آفتاب

شهید پرویزخان کیست+فیلم

شهید پرویزخان کیست+فیلم

شهید پرویزخان یکی از چهره‌های شناخته شده سیتارنوازی هند است که برای دومین سال پیاپی به ایران می‌آید تا در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهید پرویزخان 59 ساله که کسب جوایزی چون «جایزه سنگیات ناتاک»، «سور شینگارا»، «کومار گاندراوا ساممن»، « AIR - هنرمند بر‌تر» ، «Padma Shri» و «جایزه ML Koser» را در کارنامه‌ خود دارد، طبق برنامه اعلام شده سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قرار است پنج‌شنبه 21 دی از ساعت 21:30 در تالار وحدت به اجرای بخش‌هایی از موسیقی هند بپردازد.

پرویزخان ششمین نسل از خانواده‌ای است که اعضایش به سیتارنوازی اشتغال داشته‌اند و تاکنون کنسرت‌های بسیاری را در اروپا، اتحاد جماهیر شوروی، کانادا، آفریقا، شرق میانه، آمریکا و استرالیا برگزار کرده است.

او را یکی از پیشگامان سبک موسیقایی ایتاوا می‌شناسند که با نوازندگی خلاقانهٔ ریتمیک، تانتراکاری را به سنتی که بسیار متکی بر شیوه‌های آواز سنتی (گایاکی) است، معرفی می‌کند.

پرویزخان سال گذشته وقتی در جریان سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به ایران آمد؛ روی سن خطاب به علاقمندان ایرانی‌اش گفت: افتخار بزرگی است که در ایران اجرا می‌کنم. این اولین باری است که به ایران سفر کرده‌ام و سعی می‌کنم در این اجرا گوشه‌ای از موسیقی هند را معرفی کنم. موسیقی کلاسیک هند بر مبنای «راگ» تعریف می‌شود و هر راگ معنای خاص خودش را دارد و هر کدام با یک مد همراه می‌شود. ساز من سیتار نام دارد که توسط «حضرت امیرخسرو» اختراع شده است. ساز دیگری که در این اجرا؛ سیتار را همراهی می‌کند، طبلا نام دارد. این ساز در واقع به نوعی اجراکننده زبان ماست و هر چیزی را ما به زبان می‌آوریم با این ساز می‌توانیم اجرا کنیم.

این موزیسین از شاگردان استاد عزیزخان از اساتید موسیقی سنتی هند محسوب می‌شود. پرویزخان از خانواده امدادخان بنیانگذار مکتب ایتاوا است. این مکتب شامل نوازندگی سیتار(معروف‌ترین ساز موسیقی هندی) و سوربار (نوعی دیگر از سیتار) می‌شود.

 شهید پرویزخان در اکثر جشنواره‌های بزرگ موسیقی حضور داشته و آثار ضبطی بسیاری نیز از او تاکنون در کشورهای مختلف منتشر شده است.

سیتار از سازهای زهی زخمه‌ای موسیقی هندی است که دسته‌ای بلند و کشیده و کاسه‌ای به شکل گلابی دارد. این ساز هفت سیم اصلی و ۱۱ تا ۱۳ سیم تشدید (یا همراه) دارد که در زیر سیم‌های اصلی بسته می‌شود و با مضرابی فلزی نواخته می‌شود. از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین نوازندگان سیتار در عرصه جهانی می‌توان به راوی شانکار و ولایت‌خان اشاره کرد.

 فیلم کوتاهی از اجرای سیتارنوازی شهید پرویزخان را از اینجا می‌توانید ببینید:

کد N1813197

وبگردی