آفتاب

هشدار باب‌کورکر به ترامپ درباره برجام

هشدار باب‌کورکر به ترامپ درباره برجام

رئیس کمیته امور خارجی سنا هشدار داد خروج از این توافق می تواند برای بحران هسته ای فعلی با کره شمالی پیامدهایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در حالي که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا با ضرب الاجل هايي در مورد توافق هسته اي با ايران روبروست، باب کورکر رئيس کميته امور خارجي سنا روز سه شنبه هشدار داد خروج از اين توافق مي تواند براي بحران هسته اي فعلي با کره شمالي پيامدهايي داشته باشد.

 پايگاه اينترنتي هیل نوشت: کورکر روز سه شنبه به خبرنگاران گفت:«اميدوارم ما در برهه اي وارد توافقي بسيار الزام آور با کره شمالي شويم. اگر اين اعتقاد وجود داشته باشد که ما از توافقي نظامي خارج شديم آنهم در حالي که تخلفاتي مهم وجود نداشت و فقط برخي تخلفات فني وجود داشته است، باور اينکه ما از توافقي ديگر تبعيت خواهيم کرد، دشوارتر مي شود.»

قانونگذاران دموکرات و طرفداران ديگر توافق ايران ماههاست اين استدلال را مطرح مي کنند که اگر ترامپ توافق هسته اي را پاره کند، اين کار مي تواند هر گونه تلاش ديپلماتيک در قبال کره شمالي را به خطر بيندازد زيرا اينطور تصور خواهد شد که نمي توان به آمريکا اعتماد کرد به قرار دادهايش پايبند باشد.

اين در حالي است که بيشتر جمهوريخواهان اين استدلال را دارند که اين دو موضوع با هم بي ارتباط هستند و اينکه ايران ناظر جنگ طلبي کره شمالي است تا ببيند چه دستاوردي مي تواند از آن داشته باشد.

ترامپ با چند ضرب الاجل در خصوص توافق هسته اي ايران روبروست که مي توانند اين توافق را از بين ببرد يا آن را حفظ کند.

ترامپ روز پنجشنبه بايد بار ديگر به کنگره اعلام کند آيا باقي ماندن آمريکا در اين توافق، تامين کننده منافع آمريکاست. رئيس جمهور آمريکا دفعه قبل زماني که اين ضرب الاجل پايان يافت، پايبندي ايران را به توافق هسته اي تاييد نکرد. در عين حال، از آنجا که اين کار يکي از الزامات قانون آمريکاست و نه خود توافق، موجب از بين رفتن آن نشد.

ترامپ چند روز پس از ضرب الاجل تاييد توافق هسته اي در روز پنجشنبه همچنين بايد تصميم بگيرد آيا مي خواهد به تعليق تحريم هايي که بر اساس توافق هسته اي با ايران لغو شده اند ادامه دهد. ايران، ادامه نيافتن تعليق تحريم ها را تخلفي مي داند که موجب از بين رفتن توافق هسته اي مي شود.

کورکر همراه با دولت آمريکا در حال کار بر روي طرحي است که هدف از آن رسيدگي به اين خواست ترامپ است که توافق هسته اي با ايران اصلاح شود بدون اينکه مفاد آن نقض شود.

سناتور کورکر روز سه شنبه گفت دموکرات ها و متحدان اروپايي در خصوص اين طرح همچنان به پيشرفت هايي دست پيدا مي کنند ولي وي پيش بيني نمي کند اين رايزني ها تا زمان اين ضرب الاجل ها به نتيجه اي برسد.

کورکر گفت:« ما به جاي واقعا خوبي رسيده ايم. اکنون مسئله اين است که آيا ما مي توانيم کاملا به نتيجه برسيم. حتي اگر اين طرح به نتيجه برسد، ممکن است ترامپ باز هم از توافق هسته اي خارج شود.»

کورکر سه دليل مطرح کرد که چرا معتقد است اکنون زمان مناسبي براي خروج از توافق هسته اي با ايران نيست. يک دليل، موضوع کره شمالي بود. وي همچنين به منحرف شدن توجه ها از معترضان در ايران و از دست دادن اهرم فشار در مورد متحدان اروپايي اشاره کرد.

کورکر گفت: «اکنون اروپايي ها به سبب نگراني هايي که درباره خروج رئيس جمهور ترامپ از توافق هسته اي دارند، تمايل بيشتري دارند با ما درباره موضوعات زياد ديگري همکاري کنند. بنابراين، آمريکا در صورت خروج از توافق هسته اي با ايران، اين اهرم فشار را از دست مي دهد.»

52311

کد N1813285

وبگردی