ایرنا نوشت: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: در صورت حضور نمایندگان گروه تروریستی یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در نشست سوچی شرکت نخواهیم کرد.

چاووش اوغلو در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار کرد: برگزاری نشست سوچی به منظور رسیدن به یک راه حل سیاسی و فروکش کردن آتش جنگ در سوریه برنامه ریزی شده است و حضور نمایندگان گروه تروریستی ی.پ.گ به روند صلح در سوریه آسیب خواهد رساند.

وی بیان کرد: گروه تروریستی ی.پ.گ نماینده کُردهای سوریه نبوده بلکه تنها بخش بسیار کوچک و اقلیتی از کُردهای سوریه را نمایندگی می کند.

وی افزود: ی.پ.گ در سوریه به قتل عام مردم می پردازد و انتظار سخن صلح آمیز از این گروه نمی رود و به همین دلیل ما پیش از این، ضرورت عدم دعوت از نمایندگان گروههای تروریستی جهت شرکت در نشست سوچی را به روسیه اعلام کرده ایم.

وی تاکید کرد: دولت ترکیه در نشست سوچی با حضور نمایندگان گروه تروریستی ی.پ.گ شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ترکیه معتقد است که گروه یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) یک گروه تروریستی و شاخه سوری گروه تررویستی پ.ک.ک است.

در ماه های گذشته همواره آمریکا تسلیحات زیادی را به این گروه ارسال کرده که به ادعای مقامات ترکیه، بیش از چهار هزار تریلی سلاح در اختیار این تشکیلات قرار داده است.

دولت آنکارا بیم آن دارد که این گروه کُردی سوریه، دولت محلی کُردی را در شمال سوریه و در جنوب مرزهای ترکیه ایجاد کرده و سلاح های دریافتی از آمریکا را علیه ترکیه استفاده کند.

کنفرانس مردمی سوریه به منظور گفت و گو برای حل بحران این کشور قرار است به زودی در شهر سوچی روسیه برگزار شود.

پیش بینی می شود بیش از یکهزار نفر از مخالفان و موافقان دولت مرکزی و قانونی سوریه و بسیاری از گروه های قومی و مذهبی سوریه در این کنگره حضور یابند.

چندی پیش رئیس‌جمهوری روسیه از ایده ایجاد کنفرانس مردمی سوریه خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که در آن، همه گروههای قومی، دینی، طرفدار دولت و مخالفان شرکت داشته باشند تا با مذاکره و تبادل نظر، گام مهمی در جهت حل بحران سوریه برداشته شود.

52311

کد N1813467

وبگردی