آفتاب

ماجرای سینا قنبری +عکس | خودکشی در دستشویی بازداشتگاه زندان اوین

ماجرای سینا قنبری +عکس | خودکشی در دستشویی بازداشتگاه زندان اوین

ماجرای سینا قنبری چیست؟ | خودکشی سینا قنبری در زندان اوین از لحظه ای که خبری شد، بازتاب بسیاری پیدا کرد. این که علت بازداشت سینا قنبری چه بوده است و چرا او در دستشوی زندان اوین خودکشی کرده، از سوالات مهم در پرونده مرگ سینا قنبری بود. همزمانی مرگ او با حضور برخی بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، نگرانی هایی درباره وقایع تلخی از جنس کهریزک را زنده کرد.

ایران نوشت: گویا پایان ناآرامی‌های روزهای اخیر تازه اول حاشیه‌ها بوده؛ مهمترینش حاشیه‌های مربوط به بازداشت شدگان این اعتراضات. از اواخر هفته قبل بسیاری از ناظران سیاسی و نمایندگان مجلس در مورد لزوم برخورد آرام و استاندارد با بازداشت شدگان صحبت کرده بودند اما دوشنبه شب، خبری از راه رسید که ماجرا را وارد فاز دیگری کرد؛ جوانی 22 ساله در زندان اوین فوت کرده است. خبر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پیچید و خیلی‌ها ابراز نگرانی کردند که مبادا  وقایع ناگواری از جنس «کهریزک» 88 شکل بگیرد. پیشتر علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران، در پاسخ
به پرسشی درباره خودداری از تکرار رخداد کهریزک گفته بود که مقام‌های قوه قضائیه «حتماً» در این باره فکر کرده و لوازم و تمهیداتی را «برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند سال‌های گذشته اندیشیده‌اند.» هر چند بعداً گفته شد که دلیل فوت این جوان 22 ساله که سینا قنبری نام داشت، خودکشی بوده  است گرچه هنوز مشخص نیست وی از بازداشت شدگان حوادث اخیر باشد. در این میان این دست اخبار نگران کننده اما خبرهای مثبتی هم از وضعیت بازداشت شدگان منتشر شده که البته کمتر مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند؛ از جمله آزادی دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران، علامه و خواجه نصیر.

ماجرای سینا قنبری از کجا شروع شد؟


خبر فوت سینا قنبری،  در زندان اوین شب یکشنبه منتشر شد و در آغازین ساعات روز دوشنبه به تأیید برخی منابع مطلع رسید. اولین بار طیبه سیاوشی، نماینده تهران بود که در گفت‌وگویی با «ایلنا»، تأیید کرد این فرد در زندان اوین فوت شده است. او اما اطلاعات دیگری هم در این رابطه داد که نشان از آن داشت که برخی شایعات درباره وضعیت این بازداشتی فوت شده، صحیح نبوده؛ از جمله اینکه او به واسطه خودکشی فوت کرده است. سیاوشی البته شخصاً صحت این موضوع را تأیید نکرده و گفته که مسئولان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی این روایت را درباره فوت سینا قنبری مطرح کرده‌اند. نکته دیگر مورد اشاره سیاوشی هم این بود که فرد یادشده، دانشجو نبوده است. بعد از سیاوشی ،محمود صادقی، دیگر نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «ایران» تأیید کرد که مسئولان انتظامی موضوع فوت سینا قنبری در اثر خودکشی را به نمایندگان پیگیری کننده، اطلاع داده‌اند.
ساعتی پس از ظهر دیروز اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی که نخواسته بود نامش فاش شود، به «تابناک» گفت که «موضوع خودکشی سینا قنبری تأیید نشده است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.» این نقل قول باز هم علامت‌های سؤال جدیدی درباره سرنوشت این فرد بازداشت شده به وجود آورد. 
نهایتاً اما عصر دیروز مدیرکل زندان‌های استان تهران علت فوت سینا قنبری را در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرد.
مصطفی محبی گفت:‌ «در بامداد روز شنبه مورخ 16 دی ماه سال جاری یکی از زندانیان زندان اوین به نام سینا قنبری فرزند علی‌اکبر با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرده است.» وی افزود: «بلافاصله مراتب به دادستان محترم اعلام و بازپرس دادسرای جنایی در محل زندان حضور یافت و از مأموران زندان و مطلعین تحقیق کرده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است.» خبری که دیروز عصر توسط مدیرکل زندان‌های استان تهران مطرح شد، قسمت قابل توجهی از سؤالات و ابهام‌ها درباره فوت سینا قنبری که 24 ساعت قبل از آن خبری شده بود، پاسخ داد. هر چند همچنان در شبکه‌های اجتماعی سؤالات دیگری هم مطرح بود؛ از جمله اینکه این فرد در چه شرایطی قرار داشته که اقدام به خودکشی کرده است. این در حالی بود که محمود صادقی به اعتماد آنلاین گفت هنوز مشخص نیست این فرد در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده است یا نه.

سینا قنبری کیست؟


سایت مشرق در گزارشی به موضوع خودکشی سینا قنبری پرداخت. در بخشی از گزارش این سایت آمده است: طی روزهای گذشته خبر بازداشت تعدادی از دانشجویان در آشوب های اخیر، با پیگیری های برخی از چهره های سیاسی جریان خاص از جمله در مجلس و شورای شهر تهران، نسبت به بازداشت تعدادی از دانشجویان در آشوب ‌های تهران اعتراض کردند و ضمن گفتگو با رسانه ها، خواستار آزادی دانشجویان (بدون اشاره به اتهامات و دلیل بازداشت این افراد) شدند. نام سینا قنبری نیز در همین راستا ابتدا به عنوان یکی از دانشجویان بازداشتی در حوادث اخیر مطرح شد.
اما همانطور که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد، وی هرگز دانشجو نبوده و تحصیلاتش دیپلم است و بنابر اطلاعات دریافتی، بازداشت وی نیز ارتباطی با حوادث اخیر نداشته است و به گفته برخی منابع خبری، وی بدلیل حمل مواد مخدر توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل قوه قضاییه شده است.

عکس سینا قنبری



کد N1813081

وبگردی