آفتاب

اولین خودروی تمام خورشیدی جهان روانه جاده‌ها می‌شود

اولین خودروی تمام خورشیدی جهان روانه جاده‌ها می‌شود

همشهری آنلاین: خودروی تمام خورشیدی لایت‌یر وان، خودرویی که توانایی آن در استفاده از فناوری خورشیدی غیرممکن به‌نظر می‌آمد، توانست جایزه برتر نوآوری تغییرات اقلیمی را از آن خود سازد.

براساس گزارش فيوچريزم، اين خودروي خورشيدي كه توسط شركت نوپاي هلندي لايت‌ير طراحي شده‌است مي‌تواند بدون نياز به توقف و اتصال به منبع انرژي ماه‌ها حركت كند، البته در طيف مسافتي 400 تا 800 كيلومتر.

سال‌ها است كه ايده ساخت خودروي خورشيدي در صنعت خودروسازي برقي پديدار شده‌است اما بسياري براين باورند كه چنين خودرويي كاربردي و عملياتي نيست و حتي ساخت آن غيرممكن است.

نمونه شكست در توليد خودروهاي خورشيدي را مي‌توان در شركت تويوتا و سقف خورشيدي خودروي پريوس اين شركت مشاهده كرد كه تنها در كنار باتري الكتريكي خودرو قابل استفاده است و تنها چند كيلومتر به محدوده مسافت خودرو مي‌افزايد.

اكنون شركت لايت‌ير ادعاي ساخت اولين خودروي تمام خورشيدي جهان را دارد كه قرار است 10 دستگاه از آن تا سال 2019 وارد بازار شود. اين شركت هلندي وعده داده علاوه براينكه خودروي جديد تماما خورشيدي است،‌بلكه توانسته برخي از چالش‌هاي موجود برسر استفاده از فناوري‌هاي خورشيدي را نيز برطرف سازد.

کد N1813004

وبگردی