آفتاب

آیت‌الله هاشمی زنده بود در ناآرامی‌های اخیر چگونه عمل می‌کرد؟/توئیت روحانی درباره آرزوی آیت‌الله

آیت‌الله هاشمی زنده بود در ناآرامی‌های اخیر چگونه عمل می‌کرد؟/توئیت روحانی درباره آرزوی آیت‌الله

ایلنا نوشت:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: هاشمی به همه جریان‌ها دید پدرانه داشت و سعی می‌کرد آن‌ها را در جهت اعتلای کشور جمع کند و خدای ناکرده به گونه‌ای اختلاف بوجود نیاید که کشور از آن صدمه بخورد.

سیدمصطفی میرسلیم با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی با این موضوع که با توجه به ناآرامی‌های اخیر اگر آیت‌الله هاشمی الان حضور داشتند چگونه عمل می‌کردند، گفت: بزرگانی مانند شهیدان بهشتی، رجایی و هاشمی رفسنجانی در انقلاب سهیم بودند قطعا وجودشان در همه حال مفید بوده است. اثر آن‌ها اثر فردی و شخصی نبود. بینش انقلابی داشتند و در بین مردم و برای انسجام بخشیدن به مردم موثر بودند. 

وی ادامه داد: وجود آیت الله در شرایط کنونی قطعا اثربخش بود. حضور ایشان می‌توانست هم در بهبود اوضاع داخلی و هم اوضاع منطقه اثرگذار باشد. هاشمی کسی بود که به همگرایی نیروهای مختلف در کشور اعتقاد داشت.

هاشمی چهره جاودان نهضت رهایی بخش است

همچنین بنا بر این گزارش، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آراسته به فضیلت مردم دوستی بود از این رو در اندیشه ملک ملت بود. ایشان رنج توده مردم را رنج خود می‌دانست. شاید بتوان گفت عشق به ایران میراثی بود که از اندیشه امیر کبیر به ایشان رسیده بود.

علی اکبر صالحی با بیان اینکه برای من مایه بسی خرسندی است که در آستانه شهادت امیر کبیر در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی که از مریدان ایشان بود حضور یافتم، با اشاره به صفات برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: ایشان یکی از چهره‌های جاودان و فراموش نشدنی نهضت‌های رهایی بخش است. ایشان در آغاز شکل‌گیری نهضت در مقام یکی از حواریون امام بودند که کنارشان حضور داشتند.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی در پرتو بهرمندی از روحیه عدالت‌طلبی، تمام هستی خود را در اختیار انقلاب گذاشت. او می‌دانست راه خدا اثربخش است اما هموار نیست.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آراسته به فضیلت مردم دوستی بود از این رو در اندیشه ملک ملت بود. ایشان رنج توده مردم را رنج خود می‌دانست. شاید بتوان گفت عشق به ایران میراثی بود که از اندیشه امیر کبیر به ایشان رسیده بود. ایشان با این حال که روحانی بودند از مواهب آن استفاده شخصی نکردند. ایشان فردی ریزبین و تیزبین بودند. وی با اشاره به حجم کاری و فعالیت‌های روزمره آیت‌الله هاشمی، نوشتن خاطرات روزانه توسط وی را قابل ستایش عنوان کرد و گفت: سردار بزرگ سازندگی به نقش و جایگاه خانواده ارج می‌نهاد. همسر ایشان همراه و همدل ایشان بود و این موهبتی رشک بر انگیز برای هر مدیری است. بر این باورم که ایشان نه تنها برای فرزندان و خانواده هاشمی بلکه برای دلبستگان و ملت ایران پدر بود.
وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی با هوشمندی ذاتی خود دریافت که وظیفه مدیر، جهانی فکر کردن و بومی عمل کردن است، اظهارکرد: ایشان نیک دریافت که میان سیاستمداران و دولتمردان تفاوت است. بیشتر سیاستمداران و دولتمردان در قالب یک حزب و جریان، سعی در پیشبرد منافع حزبی خود هستند اما در اینجا سخن بر این است مردان تاریح‌ساز از وابستگی به یک گروه خاص مبرا بودند و با استفاده از همه علایق و نظرات، راهبردی برای کشور به دست آوردند.

صالحی گفت:آیت الله هاشمی با رعایت اصول سیاست خارجی به این واقعیت دست یافته بود که تبیین دکترین سیاست خارجی در این کشور کار آسانی نیست از این رو به انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر توجه داشت. ایشان چهره شاخص گرایش میانه روی بودند و دریافته بودند که برای تحقق انقلاب باید با روحیه تعاملی و جلوگیری از روحیه تقابلی عمل کرد.


گفتنی است که رئیس‌جمهور هم در سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در توییتر خود نوشت: او معیار و عیار سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری بود؛ به کشورش عشق می‌ورزید و آرزویش تبیین اسلام واقعی و سربلندی ایران ایران بود.

29215

کد N1812971

وبگردی