آفتاب

فاز به دنبال بالابردن اعتمادبه‌نفس نوجوانان در ایده‌پردازی‌ است

فاز به دنبال بالابردن اعتمادبه‌نفس نوجوانان در ایده‌پردازی‌ است

نزدیک به دوهفته است که مستندمسابقه «فاز»؛ محصول اوج کودک و نوجوان از شبکه۲ سیما برای مخاطبان نوجوان پخش می‌شود. در این مسابقه ۲۸نوجوان دختر و پسر شرکت‌کرده اند تا ایده‌های اجتماعی و عام‌المنفعانه‌شان را مطرح کرده و در رقابت بایکدیگر، اثبات کنند که کدام‌ یک از آنها توانایی به‌ثمر رساندن آن ‌را دارند و در پایان افراد برگزیده نشان فرزند ایران زمین و جایزه اعتباری یکصد میلیون تومانی این برنامه را در قالب حمایت برای اجرای طرح برگزیده از آن خود خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، این برنامه اولین تجربه ساخت مستندمسابقه ویژه نوجوانان در ایران به شمار می آید و بعد از غربال ثبت‌نام‌کنندگان (فاز صفر) در این هفته وارد فاز اول یعنی مرحله طراحی شد. به این بهانه ما گفتگوی کوتاهی با سرکار خانم سولماز حشمتی یکی از داواران این مسابقه در فاز طراحی انجام داده ایم که باهم آن را مرور می کنیم:

 خانم حشمتی چی شد که به جمع داوران مستند مسابقه فاز پیوستید؟

من در رشته‌های کارشناسی نقاشی  و کارشناسی ارشد پژوهش هنر در دانشگاه هنر تهران تحصیل کردم و از سال 85 سابقه تدریس دروس تئوری و کارگاه‌های عملی در مقاطع مختلف، از تدریس به نوجوانان در مدارس و آموزشگاه‌ها تا دانشگاه را دارم. از طریق خانم پریسا یوسف‌نژاد با فاز آشنا شدم و چون بخش اصلی فاز بر پایه اجرا کردن ایده نوجوانان شکل گرفته بود؛ شرکت در این مسابقه را فرصتی دانستم برای کار کردن با دانش آموزانی که شاید متفاوت‌تر فکر می کنند.

بچه‌ها در فاز طراحی، دقیقا چه کاری می‌کنند؟

در این فاز که اولین مرحله مسابقه هم هست، شرکت‌کنندگان باید ایده و طرح خودشون را به‌تصویر بکشند. طراحی ایده روی بوم در واقع همان شکل کلاسیک نقاشیست: اجرای طرح و ایده بر روی بستر نقاشی که در این مسابقه شکل بوم‌ها از شکل کلاسیک بوم فاصله داشت. این نشان می‌دهد که چقدر ایده براشون جاافتاده و توانایی دارند که یک تصویر انتزاعی را برای مخاطب به عینیت دربیاورند.

استعداد و توانایی‌های نوجوانان شرکت کننده را چطور دیدید؟

بچه‌ها از نظر استعداد در ایده‌پردازی، طراحی و اجرا در سطح های متفاوتی بودند ولی در نهایت آنچه که باعث بوجود آمدن نتایج مختلف روی بوم ها شد سطح تعامل متفاوت و قدرت شرکت در کار گروهی بود. این ازجمله نقاط و نکات مثبت فاز است که بیشتر روی کارگروهی و تعامل بچه‌ها باهم تاکید دارد تا یک ویژگی فردی.

به نظر شما فاز می‌تواند برنامه موفقی شود؟

هنوز برای قضاوت زود است؛ اما با توجه به انرژی که برای این کار گذاشته شده امیدوارم مسابقه دیدنی از آب دربیاید. من فکر میکنم نکته جالب در فاز و حتی تاکید فاز بر بالابردن اعتماد به نفس بچه ها در ایده پردازی است. از این جهت حتما برنامه موفقی خواهد شد چون تماشاگر نوجوان خودش را در قاب تلویزیون می­بیند و باور می­کند که رویاها و فکرهایش عملی هستند و به خودباوری میرسد، که این واقعا نکته مهمی است.

یک برنامه نوجوانانه تلویزیونی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که هم جذاب باشد هم مفید و اثرگذار؟

بدون رودربایستی! فضای برنامه های نوجوانانه تلویزیونی کاملا کلیشه ای و به دور از فاکتورهای خلاقانه است. نوجوانان باید به چالش کشیده بشوند و خلاقیت در آنها پرورش داده شود. برنامه ها باید به شکلی جذاب و قابل رقابت با گیم ها و آنچه که الان سر نوجوانان رو گرم می­کند ارایه شوند. برنامه ها باید در حالی­که از نظر بصری چشم­نواز هستند؛ نوجوانان را با موضوع های اصلی زندگی مواجه کنند. به نظرمن نکته ای که در ساختن برنامه ها باید در نظر گرفته شود این است که بچه ها همیشه خلاق و غیر قابل پیش‌بینی هستند. پس برنامه ای که از اول قصد نصیحت کردن  آنها را دارد؛ قطعا برایشان جذابیتی نخواهد داشت.

در آخر اگر در هم‌راهی با این مسابقه نکته ای دارید بیان بفرمایید؟

همکاری با این تیم فعال و متفاوت که برای نوجوانان دل میسوزانند؛ تجربه بسیار شیرینی بود . هر وقت صورت های شاد بچه ها را میدیدم مطمئن بودم که این هیجان انگیزترین تجربه زندگی آنها خواهد بود و قطعا مسیر زندگیشان را به سمتی بهتر تغییر خواهد داد.

کد N1812757

وبگردی