آفتاب

ماجرای وحید حیدری و محسن عادلی | بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در چه شرایطی هستند؟

ماجرای وحید حیدری و محسن عادلی | بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در چه شرایطی هستند؟

ماجرای وحید حیدری و محسن عادلی | در فضای مجازی شایعه شده بود که وحید حیدری در اراک و محسن عادلی در دزفول از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر بوده اند که یکی در کلانتری و دیگری در زندان درگذشته اند. این خبرها همزمان با خبر خودکشی سینا قنبری در زندان اوین، سوالات و شبهاتی را دز اذهان پدید آورد... اما واقعیت ماجرای محسن عادلی و وحید حیدری چیست؟

بیشتر بخوانید: ماجرای خودکشی سینا قنبری .
آمارهای مربوط به بازداشت شدگان اعتراضات اخیر هرچند هنوز کاملاً ابهام‌زدایی نشده اما نسبت به روزهای قبل عدد و رقم‌ها قدری روشن‌تر است. دیروز محمود صادقی تعداد کل بازداشت شدگان را حدود 3 هزار و 700 نفر اعلام کرد که به گفته او بین 40 تا 62 نفر از آنها دانشجو هستند. همزمان نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در گفت‌و‌گویی با «ایسنا» بازداشت 41 دانشجوی این دانشگاه را تأیید کرد که به گفته او 16 نفر از این تعداد تاکنون آزاد شده‌اند. دادستان تهران هم گفته که تاکنون 70 نفر از بازداشت شدگان پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی و با اخذ ضمانت آزاد شدند. اما مهمتر از تمام این آمار، خبری که دیروز منتشر شد تأیید فوت یک بازداشتی دیگر در زندان اراک بود. 
عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی با تأیید خبر مرگ یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در این استان به خبرگزاری میزان گفته است: «این فرد در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک خودکشی کرده است. وی چندین سابقه کیفری و حمل مواد مخدر داشته است.» دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی همچنین توضیح داده که «آثار خودزنی روی جسد این فرد محرز است؛ از طرفی فیلمی از لحظه خودکشی وی نیز موجود است، بنابراین با توجه به شواهد و قرائن موجود مرگ این فرد بر اثر خودکشی در کلانتری تأیید شده است.» 
به گفته آقای قاسمی، پرونده فوت این بازداشتی برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی ارسال شده است. آنطور که در شبکه‌های مجازی عنوان شده نام این فرد وحید حیدری بوده است. بجز این مورد در روز گذشته اخبار پراکنده‌ای از فوت یک تا سه نفر دیگر از بازداشتی‌های اخیر در زندان منتشر شد. با وجود این هیچ کدام از منابع رسمی و مسئولان درباره این اخبار اثبات نشده اظهارنظری نکردند. 
این در حالی است که یک منبع مطلع در همین رابطه به «ایران» گفت: «خبر فوت یک فرد بازداشت شده در دزفول صحت ندارد و فیلم منتشر شده از تشییع جنازه وی نیز غیرواقعی است.» این منبع آگاه خود از فعالانی است که در روزهای اخیر پیگیر وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات بودند. او به «ایران» گفته است: «حجم اخبار نادرست در این خصوص، بویژه در شبکه‌های مجازی زیاد است و افزایش این حجم بیم این موضوع را به وجود می‌آورد که اخبار صحیح در چنین شرایطی دیده نشوند.»
ارسلان جعفری شهنی، فرماندار دزفول  هم در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به انتشار خبری در رسانه‌‌های خارجی مبنی بر اینکه محسن عادلی یکی از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر دزفول در مدتی که در بازداشت بوده فوت کرده است، گفت: در حوادث اخیر هیچ فردی در شهرستان دزفول در هنگام بازداشت فوت نشده و بنده این خبر را تکذیب می‌کنم. 
دیروز همچنین در اظهارنظری دیگر، هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه به خبرگزاری ایلنا گفت که «بیشتر تجمع‌کنندگان حوادث اخیر در شهرستان ایذه نوجوانان دبیرستانی بودند، تلاش داریم تا آنها آزاد شوند یا حداقل وضعیتشان مشخص شود.» او گفته که «بیشتر خانواده‌ها چه زمانی که بنده در شهرستان ایذه این موضوع را پیگیری می‌کردم و چه حالا که تهران هستم به بنده مراجعه می‌کردند و نسبت به وضعیت فرزندانشان ابراز نگرانی می‌کردند.»  همزمان اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی نیز از بازداشت «۱۷ نفر از لیدرهای اصلی» ناآرامی‌های اخیر در فضای مجازی و سطح شهر خبر داد. در این شرایط دیروز بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از درخواست این فراکسیون برای بازدید از زندان اوین خبر داد. 
همچنین علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به «ایران» گفت که امروز چهارشنبه، مجمع نمایندگان تهران برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر با مقامات اطلاعات استان تهران نشست مشترکی برگزار می‌کنند. رحیمی همچنین گفت که کمیسیون امنیت ملی مجلس هم پیگیر وضعیت تمامی بازداشت شدگان در بقیه شهرهای ایران است. 
این کمیسیون هم دیروز بابت بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان تشکیل جلسه داد. با وجود تمام آمارها اما هنوز تقریباً همه افراد مطلع می‌گویند آمارهای داده شده دقیق نیستند. از جمله محمود صادقی توضیح داده است: «آمارهای متفاوتی از نهادهای مختلف در خصوص دستگیری دانشجویان در جریان اعتراضات اخیر به نمایندگان مجلس ارائه شده است لذا نمی‌توان آمار دقیقی از بازداشت دانشجویان ارائه کرد.» او گفته به‌دلیل اینکه بازداشت افراد در ناآرامی‌های اخیر کشور توسط نهادهای مختلف انتظامی و امنیتی بوده، نمی‌توان آمار دقیق دانشجویان دستگیرشده را اعلام کرد.
دستگیری 8 مدیر کانال تلگرامی در کرمان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از دستگیری 8 نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی در استان کرمان خبر داد و گفت: رد پای سرویس‌های جاسوسی استکبار در حوادث اخیر آشکار و روشن است.به گزارش ایسنا، دادخدا سالاری  افزود: در حال حاضر 27 نفر از عوامل اصلی و محوری اغتشاشات اخیر در بازداشت به سر می‌برند.
سالاری با اشاره به اینکه در حوادث اخیر فضای مجازی مهم‌ترین بستر آشوب‌های به وجود آمده محسوب می‌شود، اعلام کرد: طی اقدامات فنی و رصد انجام گرفته توسط نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، هشت نفر از مدیران کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که دعوت به شورش می‌کردند، در همان ساعات اولیه در چند شهرستان استان دستگیر شده‌اند.سالاری تصریح کرد: دستگیرشدگان عمدتاً با نام مستعار اقدام به ایجاد کانال با قصد و نیت ایجاد آشوب می‌کردند و تمام فعالیت‌های غیرقانونی آنها در جهت ناامن‌سازی جامعه در بستر کانال تلگرام صورت پذیرفته است.
وی گفت: در حوادث اخیر بلافاصله بعد از برخورد با یک کانال تلگرامی در کمتر از چند دقیقه کانال دیگری به عنوان جایگزین شروع به فعالیت و دعوت به تجمع می‌کرد که بیانگر این مطلب است که معاندان به نظام به طور هدفمند و از قبل در این زمینه برنامه‌ریزی و طراحی لازم را انجام داده بودند.
قول وزیر اطلاعات برای آزادی همه دانشجویان تا پیش از امتحانات
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: وزیر اطلاعات در نشست غیرعلنی اخیر مجلس گفت سعی می‌کنم مقدمات آزادی همه دانشجویان را تا پیش از آغاز امتحانات ترم فراهم کنم تا هیچ دانشجویی در بازداشت نماند و حتی اگر دانشجویی پرونده‌ای جدی داشت، با قید وثیقه آزاد شود.به گزارش ایلنا، علیرضا رحیمی همچنین از برگزاری جلسه مجمع نمایندگان تهران برای بررسی ناآرامی‌های اخیر با حضور مسئولان امنیتی و اطلاعاتی استان تهران در صبح امروز خبر داد و گفت: در این جلسه علاوه بر بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی استان تهران جزئیات مربوط به بازداشت‌شدگان و آخرین وضعیت آنان را بررسی می‌کنیم.عضو فراکسیون امید اضافه کرد:همچنین با مسئولان مذاکره خواهیم کرد تا امکان دسترسی راحت‌تر به مسئولان امنیتی برای نمایندگان مجلس به‌عنوان امنای مردم فراهم شود تا اگر احیاناً مسئولان امنیتی و اطلاعاتی با محدودیت‌هایی چه در حوزه اطلاع‌رسانی و چه در دیگر مسائل روبه‌رو هستند این مشکلات را با نمایندگان در میان بگذارند و نسبت به حل آن همکاری داشته باشند.
وی درباره مشکلات پیش روی خانواده‌های بازداشت‌شدگان برای ملاقات هم گفت: طبیعتاً یکی از ضرورت‌هاست که وقتی بازداشتی در حوزه امنیتی اتفاق می‌افتد امکان ملاقات و دسترسی به بازداشت‌شدگان برای خانواده‌های آنان فراهم شود و همچنین لازم است نمایندگان مردم نیز از این دسترسی برخوردار باشند تا از رعایت حقوق بازداشت شدگان اطمینان حاصل کنند.
کد N1813186

وبگردی